Brodak ARF Oriental met Brodak .40

FOX35

PH-SAM
Leuk vervroegd sinterklaascadeautje! Een kennis van mij waar ik wat vriendendiensten aan bewezen heb, die onlangs is gaan rentenieren en daardoor een half jaar naar zijn huisje in Florida kan, wilde mij op een originele manier bedanken. Hij heeft dat gedaan door mij een Brodak ARF Oriental en Brodak .40 motor toe te sturen. Zo wil ik wel vaker vriendendiensten verrichten!
Ik moet het toch redden om dit model voor het volgend seizoen klaar te hebben, niet? Het model heeft een normale motor bevestiging (dus niet met van die klemplaatjes), heeft stevige stootstangen, een nylon tuimelaar (die dus niet gebushed hoeft te worden), en mijn kennis heeft meteen de geadviseerde tank er bij besteld. Het model heeft een onderstel van aluminiumplaat dat onder de romp wordt geschhroefd. Het onderstel zal zeker stevig genoeg zijn. Of de montage onder de romp dat ook is zal moeten blijken. Ook een spitse alu spinner kreeg ik erbij! Ik ben al begonnen de boel te monteren. Ik wil het zoveel mogelijk overeenkomstig de gebruiksaanwijzing doen, maar ik zit er wel over te denken alle naden van de bekleding te sealen met blanke PU, of zouden jullie iets anders gebruiken?

Kijk, zulk soort vrienden zoek ik al jaren. Mooi kado PP, ga je vast veel plezier van hebben!!
Ik zou inderdaad sealen met blanke PU lak.

VrGr, Bram

Hoi PP.

We zien je model tegemoet.
Wat voor een scharnieren zitten er bij?
Bij de Cardinal zaten van die glas vezel scharnieren.
Ik vond ze onbruikbaar omdat ze voor teveel poing zorgden.
O ja de roeren waren bij de scharnier zijde rond afgewerkt ipv hoekig.

Groet Robert-Jan

Dat soort scharnieren zitten hier ook bij. Poing? je bedoelt dat de roeren nu de neiging hebben terug te veren naar hun middenstand (of misschien iets lager door de zwaartekracht)? Ik wil ze toch wel eens uitproberen. Ik heb zelf nogal een hekel aan de 'gewone' plastic scharniertjes door de 'barrel' in het midden, waardoor je ze in het roer moet laten verzinken. Ik was er al eens op gewezen dat Tyvec, een soort plastic vezelpapier dat gebruikt wordt voor 'onscheurbare' enveloppen ideaal scharnier materiaal zou zijn: goedkoop, licht, onverslijtbaar, soepel, lijmbaar. Dit veert inderdaad wat, maar wat the heck? Ik moet zeggen dat ik, ondanks mijn voornemen om de naden te sealen, ik er toch van uitga dat een ARF niet al te lang mee zal gaan door het binnendringen van olie, dus ik richt me niet op al te veel duurzaamheid. Ik zou de scharnieren die Henk tegenwoordig gebruikt wel eens willen proberen, maar ik weet nog niet waar je die kunt krijgen, en ik denk dat de roeren een minimale dikte moeten hebben om die te kunnen gebruiken. Ik weet niet of het gemiddelde classic 6cc model daar dik genoege roeren voor heeft (als er plank balsa wordt gebruikt meestal 5 of 6 mm).

Back