brommer naar electro ombouwen

ik wil kijken of ik mijn brommer(puch maxi) naar electro om kan bouwen. ik weet nog niet zeker of ik hem ga ombouwen ivm verzekering keuring bij het rdw en ik weet niet hoeveel het gaat kosten en of ik het met het gereedschap dat ik bezit dat kan doen (daar ben ik nogal beperkt in). ik zal hier mijn voorderingen opschrijven en vragen stellen over de elektronika want ik ben nog maar net begonnen met de modelbouw. tot nu toe heb ik een paar problemen: ik weet niet hoe ik het gas moet gaan aansturen met de gashandel, ik moet nog een oplader gaan zoeken voor ik denk een 12s lipo ofzoiets, en ik vind het lastig een motortje uit te zoeken daar ik dus niet zoveel verstant heb van de elektronika. ik herhaal maar ff ik weet niet zeker of die alemaal ooit gaat gebeuren.
we zitten hier op een modelbouw-forum:sleepy:

Input Voltage : 10~36V (3~8S Li-po)
12S gaat ge em gewoon lekker opstoken

verder: ambitieus, maar wel een plezant werkje! Veel succes ermee!

Je zal er zo rond de 3 kilometer mee komen als je 2 5000mAh 6S in serie hebt. Dus een paar in parallel zetten zal geen slecht idee zijn :mrgreen:

Zal wel "ietsje" meer zijn, voordeel van elektromotoren ze verbruiken alleen dat wat zo ook als "energie" afgeven ... als je optrekt gebruik je veel meer energie dan als je "rustig" rijdt en verbruik je alleen die energie die nodig is om je snelheid te behouden (plus wat extra voor de inefficiëntie in het totale systeem) ...

(uitgaande van bestaande E-Bikes en E-Scooters kom je bij 36V (10S LiPo of 3S 12V Lood-accu of 30S NiMH) uit op 5-10A bij (gemiddeld) 30 Km/uur wat zou betekenen dat je met een 10S 5Ah (=5000mAh) accu 1- 1/2 uur kunt rijden met 30 km/uur, neem 50% acceleratie verlies dan kom je toch nog op 7,5 tot 15 km op één lading)

Hier het resultaat van een schuuropruiming.
Een oude racefiets, een rammelig fitness stepper, en een middagje slijpen en lassen.
De wens was een 28 inch wielen stepje te bouwen. Altijd lokt het motoriseren, dus hier maar een el cheapo buitenloper op gebouwd. Foto's:
step1.jpg

step2.jpg

step3.jpg

step4.jpg

12S4P lipo's, totaal goed voor gemiddeld 45Volt en 20.000 milli's oftewel 880Wh energie. Bij ca 20km/h gebruikt hij ca. 100 Watt, hij zou theoretisch een aktieradius kunnen halen van ca 180Km.
Echter het "ding" is veel te leuk, en het is moeilijk je te beheersen. Hij trekt als een beest, al rij je 30km/h en je komt te zenuwachtig aan de servotester, dan spin hij nog weg en kan je het stuur met moeite vasthouden.
Vanavond heb ik nog even met GPS(i-phone) geklokt, ik durfde niet harder, kon door de tranen niet veel meer zien, en de step had nog zat over. De i-phone gaf 83 km/h behaalde snelheid aan.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Zou het niet heel erg snel omkantelen? Want als je dit zou maken zou ik er toch een soort van fietsstuur op monteren dan kun je ietsje beter door de bochten hangen. Denk maar aan quads..

Zou het niet heel erg snel omkantelen? Want als je dit zou maken zou ik er toch een soort van fietsstuur op monteren dan kun je ietsje beter door de bochten hangen. Denk maar aan quads..

Werkt met een starre kart achteras. Voor filmpjes check ''fahrende bierkiste'' op youtube.

Back