Bronzen glijlager voor 2,3 mm as.

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

Voor de 2,3 mm asjes in mijn 19 mm(water) jet wil ik een kort schroefaskokertje maken om te zien of dit (met vet) beter afdicht dan de simmering die er standaard in zit.

Ik zou het eerst met messing buis proberen, maar ik heb geen buis met Ø2,3 mm binnenmaat liggen.

Daar zo'n jet nogal wat toeren maakt lijken bronzen glijlagers (gesinterd) me een betere oplossing.

Probleem; ik kan nergens een leverancier van deze lagertjes vinden.

Wie heeft een adresje?

Groeten, Jan.
 
Geen elektromotortje in de buurt, waar je ze uit kunt "lenen", Jan?
 
Destructief onderzoek heet dat, toch?

Natuurlijk heb ik wel een aantal 400 serie borstelmotortjes liggen, maar de borst waarin de lagers geperst zitten, is Ø10 mm, dat wordt dus een forse schroefaskoker in een jet waarvan de naaf van de impeller maar 7 mm in diameter is...
Daarnaast heb ik op de plek waar de schroefaskoker moet komen maar 7,5 mm vlees staan, wil ik daar een Ø10 mm gat in boren dan wordt het definitief een destructief gebeuren, want de jet is plastic.

Er zit een messing.bronzen eindlager in de stator, waar het uiteinde van de impeller as in valt en die is buitenwerks maar 4,4 mm, als ik zoiets kan vinden wordt de schroefaskoker hooguit 5 mm buitenwerks, daar kan ik mee werken.

Groeten, Jan.
 
Hallo Klaas,

Ik wil het niet bewerken, maar ik zoek om een leverancier van dat bronzen eindlager, als ik daarvan een paar kan vinden, frot ik er zelf wel een stukje buis tussen als schroefaskoker.

We hebben wel een draaibank op m'n werk, maar die is wat groot voor dit priegelspul...

Groeten, Jan.
 
Sorry Jan, ik kan je niet helpen, maar heb wel een vraag:
Waar heb jij die 19mm jetjes vandaan?
Ik zoek jets in globaal die maat voor mijn 1:35 CB-90....
 
Hallo Adam,

Die bussen had ik ook al gevonden, de afmetingen zijn te groot voor de ruimte die ik er voor heb, er blijft dan nagenoeg geen vlees meer staan waar het buisje met de beide lagerbussen in zou komen.
Het plastic, waar de originele as in draait is op die plek maar 7,5, mm dik, zelfs met een dunwandig messing buisje als schroefaskoker blijft er dan, na het opboren, een wanddikte van 0,65 mm staan, dat vind ik in metaal al weinig, in plastic blijft er niks van over, ben ik bang.

Afgezien daarvan is het uitboren van sinterbrons nog best lastig zonder het goede gereedschap (draaibankje).

Voorlopig laat ik dit idee varen voor de kleinste maat jet waarmee ik aan het prutsen ben.

Bij grotere exemplaren is er meer ruimte voor dit soort dingen, en daarbij zijn de assen ook dikker, (3 mm) dus de keuze in lagermateriaal groter/ eenvoudiger te vinden.

Groeten, Jan.
 
Op boren naar 2,3mm?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dan juist de smerende werking verziekt door materiaal weg te smeren en dus de kanaaltjes dicht te smeren.
Zoek er maar eens naar voordat je een hoop werk verzet en alles blijkt toch in elkaar te lopen, door gebrek aan olie/vet.
 
Misschien nuttig?
Heb vroeger enkele jaren in een "Bosch Servicecenter" gewerkt: herstellen van autostarters,dynamo's,alternatoren, enz..
Een van de eerste dingen die we daar moesten "leren" was, vooraleer we een nieuwe lagerbus gingen plaatsen , het "doorsmeren" van de bus.
We zetten die op onze duim en vulden ze met olie en dan drukte je met je wijsvinger (en duim) zo hard je kon en werd de olie in (en door) de wand van de bus gedreven (je kon ze aan de buitenkant zien "zweten")
Mogelijk ook bruikbaar bij kleine lagertjes?
 
Dat geldt voor solderen, je moet ze niet warm maken.
Wanneer je ze eerst ontvet, kan de olie niet verbranden en dus geen roet achterlaten.
Hervullen is hierboven al omschreven.
Dat lijkt me niet DE reden om niet te solderen.

Ik zou ze niet solderen omdat het soldeer door de capillaire werking van het materiaal alle poriën zal verstoppen en dan heb je een lager dat niet meer smeert.



Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dan juist de smerende werking verziekt door materiaal weg te smeren en dus de kanaaltjes dicht te smeren.
Zie je wel: weer gelijk. :D

Schermafbeelding 2018-10-01 om 08.54.01.png
 
Back
Top