bruder CAT 330C graafmachine

hallo collega modelbouwers

ik ben joeri alias truckdriver,ik ben 27 en woon blankenberge (belgie) en wil jullie graag mijn project voorstellen , de ombouw van een bruder CAT graafmachine , CAT 330C ,

een collega modelbouwer nicolas ook bekend op dit forum toonde mij zijn omgebouwde liebherr shovel van bruder,toen hij me vertelde dat bruder een graafmachine had op rups kettingen besloten we om er samem elks een te bouwen met hydrailiek

na het open puzzelen van de graafmachine konnen de werken starten , eerst alle voorziene problemen bekijken en er een oplossing voor zoeken , zoals bv : de draaikrans , dit was het grootste probleem om dit te maken , na lang denken zijn we toch tot een oplossing gekomen

de foto's zijn genomen van de 2 onderwagens

het eerste deel dat werd gemaakt was de onder wagen :

de eerste aandrijving (zwarte onderwagen) heb ik gemaakt voor nicolas,de ongeverfde onderwagen is van mezelf

voor de bovenwagen heb ik een alu plat gebruikt van 2mm , maar deze blijkt nog te plooien , dus ga ik er nog een opleggen van 2mm dan zal hij waarschijnlijk wel stevig genoeg zijn denk ik

de arm werd uitgezaagt door nicolas uit 2mm alu , de afwerking en bevestiging deed ik zelf , ook de leidingen op de arm maakte ik zelf uit 3mm messing buis alsook de nippels

even de plastieke behuizing er opzetten om eens een zicht te hebben van de vorderingen

de arm met de leidingen gemonteerd

de draaikrans

de cilinders zijn ondertussen ook al toe gekomen bij , dus nu kunnen de werken mooi verder

Laatst bewerkt:
goeiemorgen!

een kleine update van de gedane werken:

laag 1 van de verf. Het is niet de originele CAT verf, maar daar maak ik mij geen zorgen over :-)

en dit is de "vlaktrekbak" (links). Het lijkt wel of dat hij een beetje te klein is. Wat denken jullie?

binnenkort meer!

Nicolas

Tof project zeg!

Hoe ga je het hydraulisch systeem uitvoeren? Is er echt miniatuur hydrauliek verkrijgbaar?

(6 jaar in België gewerkt voor een leverancier van hydraulische componenten)

hey Jpjedi!

ja hoor, allemaal hydraulica, miniatuur wel te verstaan! :-)

het geheel werkt op +13bar.

meer fotos van de ombouw staan op een andere topic "graafmachine bijna klaar".
daar staan o.a. fotos van het hydraulica systeem.

Omdat deze 2 gravers samen gebouwd worden, staat alles nu in deze topic.

grtjs
Nicolas

Heej Nicolas,ff ter informatie, die "vlaktrekbak" noemt de niveleerbak ;)
de smalle bak heet de kabelbak en de graafbak heet gewoon de graafbak.

Grtz.Senne
1000ste post!

hey Senne, lang geleden!

hahahaha, awel, ik ben blij om iets bij te leren! :-)

en, wat vind je van de grootte van de niveleerbak?

heuh ff denken
ik heb afgelopen week een 24 tons doosan op t werk gehad
die had een riekbak/puinbak van ong 1.20 met tanden
een meterbak van 1 meterbreed
en een gewone graafbak van...
wat zal ie zijn geweest..
tussen de 1.50 en 2 meter gok ik..
ja en dit is een 30 tonnertje geloof ik dus dit zal wel wat groter zijn;)

ik heb trouwens nog een leuk ideetje voor aan je model te maken;)
Steelwrist X26 | Products | Steelwrist
jazekers een tiltrotator;)
een kantelbak en tevens rotator in 1 tussenstuk om tussen je stick en de bak te hangen:) de tiltrotator is uitgerust met een snelwisselaar om gewoon elke bak die je zonder de tiltrotator kan gebruiken ook met tiltrotator kan gebruiken..
dit apparaat is (natuurlijk in combinatie met een goeie machinist) een superding en kan veel schupwerk besparen;)
groetjes wesley

Hey Wesley, bedankt voor je antwoord.

de gewone bak is 8cm breed.

De niveleerder op 15 cm zetten?
Een bak is snel gemaakt. Ik zal eerst eens testen. Als het nodig is, maak ik een grotere. :-)

Hallo Nicolas,
mss een paar kleine opmerking als ik mag.
Ik hoop dat je bij de verbindingen of beter gezegt in de scharnier punten van je hefarm bussen gebruikt hebt van messing of zo want ik weet uit ervaring van mijn twee wielladers dat ze wel op een maand serius wat spelling zullen hebben en dat zou jammer zijn datje jouw hefarm zou moeten opnieuw maken , alu op alu sleit echt heel snel hoor dus wees gewaarschuwd van een vriend.
Schroeven in de hefarm wegwerken , plamuren,grondverf voor alluminium,spuitplamur,grondverf en dan pas aflakken.
Bovenbouw,plastiekprimer en lakken en..........ja tussen door veel en wel heel veel schuren
wat ook niet zo graag doe hahahahahaha.
Maar voor de rest wordt het wel een prachtig machientje ik kijk eral naar uit om ze int echt tezien.
Wat de hydrolica betreft, ja ik zal ook binnenkort de zelfde kit bestellen want die is wel heel goed volgens ik vernomen heb van collega modelbouwers daar ik met een nieuw projekt zal starten.

hallo speedy

alles goed , ja wat je zegt klopt inderdaad ja , mij arm op bovenstaande foto's is voorzien van bussen in messing , ik ga ook het scharnier punt van de hoofdarm voorzien van een kleine nippel waar ik vet kan in spuiten maar op de messing bus ga ik nog een grote groef voorzien van ca 4cm breed, dit mag dan vol met vet dan slijt die ook al minder

maar meer foto's volgen nog komende dagen

grtjes joeri

heej mannen:) ik heb vandaag te horen gekregen dat ik maandag een 24 tons machine heb staan op t werk
zal ik wel even kijken of ik wat fotos/maten kan maken voor jullie;)
welke maten heb je nodig denk je?
groetjes wesley

cat

hoi cat fans
dat ziet er goed uit die graafmachine,en zal de vorderingen zeker op de voet blijven volgen,en is de cat ook in bemmel te bewonderen,
zo ja tot ziens in bemmel,
mvg markioo

hey wesley,

awel, als je kan zou ik graag de verhouding en een foto willen van de niveleerbak tov de graafbak.

alvast bedankt hé!
Nicolas

FAbi!

oe ist maat?
JAwadde, ik wist niet dat er zoveel moest geschuurd worden en gelakt :-)... Peis niet dat ik dat ga doen hoor. De graver mag er voor mij een beetje "gebruikt" uitzien.
Die van mij wordt geen exacte kopie, en k vind het persoonlijk niet zo belangrijk dat alles tot in de puntjes afgewerkt wordt. Daar heb ik geen geduld voor :-) hij moet graven!

Ga je er ook aan beginnen??

joooo
Nicolas

hallo allemaal.
Ik heb van 'n grondverzetbedrijf uit de buurt de maten van zo'n niveleerbak gekregen
Die liggen gemiddeld tussen de 1900mm en de 2100mm
in schaal 1/14,5 is dat ronde de 140mm

Ik hoop dat je hier wat mee bent

greetz surrn

hello surrn!

heel erg bedankt voor de maten! Ik zal de tweede bak groter maken, en dan vergelijken welke er het beste eruitziet.

Nicolas

hallo

hier nog een paar foto's

op deze foto's zijn de volgende vernieuwingen te zien

-de plastieke onderdelen zijn gespoten in originele cat kleuren (kunnen verkrijgen bij een cat-dealer)
-de alu arm is ook gespoten in originele cat kleuren (kunnen verkrijgen bij een cat-dealer
-hydraulische cilinders voorzien van vaste leidingen
-schepbak gemaakt en bevestigt an arm
-verbinding van de hydraulische cilinder naar de schepbak

de volgende vernieuwingen zullen voor na dortmund zijn daar ik mijn bestelling van leimbach ga ophalen in dortmund zelf bij TTM Modellbau , zoals : leidingen , nippels , zekerings hulzen , mano meter , en filter

Laatst bewerkt:
het ziet er al heel mooi uit die kraan. bijna net zoals in het echt . hoelang zijn de werkuren van de rupskraan en hoeveel kan ie heffen?
en hoeveel weegt z'on kraan nu iegenlijk want dat staayt er bijna nooit bij.
tziet er anders al heel sjiek uit :d:p:p kzou ook zo eentje willen :d enkel jammr van de hoge kosten.

greetz surrn

hallo surnn

hoeveel de graver zal wegen ben ik nog niet heel zeker , ik schat tussen de 10 en 15kg
en hoeveel deze zal kunnen tillen is ook nog niet bekend , hangt van een een paar dingen af , de pomp , de druk , en de olie die je gebruikt , mijn graver zal ongeveer op 15 a 20bar draaien , met 22 olie denk ik ,

en je zou graag ook een maken , maar je kan niet omdat het te veel kost

wel surnn ik zal je eens iets verklappen , wij zijn begonnen van een bruder graver en o zijn we de arm en onderstel zelf beginnen maken uit alu, en door dat je het zelf maakt scheelt het veel in de prijs , ik kan je verzekeren dat mijn graver zoals hij nu staat op de laatste foto's nog geen 250€ gekost heeft , ik schat de totale kost van deze kraan iets tussen de 1250€ a 1500€ , ik heb mommenteel nog 2 grote kosten en deze zijn , stuurventielen met servo's en de pomp met brushless motor , de rest zijn gewone regelaars die ik nog nodig heb , deze gebruik ik van THOR

moest je nog vragen hebben mag je deze altijd stellen of mailen naar me op joeridc@telenet.be

grtjes joeri

Back