Bruder Caterpillar 320C ombouw naar RC en van 320C naar 336D L

Hallo Iedereen,

'markioo'


Het ging lekker vlot met bepaalde verbouwingen maar nu staat de boel tijdelijk stil....ik zit op 2 soorten lijm te wachten.
AMBROID PRO WELD

Ambroid Pro Weld Lijm voor Styreen.jpg

En J-B WELD
J-B WELD tussen vrijdag 18 dec en vrijdag 8 jan.JPG

J-B Weld en Ambroid Pro Weld is soms lastig aan te komen, Ambroid Pro Weld ben ik wel even zoet mee geweest [ZOEKEN] dat moet nu uit Engeland komen.
En J-B Weld heb ik de laatste keer op MP gekocht, maar de aanbieder is nu van MP af....zucht J-B Weld nu via ebay besteld, komt uit de USA.

Later.....
 
Hallo Iedereen,

Ik heb een extra stuk rooster in de zij plaat gezet zoals de echte Caterpillar D dit ook heeft, morgen het rooster rechts onder handen nemen.
DSC_0460.jpg

En vandaag is de J-B Weld bezorgt, dit is echt snel ik had het vorige week zaterdag online bij Ebay besteld.

Later....
 
Laatst bewerkt:
Hallo Iedereen,

Aan de zij plaat rechter deur heb ik een gedeelte van het rooster uitgezaagd en er een dicht stukje plaat in gelijmd, op het dichte deel komt straks de type aanduiding 330D L te staan.
40464.jpg

De zij plaat het linker rooster klopte qua verhouding niet, omdat ik met 3 rijen van 10 vierkantjes [die het origineel heeft] over de helft van de plaat uitkomt, en het zo ook straks niet klopt met de CAT sticker.
Ik heb 12 vierkantjes laten zitten, de rest plakband achter de vierkantjes geplakt en vol met lijm gesmeerd, het zijn dan geen 30 vierkantjes meer, maar de verhouding komt wel meer in de buurt.
40479.jpg

Voor de foto een stukje wit styreen achter de vierkantjes die zijn overgebleven gedaan, de resten lijm zie je straks na het schuren en spuiten niet meer.

Ook de giek delen geschuurd....
40468.jpg

En de giek delen goed schoongemaakt en ontvet voor de eerste laag plamuur.
40469.jpg

Toen de delen goed geschuurd met korrel 400 waarbij de giek delen nu al bijna naadloos glad zijn.
40477.jpg

Zo nog wat plamuur aanmaken en een dunne laag aanbrengen.

Later....
 
Laatst bewerkt:
Hallo Iedereen,

Deze foto komt van mijn donor kraan, en je ziet een zeskant bout bij de zwarte pijl.
504861.jpg

Daar heb ik precies in het midden een 1 mm gat geboord, dat weer opgeboord naar 2 mm en uiteindelijk is het gat nu 3 mm.
Nu moest alleen de zeskant kop nog weg, dit heb ik gedaan met een 6 mm boor scheef in de hand voorzichtig aan elke kant het restmateriaal weg te schrapen, want het 3 mm gat wat er eerder in is geboord moest wel behouden blijven.
Toen 2 aluminium buisjes op maat gezaagd, en 3 mm draad in de 4 uit eindes getapt.
Nu kwam de 2e donor kraan goed van pas, mijn bovenwagen op de onderkant van de donor bovenwagen gezet en de gaten afgetekend op de onder plaat van de donor onderwagen [snapt u het nog] en de 3 mm gaatjes geboord.
En waar ik al bang voor was ik kwam scheef uit, ik de gaten gecorrigeerd overgenomen op mijn onderkant van mijn bovenwagen en ook de 3 mm gaatjes geboord.
Nu kwam ik netjes recht uit...
Ook aan de cabinekant op de bovenbeplating hetzelfde gedaan en de 2 aluminium buisjes op de onderkant van de bovenwagen vast geschroefd met een klein beetje loctite.
50481.jpg

50482.jpg

50484.jpg

50485.jpg

Nu kan ik de bovenwagen van de onderkant eenvoudig van elkaar schroeven.

Later....
 
Hallo Iedereen,

Ik heb een strip styreen op maat gesneden, en netjes gevijld gaatjes geboord en eerst vast geschroefd en later hier en daar gelijmd zodat de tussen ruimte van deur naar het contragewicht weer terug is, de tussen ruimte van eerder is de zaag doorheen gegaan.
20479.jpg

Vanaf deze foto is te zien dat de deur oversteekt en waar straks het contragewicht weer naast de styreen strip wordt geplaatst, hou ik de maat van de deur weer aan.
20480.jpg

20481.jpg

En het gedeelte onder het contragewicht past dan ook prima de accu [afmetingen accu: 177x60x34 LxHxB] dit is een dooie oude loodaccu als voorbeeld.
20483.jpg

Een mooie bijkomstigheid het gewicht van de accu aan de achterkant is mooi als contragewicht.
Ook weer even met de lepel bezig geweest het gat links onder geplamuurd en aan de onderkant een gapend gat voorzien van een plaatje Styreen.
20484.jpg

Het lijkt op de foto of het plaatje styreen rechtsonder wat open staat, maar dat is wederom gezichtsbedrog.
undercarriage-and-bottom-plate-for-116-excavator.jpg

En toch maar de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst bij MAGOM HRC de onderwagen en de bodem van de bovenwagen.
Deze week het topic Hydrauliek & Elektronica aandachtig doorgelezen waar de Hydrauliek van Magom hrc een niet zo een aangenaam product blijkt te zijn, dus volgend jaar ga ik mijn hydrauliek bij de firma Leimbach bestellen.

Later....
 
Laatst bewerkt:
Hallo Iedereen,

Ook tijdens de kerstdagen heb ik niet stil gezeten, ik heb het contragewicht van mijn donor kraan van lijnen voorzien en heb een uitsparing gemaakt voor de transformatie van C naar D....alleen was ik te snel met de zaag in de weer voordat ik een foto kon maken was de uitsparing al daar.
Ook de potlood lijnen aan de beide zijkanten naast de sleuf zijn gezet, deze zijn voor de vierkante vlakken links en rechts.
10500.jpg

Voor de foto een stukje styreen er even los opgelegd voor het idee.
10501.jpg

Hier de 4 plaatjes styreen.
10509.jpg

Hier zijn links en rechts de plaatjes styreen op het contragewicht gelijmd.
2 enkele plaatjes styreen.jpg

En daarop nogmaals 1 plaatje styreen per kant.
4 enkele plaatjes styreen.jpg

2 dunne plakken styreen voor boven de sleuf.
10496.jpg

De eerste dunne strip gelijmd boven de sleuf, misschien dat er maar 1 strip nodig is....moet ik morgen even zien.
80497.jpg

En alvast wat overbodig materiaal verwijderd.
40496.jpg

40497.jpg



Later....
 
Hallo Iedereen,

Toch het één en ander nog wat aangepast....nu sluit hij beneden mooi aan.
.
60497.jpg

Aan de bovenkant zit nog wel een kleine kier maar daar zie je na het plamuren niets meer van, en de dunne strip staat al in de plamuur.
60498.jpg

Foto zonder flits is het duidelijker te zien, de soort van doorgeknipte hoofdletter i wordt straks ook weer één deel met wat plamuur.
60500.jpg


Later...
 
Hallo Iedereen,

Echt de laatste keer dat ik hier dit jaar nog wat post....was nog ff met de controllen lampjes aan het klooien.
Niet dat alles straks tegelijk brand, maar zo heb je wel een indruk.
DSC_0547.jpg


Iedereen een goed uiteinde en een gezond 2016.....

Later....
 
Hallo Iedereen,

Ik heb de 2 lepeldelen nu definitief aan elkaar gelijmd en de naden nu 1 keer geplamuurd.
DSC_0572.jpg

Het moet nog 1 keer dun geplamuurd worden dan is het strak en klaar voor de grondverf.
DSC_0570.jpg

Een stukje styreen op maat geknipt zodat het er netjes inpast.
DSC_0568.jpg

Het stukje styreen is er inmiddels in gelijmd.
DSC_0565.jpg

Het was de bedoeling om de giek en lepel afgelopen weekend in de grondverf te spuiten, maar door omstandigheden is dit niet gelukt.
En daarbij kan ik de 2 giekdelen pas op het allerlaatste moment aan elkaar lijmen, dit komt door de as-bus verbinding van de lepel.
DSC_0510.jpg

De as past er alleen van binnen uit in en loopt klem in de aluminium platen, as tandjes zitten ook in de aluminium platen.
DSC_0511.jpg

Als de giek gelijmd kan worden wil ik van te voren de koppen aan de binnenkant in de grondverf spuiten, omdat ik daar later niet meer bij kan.

Ook heb ik de motorkap aangepakt, aan de cabine kant moest een gedeelte van de motorkap breder en hoger worden.
Het breder maken is klaar, alleen moet hij nog een klein beetje hoger worden.

Later....
 
Laatst bewerkt:
Hallo Iedereen,

Ik heb de Magom HRC metalen onderwagen met de metalen bodem van de bovenwagen binnen, en het ziet er zeer netjes uit....het past ook perfect in de Bruder plastic bovenwagen.
DSC_0565.jpg

Ik heb alleen aan de achterkant een rand materiaal weg gezaagd omdat ik anders niet goed uitkomt met een messing plaat die onder het contragewicht komt.
Die messing plaat vervangt mijn aluminium plaat aan de achterkant, de Magom plaat geeft over de gehele bodem steun.
Rechts moet het stukje gele onderwagen nog worden terug geplaatst, het is nu al een erg solide en sterk geheel.
DSC_0567.jpg

Ook heb ik de constructie van de bovenrollen verbeterd, de messing rollen draaiden over het schroefdraad van de lange zilvergrijze boutjes....dat heb ik nu veranderd.
Het gat in de rollen heb ik groter geboord naar 4mm en het lange messing buisje [4mm] past netjes in de rollen, en het stukje buis [5mm] wat rechtop staat fungeert als afstand bus en past over het [4mm] buisje.
DSC_0564.jpg

Zo ligt het op volgorde.
DSC_3569.jpg

En in volgorde gemonteerd.
DSC_3564.jpg

Nu draait het soepel zonder spelling.
DSC_3566.jpg

En ik heb een slip ring besteld met 4 draden, als hij binnen is ga ik proberen hem open te maken en de schijven aan de bovenkant op de as van de draaikrans te monteren.
En dan de vorken te bevestigen aan een soort beugel waar de 4 draden aan bevestigt kunnen worden.

Slipring 4 draden 2Ah Klein model.JPG

Dit is de draaikrans en de moer moet worden doorgezaagd zodat hij minder hoog wordt.
DSC_3571.jpg

Dan moet de doorvoer as ook worden ingekort, zodat ik meer ruimte krijg voor de slip ring in onderdelen.
DSC_3572.jpg

De moer moet uit het midden door gezaagd worden, zodat ik het dunste gedeelte weer op de doorvoer as kan monteren.
DSC_3573.jpg


Later...
 
Hallo Iedereen,

Ik kwam een foto tegen van een CAT336D L met een iets robuuster en breder rupswerk, bij dit rupswerk staan de bovenste rollen iets verder uit elkaar.
336d-2009.jpg

Verder precies hetzelfde zoals de CAT330D L in eerste instantie zou worden, hierbij een mooie bijkomstigheid dat de Magom draaikrans [het deel onder de bovenwagen] voor de 330D L te hoog was en nu voor de 336D L juist precies goed is.
Dus wordt de type aanduiding straks 336D L.
Even de plastic Bruder rups erom gelegd zonder veer, hij wordt dus nog iets strakker te staan en dan komt het aardig in de buurt van de 1:1 CAT336D L.
DSC_2569.jpg

De bovenrollen zoals Magom deze gemaakt heeft [bovenste op foto]
DSC_0572.jpg

En de aangepaste bovenrollen die duidelijk wat verder uit elkaar staan, de gaten voor de rollen zelf heb ik nog niet geboord....die boor ik pas als ik de aluminium tracks heb.

Later...
 
Hallo Iedereen,

De motorkap aan de cabine kant aangepast qua hoogte en breder/langer?
DSC_0469.jpg
DSC_0470.jpg

De 3 vierkante gaatjes vertikaal naast het scharnier....
DSC_0471.jpg

De foto hierboven vanaf de kopse kant gezien, hier wordt nog een strook uitgezaagd waar horrengaas achter komt.
DSC_0472.jpg

Ook ben ik met de verlichting boven de cabine bezig geweest, het materiaal een stuk messing U profiel afm.1x1x1cm in de lengte 48mm waarin 4 vakken zijn gemaakt van 12mm.
DSC_2479.jpg

Gezien vanaf de achterkant van het U profiel: op de rode streep netjes recht doorgezaagd en de 3 blauwe strepen een inkeping gezaagd zodat ik er kleine stukjes styreen via de blauwe zaagsnede erdoor kan drukken en op maat kan vastlijmen.
Ook aan de binnenkant 4 stukjes styreen tegen de achterkant gelijmd, in het midden van de 4 vierkantjes een gat geboord van 2.5mm en groter gevijld naar de juiste maat van het weerstand en draad.
De leds die ik heb gebruikt zijn 3mm warm Wit wat de uitstraling geeft van Halogeen verlichting.
DSC_0482.jpg

Na de eerste test met Wit styreen achter de leds heb ik met een kwast de binnenkant zwart gemaakt, er was zoals je kunt zien lichtopbrengst in overvloed.
En voor de glaasjes van de lampen een strook [uit de zijkant van een cd hoesje] ribbel plastic gezaagd.
DSC_0481.jpg

Geeft qua licht en kleur een realistisch beeld.....de middelste 2 lampen worden apart geschakeld, de buitenste gaan standaard met de andere verlichting branden.
DSC_0479.jpg

Bij CATERPILLAR had je standaard de 2 buitenste lichten op het dak, en als optie kon je 2 extra lampen [tegen een forse betaling] aan de binnenkant erbij kopen, de 4 lampen werden dan in een apart frame op de cabine gemonteerd.
Dat was hier ook mijn inspiratie.

Later...
 

Bijlagen

  • DSC_0478.jpg
    DSC_0478.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 181
Laatst bewerkt:
Hallo Iedereen,

Motorkap van de 1:1 Cat.
336dl-2009.jpg

Motorkap van mijn kraan [de foto's zijn te goed van kwaliteit] want de deuk aan de bovenkant zie je niet als je de motorkap in handen hebt.
DSC_2486.jpg

Moet hem nog hier en daar schuren en vijlen en dan in zijn geheel satijn zwart spuiten.
DSC_0481.jpg



Later...
 
je weet dat een 336 dik 10 12 ton zwaarder is en en een stuk groter is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Iedereen,

'Charlotte' bedankt voor je reactie....als de motorkap straks na het schuren netjes zwart satijn glans is gespoten zal het er nog echter uit zien.

ÁrjanN' Ja ik weet dat een 336 groter is dan een 320, maar deze verschillen ga ik niet veranderen, alleen al omdat ik geen maten heb van de 1:1 machine....

Later....
 
Back
Top