Bruder Liebherr wiellader ombouw

Goed,ik heb dus gisteravond nog ff 3 servo's van 15kg/stuk besteld.
2 voor het heffen en eentje voor de bak. Sterke bak dus.
Als ze binnen zijn ga ik verder.

Nu de wiellader stilaan zijn eindpunt in zicht krijgt (morgen komen de servo's binnen) ben ik toch al weer aan het kijken naar een volgend project. Dat zal een JCB Fastrac zijn met daarachter een Joskin kipper,omgebouwd op 2 assen i.p.v. 3 en het kippen d.m.v. een RB 35. Hij zal geregeld worden door een Conrad regelaar en zal werken op een 10 cellen accu van rond de 1000 mAH (welke precies,weet ik nog niet)

De Fastrac wordt ook uitgerust met 2 RB 35 1:50 motoren en een 13kg servo voor het draaien. Als accu komt er een 8cellen 1000 mAh in,dit is meer dan genoeg om een paar uurtjes mee te rijden.

Aan de achterkant van de Fastrac komt er een extra servo kabel,die al rechtstreeks aangesloten is op de ontvanger. Deze zal ik gebruiken om bv. de Joskin kipper te laten werken.

Maar dat gezegd zijnde,ga ik nu dus verder studeren voor mijn (laatste) examens.

Ik hoop op veel (positieve) reacties als hij af is!

Zo,daarstraks verwarmingsbuizen-isolatie gaan halen om in de banden te doen. Banden zijn nu super,niet te hard,en ook zeker niet te zacht. Net goed.

Hallo Senne,
Ik weet eigenlijk niet wat voor een soort motor in een digitale servo zit. Omdat deze digitaal is zou het ook een brushless kunnen zijn, en dan kun je hem niet zo gemakkelijk ombouwen. Daarnaast kan de potmeter hierin ook wel iets digitaals zijn. Ik heb zo'n dingetje nog nooit gehad.
De bak zullen de servo's wel van de grond krijgen. Alleen of hij omhoog blijft zodra je de servo motoren niet meer aanstuurt, dat vraag ik me af. Dus de kans bestaat dat hij weer net zo snel naar beneden zakt. Miischien dat een regelaar met rem functie dit deels kan verhelpen.

Hallo Senne,
Ik weet eigenlijk niet wat voor een soort motor in een digitale servo zit. Omdat deze digitaal is zou het ook een brushless kunnen zijn, en dan kun je hem niet zo gemakkelijk ombouwen. Daarnaast kan de potmeter hierin ook wel iets digitaals zijn. Ik heb zo'n dingetje nog nooit gehad.
De bak zullen de servo's wel van de grond krijgen. Alleen of hij omhoog blijft zodra je de servo motoren niet meer aanstuurt, dat vraag ik me af. Dus de kans bestaat dat hij weer net zo snel naar beneden zakt. Miischien dat een regelaar met rem functie dit deels kan verhelpen.

Dag Stefan! Allereest bedankt voor je reactie,er zijn namelijk niet zo veel mensen die hier op reageren namelijk.

Een digitale servo kun je met gemak ombouwen,heb ik te horen gekregen van Corrien (expert in modelelectronica,ook lid van dit forum). De bak zal zeker omhoog blijven,ik heb namelijk hier een 9 gram servotje omgebouwd,en als ik hem een beetje laat draaien,en hem probeer terug te duwen,stuurt de motor tegen,om hem dus toch in positie te houden.
Dus dat is geen probleem.

Je zei dat hij een bak wel van de grond zou krijgen. Makkelijk of zal het maïs moeten worden ?
Vrijdag als ik de servo's heb ingebouwd,zal ik ook een uitgebreid verslag geven hierover met natuurlijk foto's.

Gr.

shovel

hallo
ik heb geen verstand van electronica,
dus kan er geen mening over de servo geven,
maar volg wel de bouw van de shovel,
dus je bent niet alleen op t forum,
succes met de verdere bouw van de shovel,
mvg markioo

hallo Senne,
Het klopt dat een servo tegen stuurt als hij zie dat hij verloopt.
Echter ik mag aannemen dat je bij het ombouwen de potmeter uit de servo haalt, en de motor dan gewoon op toeren regelt.
Zonder de potmeter ziet de servo zijn positie niet, en zal hij dus ook niet bij sturen als deze wegloopt. dus je bak zakt dan toch omlaag.

Je kan ook de bak even vol zand scheppen en even wegen hoeveel hij weegt.

Hoe sterk je bak zal worden hangt van de arm lengte af.
Ik kan dit wel even voor je uitrekenen zodat je een idee hebt hoe sterk hij is.
Ik moet dan van jouw weten hoe lang het armpje op de servo is (van het draaipunt van de servo tot het draaipunt met het andere Alu stripje.
daarnaast de afstand waar het alu stripje op de gele arm zit ten opzichte van het draaipunt van de gele arm zelf, en de afstand dit hoofdschanierpunt tot van de punt (tanden) van de bak.

Dag Stefan,bedankt voor je antwoord,dit zijn de maten:

Draaipunt van de servo tot het draaipunt met het andere Alu stripje: 5cm
Scharnier van arm tot bevestigingspunt alu stripje: 4cm
lengte van de arm tot aan scharnierpunt bak: 19cm
Lengte tot tanden: 27cm

De kracht van de 2 servo's is samen 26 kg.

Gr.

hallo Senne
volgens dat ik hier zie gebeurdt het hier ook met sevo's

RC Umbau Bruder Radlader L574 - derlexRCtrucktrial - MyVideo

als ik de bouw hier van vind zal ik ze U wel mailen.

Hey,ja klopt,dat filmpje heb ik al gezien. De bouw ervan staat op Modelltruck.net ;)

Gr.
Ohja,Stefan,weet je zeker dat hij terug omlaag komt als ik de potmeter in de servo laat ? Hier ben ik het namelijk niet echt zeker over,dit is mijn theorie:

De Potmeter heeft dus eigenlijk geen functie meer,hij zorgt er alleen voor dat ik geen apparte regelaar nodig heb,en dat is dus wel handig.
Volgens mij blijft de servo toch in zijn stand staan als de potmeter niet meer werkt,omdat (volgens mij) de motor onder spanning blijft staan en dus de magneten in de motor niet loslaten van de zijwanden. Echter,als je hem dan uit zet,komt de bak weer vliegensvlug omlaag omdat de motoren van de servo's niet meer onder spanning staan. Zoals ik zei,zo DENK ik dat het is,jij kan natuurlijk ook gelijk hebben! Ik ga het morgen testen,ik laat je wat weten.
Ook bedankt voor je hulp! Dat waardeer ik echt.
Gr.

Ik heb sinds gisteren ook de servo's binnen,en natuurlijk al getest.
Stefan,mijn excuses,je had/hebt toch gelijk over de servo's,dat ze niet in hun stand blijven staan. De hefservo's ga ik nu toch besturen met een regelaar. De kipservo zal ik niet ombouwen,dat zal ook wel lukken.

Morgen meer nieuws.

Hallo Senne,

Dat heb ik je toch voorspeld dat de bak naar beneden komt.
Want de servo elektronica stuurt zoveel stroom door de servomotor om de kracht van buiten op te heffen zodat hij niet meer beweegt. zonder potmeter kan hij niet zien of hij beweegt, dus zal ook geen stroom door het motortje sturen en loopt dus van zijn stand weg (klink simpel toch).
Je kan eens gaan zoeken naar een regelaar met een rem functie erop, deze sluit het motortje kort, en dan zal de bak minder snel zakken. Hij gaat natuurlijk nog altijd omlaag, maar langzamer.
Je kan het ook moeilijker doen. Heb ik zo even verzonnen.
Gewoon de servos laten hoe ze zijn en deze aansluiten op een servo tester. deze servo tester dan aandrijven met een omgebouwde mini servo.
De servotester blijft n.l. wel staan als de omgebouwde servo blijft staan en de belaste servos blijven hun positie behouden, omdat ze de stand van de servotester willen aanhouden. Je moet wel van een servo de motor aansluitinen en de potmeter aansluitingen omwisselen zodat hij de andere kant op draait (hij staat in speigel beeld t.o.v. de andere).

Nog even over de krachten, je hebt dus 26kgcm aan moment van beide sevos. Aan het einde van het servoarmpje is dit 26/5=5,2kg.
Bij het schanierpunt van de bak is dit 5,2/19x4=1,09kg aan hefkracht en bij de tanden 5,2/27x4=0,77kg.

Ik vind de armpjes op de servos wel erg groot. De maximale hoek van een servo is minimaal iets van 120graden. Zo groot zal die van de arm niet worden. Dus je kan de servo armpjes eens 3cm lang maken of zo (gaatje bijboren) dan is de kracht alweer 0,77/3X5=1,28kG.
Om te voorkomen dat hij zakt zou je er ook nog voor kunnen zorgen dat als je bak omhoog is, de servo armpjes in het verlengde liggen van de alu tussen plaatjes.

Laatst bewerkt:
Je gebruik een servo tester om te voorkomen dat je servo steeds naar de neutraal positie gaat als je de knuppel weer los laat. De servo tester stuur je immers met een servo aan zonder potmeter, en die blijft dus in elke positie staan. Dus de servo tester dan ook en dus je twee arm servo's dan ook. Slim toch.

Bedankt voor je reactie,dat maakt een hoop duidelijker.
De hefkracht lijkt me wel genoeg om een bakje zand te heffen,of niet soms ?

Over de servo's...Tjah,nu ben ik zelf aan het twijfelen...Ik heb hier wel nog een RB 35 1:600 in mijn voorraad kistje liggen en nog wat tandwielen,misschien toch maar daarmee aan de slag gaan ? Dan gebruik ik de servo's later wel voor (1 van) mijn volgende projecten.

Zoals ik zei ben ik vandaag dus aan de slag gegaan. De bakservo is ondertussen al geinstalleerd en volkomen functioneel. Ik zal morgen wat foto's uploaden.
Morgen ga ik dus aan de slag aan de hefarm,zoals ik hierboven zei ga ik dat dus misschien doen met die overtollige RB 35 en wat alu plaatjes.

Gr.Senne

Ben nog steeds bezig met de heffunctie,is namelijk zeer moeilijk om de as (met de tandwielen) perfect op de mm nauwkeurig te plaatsen,en dus op die plek een gat te boren. Dus moet ik eerst alles 100 keer nameten voordat ik iets doe.

Ik heb het heffen met de motor gedaan.

Gr.

Back