Bruder MB Actros trekker met dieplader ombouw

dag,ik heb reeds een Bruder wiellader omgebouwd.natuurlijk hebben bouwmachines een dieplader nodig ;-)

dus ga ik de bruder MB Actros truck met dieplader ombouwen.
alleen heb ik nog een paar vragen,waar kan ik de voorste as vinden voor niet teveel geld ?
en hoe kan ik het beste de aandrijving aanpakken ? ik had gedacht aan 4RB30 motoren. maar dan zit ik nog met de banden,welke ?
de regelaar wordt een Thor 15 en de servo wordt een Towerpro (13kg).

de kleppen van de dieplader zelf wil ik ook functioneel maken,ik had gedacht een een simpel,klein,compact motortje (wat ik hier nog wel ergens heb liggen) met een tandwielletje erop.dan maak ik een as tussen de 2 kleppen (aan het scharnier) en zet ik hier een tandwiel op,motor draait tegen de as en kleppen bewegen.

goede oplossing ?

hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden.

gr.senne

Beste Senne,

Ik wil ook een Bruder vrachtwagen ombouwen. Een MAN TGA.
Eigenlijk wil ik alleen de cabine gebruiken. De rest wil ik zelfbouwen. Ook de voor- en achteras, en aandrijving.
Misschien kunnen we er gezamelijk leerproject van maken. Ik ben zelf pas bezig.

Ik zal kijken welke informatie ik verder heb...... ik weet zeker dat er op het forum voorbeelde staan van onaangedreven voorassen.

Ik kom hier op terug.

groetjes grondboer.

Hallo grondboer,

Hier even een foto van een robbe vooras :
P1001_1-33500007.jpg

Hieronder de wedico (profi vertie) vooras
IMGP3894_v.jpg

Hieronder is de gewone wedico vooras
9daf_1.JPG

Hieronder de tamiya vooras
0655_1_b.JPG

Ik hoop dat je er een beetje wijzer van word anders vraag je het maar ;)

hallo

als je een brudor truck wil ombouwen kan je best wedico of robbe gebruiken deze werken ook op schaal 1/16 zoals bruder , tamiya is op schaal 1/14 en dit zou wel eens bedrogen kunnen uikomen bij de bouw van een bruder

ik kan je alvast een adres geven waar je de assen van robbe kan kopen aan een deftige prijs

liebich-modellbau

dan klik je bij achsen en daar zal je dan al de assen zien die robbe heeft

moest je nog vragen hebben mag je ze altijd stellen in een mailtje of prive berichtje , ik help jullie graag

grtjez joeri

Hallo Swatch,

Bedankt voor de foto's
Ik zal ze uitprinten en kijken of ik ze kan bematen. Ik wil namelijk geen onderdelen kopen. Althans dat wil ik proberen. Momenteel ben ik op zoek naar en draai- en freesbank om dit soort onderdelen zelf te maken.

Als er iemand is die dit al eens heeft gedaan....................... hulp gewenst.

groetjes grondboer

Hallo Joeri,
Mooie site.... nette prijzen.
Ik kan hier natuurlijk ook van alles 1 stuks bestellen en proberen deze na te maken.
Zo zie je maar twee weten mer dan 1 en beter 1 vrachtwagen in de hand dan de lucht van tien......

nou bedankt, gronboer

grondboer , Wat truckdriver zegt is idd waar dat de maten verschillen .. Moest je tog nog andere foto's willen hebben van een robbe as (en eventueel al de mate) kan ik ze sturen (foto's van een tamiya vooras ook maar die maten zijn dan voor u wel waardeloos) . Als er nog vragen zijn , er zijn genoeg mensen die willen helpen en hier ervaring mee hebben :)

Swatch,
Uiteraard ben ik benieuwd naar meer foto's en zeker de maten van 1:16 Robbe/wedico onderdelen.
Laat maarkomen zou ik zeggen.

groetjes grondboer

Grondboer , De egte foto's kan ik u mailen (als u ,u e-mail adres doorgeeft via PB ofzo )
Hieronder een schets .. De maten zijn niet 100 % denk ik .. Ik heb ze gemeten terwijl de as bevestigd was aan een chasis . Ik hoop dat je er wat mee bent .
schets%20robbe%20vooras.JPG

jurriaan zei:
Ik ben zelf ook een tijd geleden met een Bruder truck begonnen om deze om te bouwen, echter nooit tijdgevonden om deze af te maken.. :cry: (onderdelen komen wel langzaam binnen voor de overbrenging)

Hier nog even mijn topic:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31176&start=0

Deze winter moet de truck toch maar eens afgemaakt worden tussen de bedrijven door!

grtz

Het begin is er zie ik.
Hie zit eea in elkaar? draaid het wiel om een asje, of is de ophanging gelagerd met het wiel vast aan de as?

groetjes grondboer

De vooras is niet aangedreven voor dit project, wil het eerst even 'simpel' houden door de achteras(sen) aan te drijven.
In het wil heb ik een messing asje gelijmd. De as is een messing M5 bout waar ook een messing buisje omheen zit (behalve waar de bout komt). Je krijgt dan een beetje het glijlager effect. Loopt vrij soepel moet ik zeggen.

In de toekomst word er vast wat beters gemaakt, maar tot nu toe werkt het goed! (al een gereden met een achteras, vooras leverde geen problemen op)

In de winter vaar ik toch niet zo heel veel, dus dan zal er wel weer een update komen van deze truck

groeten Jurriaan

jurriaan zei:
De vooras is niet aangedreven voor dit project, wil het eerst even 'simpel' houden door de achteras(sen) aan te drijven.
In het wil heb ik een messing asje gelijmd. De as is een messing M5 bout waar ook een messing buisje omheen zit (behalve waar de bout komt). Je krijgt dan een beetje het glijlager effect. Loopt vrij soepel moet ik zeggen.

In de toekomst word er vast wat beters gemaakt, maar tot nu toe werkt het goed! (al een gereden met een achteras, vooras leverde geen problemen op)

In de winter vaar ik toch niet zo heel veel, dus dan zal er wel weer een update komen van deze truck

groeten Jurriaan

Ik had het in eerste instantie iets anders gedaan.
In het wiel heb ik een lager bus gemonteerd.
Aan de vooras (brug) zat een 6mm as vastgemaakt. Deze draait, opdat de wielen kunnen draaien.
Het wiel wordt over de as geschoven en vastgezet met een moertje.

Hoe kan ik foto's op het forum zetten............ kan ik het even laten zien?

Ga je beginnen met de achteras............... laat even weten............... twee weten meer dan een.
Ik wil zelf alles maken.................. evet. ook het diffferetieel.

groetjes grondboer.

@ senne, ik neem aan dat je het niet erg vind dat we jou topic gebruiken? Het gaat tenslotte om de bruder Actros ombouw

@ grondboer, jou oplossing is inderdaad ook erg mooi, ik ga misschien nog wel overnieuw beginnen met de truck omdat ik nu beschikking heb over een draaibank en frees.
Ik wil ook zoveel mogelijk zelf gaan maken en de achteras wil ik gaan draaien uit aluminium. Ben er nog niet overuit of ik het differentieel zelf wil gaan maken, heb er wel informatie over gezocht maar dit is mij nog niet geheel duidelijk. Ik heb zelf nog een oude TL-01 van Tamiya staan. Hierin zitten 2 differentielen die misschien als donor gebruikt kunnen worden. De achterassen worden gekogellagerd.

Zodra ik begin met de achteras zal ik het laten weten. Eerst is de bak tussen de motor en aandrijfas aan de beurt. Gewoon een 4:1 vertraging zonder versnellingsbak.
Wat zijn jou ideeen over de achteras? Waaruit wil je die gaan maken?

groeten Jurriaan

@juriaan

Momenteel maak ik een tekening voor de vooras in Autocad. eventuel stuur ik je die door. (even mailadres via pb doorgeven).
De achteras......... zo ver ben ik nog lang niet.
Volgens VDH Machines komt mijn nieuwe frees... Optimum BF20 Vario.......... komende week 8O 8O 8O ............ de draaibank een Wabeco 4000E komt pas over een maandje :cry: .
Dus ik moet nog even wachten.
ik heb trouwens bij http://www.vth.de/Modellbau/DEFAULT.HTM een aantal boekjes besteld.
Zo ook de uitgave : ferngesteuerten LKW modellen im Selbstbau"gekocht... Duitstalige handleiding met grote 1:1 tekening (1:16)
http://www.vth.de/shop/shopfiles/pr...AUBT254267711&PS=1&PID=492&showcat=1&sparte=2

Ik ben wel geinteresseerd in de bouw van de overbrenging................foto's :?:

groetjes grondboer

bruder model

hallo modeltruckers
ik bouw ook trucks,maar haal mn assen en motoren en vertragingsbakken bij hobma modelbouw in elst,hij heeft er verstand van,en weet mn prijswensen,en waar ik mee bezig ben,dus hoef niet elke keer uit te leggen wat ik bedoel,en als ik er kom ga nooit met lege handen weg alles van wedico op voorraad,dus ik ga liever langs voor de koek en koffie dan via t net,daar staat niet alles op en in de winkel kun je het eventueel passen en opmeten,en andere ideeen opdoen als je rondkijkt
en de kabines van marktplaats,zolderopruiming van de kids 20 bruder autoos 30 euries opgehaald en zaag erin,
ja een bruder daar zet je zo de zaag en powervijl in om er een verlengde brandweerwagen of een dagcabine voor een kipper of distributie truck te maken,dat doe je niet met wedico of scale-art kabines
maarde tijd dat ik anders bezig ben met assen te maken,neen die spandeer ik in de kabines en chassis aanbouw delen tank luchtketels en spatborden bijvoorbeeld.
mvg markioo

hello

ik ben echt benieuwd naar de eerste fotos van de ombouw! Ik wil er namelijk zelf ook mee beginnen. Het gaat een kipper worden.

Assen wil ik bij Robbe halen. Netzoals de vering etc..

mvg
Nicolas

Back