Hoi Manuel,
Ik heb zelf een graafmachine en ik heb het Servonaut Zwo4 systeem. Beetje zelfde techniek als wifi. De goedkoopste oplossing die Servonaut hiervoor biedt is een ombouw module in Robbe/Futaba zenders.
Ik ben begonnen met een Robbe F16 boat en truck zender. Daar is de Zwo4 module in gegaan. Die module in het kort (op de servonaut site kan je wel meer info vinden) er zit een schakelaar op met A,B en C. Daarmee kan je meerdere ontvangers aan je zender koppelen en als ze allemaal aan staan tussen je modellen kiezen vanaf de zender. Er is nog een schakelaar even/oneven. Daarmee kan je per A,B en C kanaal nog kiezen tussen 2 ontvangers. Je kan dus een ontvanger koppelen op A even en op A oneven.
Nou die functionaliteit heb je nodig als je met een graafmachine aan de slag wilt een 'simpele' zender hebt met 2x een hendel en 2x een schuif.
Met die even en oneven schakeling heb je een mogelijkheid om twee keer zoveel functies te bedienen op je model. Dus je kan je hendels twee keer 'toewijzen' en dat zou je ook met je schuiven kunnen doen maar handig is dat niet.
Hoe werkt dat precies: je zet in je model 2 ontvangers. Ik had twee R9 ontvangers. Dat zijn 9 kanaals ontvangers.
Op de ontvanger zit een dip switch waarmee je aangeeft of de zender master is of slave (in combinatie met een andere ontvanger in master stand) is. Volgens mij verbindt je kanaal 9 van de master naar 7 of 8 op de slave.
Dan komt er een beetje puzzelwerk. In je zender hangen alle hendels en schuiven aan een kanaal. Die komen overeen met het kanaal op de ontvanger. Dus linker hendel boven/beneden zit bijvoorbeeld aan kanaal 3 in de zender. Die komt dus in de beide ontvangers ook op kanaal 3 uit.
Ik wilde graag mijn boom op die hendel hebben en mijn linker tracks. Dan moet je in je model de servo kanalen zo op de ontvangers hangen dat de ene voor de boom is en de andere voor je tracks. Dat is een beetje onhandig maar wel allemaal te doen.
Bij mij zat het in het begin zo:
twee ontvangers
Mijn pomp zat op 1 van de schuiven
Boom, arm, bak en draaikrans op even via de hendels
Tracks links, tracks rechts, extra hydrauliek 1, extra hydrauliek 2 op oneven via de hendels
Al met al, niet een heel goedkope oplossing maar je hebt wel maar 1 zender en kan daar alles van bedienen. Ook nog diverse andere modellen.
Later heb ik het simpeler gemaakt. Ik heb 1 multiprop encoder (8x draaiknoppen) in mijn zender gezet. Ik heb 1 ontvanger uit mijn model gehaald en de pomp, verlichting en 2 extra hydraulische aansluitingen op een multiprop decoder gezet. Die zat gewoon op 1 kanaal op mijn ontvanger.
Mijn tracks zijn toen op mijn twee schuiven gezet en daarmee was weer alles afgedekt.
Die oplossing (mits je een F14/F16 zender hebt liggen) kan je voor ongeveer 400 euro in elkaar zetten. +-300 voor het Zwo4 starter pack inclusief 9 kanaals ontvanger en een paar tientjes voor de encoder en decoder.
Nog steeds niet voor niks maar honderder euros goedkoper dan de duurste oplossingen.