bruderombouw: caterpillar 325c graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Arie32, 9 aug 2009.

  1. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo heren modelbouwers,

    Ik speur al een poosje mee op het forum en ben van plan een paar grondverzetmachines te gaan bouwen.
    Het leek me daarom wel leuk om dit bij te houden op het forum.

    ik ben inmiddels begonnen met de ombouw van de brudergraafmachine.
    Dit lijkt me een mooi model om mee te beginnen.
    Voor het afvoeren van de grond e.d.heb ik mij een tamiya ford aeromax aangeschaft die omgebouwd is tot kipper.Dit model is momenteel nog niet rijdbaar en heeft ook nog wat aandacht nodig.
    Kunnen jullie me vertellen op hoeveel spanning de tamiya trucks rijden?Ik heb namelijk nog geen rijregelaar en accu.

    Voor de graafmachine ben ik nog op zoek naar 3 en 4 mm koperleiding,kan iemand me vertellen waar dit te koop is?

    Ook zie ik dat er veel gesoldeerd wordt,Ik ben namelijk van plan de graafbak te gaan hardsolderen,hoe solderen jullie materialen die echt vast moeten zitten?
    Ik hoor het graag.

    Groet Arie
     
  2. mark

    mark Guest

    Ik neem aan dat je een Tamiya handleiding heb? (anders staat op internet ook nog wel een paar handleidingen van Tamiya modellen)

    Oftewel, 7,2V;)
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoeft niet he mark.

    ik rij zelf op lipo;s met 11,1V. zijn compacter.

    Het hangt van de motor en regelaar af die je neemt.

    7,2V is nog wel steeds gangbaar omdat regelaars met lipo afslag niet gangbaar zijn.
     
  4. mark

    mark Guest


    Ik neem aan dat hij hiermee dat standaard bedoelt?

    En gelijk een andere vraag aan je(Cheeta)

    Wat is nu het voordeel van Lipo in je truck?
    In vliegtuigen, race-auto's/boten begrijp ik het omdat ze een stuk lichter zijn en meer power kunnen geven.
     
  5. CircusAso

    CircusAso

    Lid geworden:
    10 jul 2006
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Deventer

    Veel langere rijtijd, en meer power.
     
  6. mark

    mark Guest

    Veel langere rijtijd?

    Als ik een 7,2V stickpack 4500Mah Nimh accu-pack heb, dan gaat ie toch evenlang mee qua rijtijd als een 7,4V 4500Mah Lipo?
     
  7. Fido Newton

    Fido Newton

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Zoetermeer
    Beste arie

    Je materialen kan je het beste kopen bij www.metaalwinkel.nl (voor het kleine spul) of www.zirk.nl voor het wat grovere spul.

    Ik zou alleen geen koper gebruiken, maar messing. Koper word heel zacht als je ermee gaat solderen. Buizen kunnen inklappen, vormen vervagen in plaatwerk. Messing is wat beter bestand tegen het solderen.

    Wat het solderen betreft:
    Hard solderen is een heel andere dissipline als wat bv. Volvo Piet doet.
    Hard solderen doe je met een zilversoldeer en Flux en met een vlam die veel heter moet kunnen stoken als die van zacht solderen.

    Zachtsolderen is met soldeer op basis van tin en lood, en vloeit met S39.
    De vlam die je hiervoor gebruikt is "kouder" dan die bij hardsolderen.

    Groetjes

    Jeroen
     
  8. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo allemaal,

    de tamiya truck is voor zover ik weet gewoon standaard,dus zou ik genoeg hebben aan een 7.2v accu?En welke rijregelaar raden jullie aan?
     
  9. MichaëlV8

    MichaëlV8

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Dendermonde (B)
    de standaard tamiya rijd op 7.2 Volt
    en als regelaar is de ROBBE Rookie Truck heel betrouwbaar ;)
    ROBBE Austria
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    een lipo accu levert meer capaciteit af dan een nimh.

    tevens zijn jullie 4500mah race packs. Deze hebben een betrekkelijk kortere levensduur.

    Lipos zijn in verhouding veel compacter dan nimh cellen.

    Een 4000mAh 7,2V lipo is ruim 40% kleiner dan een racingpack.
     
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo Arie,
    Je was toch al een jaartje bezig met de bouw van je graafmachine? Of ben je met een andere bezig.
    Als je niet meer dan 30bar draait met je hydrauliek, dan kun je het beste messing buis nemen. Die kun je dan gewoon met tin solderen. Die buis hebben ze in de meeste modelbouwzaken wel. Ik zelf draai op 60bar, en gebruik daarom 4mm stalen remleiding. Deze soldeer ik met zilver. Bij zilver solderen kun je het beste staal nemen om te solderen, omdat de temperatuur van messing vrij kritisch tegen de uitgloei temperatuur ligt. Omdat zilver pas bij 650graden smelt en tin al bij 300 werkt zilver solderen het makkelijkste met een klein brandertje met accityleen of propaan en zuurstof. Met een gewoon butaan hobby brandertje gaat het wel, maar dan moet je heel lang stoken voordat je iets heet genoeg hebt zodat het zilver goed vloeit.
    Qua treksterkte is zilver natuurlijk velen malen sterker dan tin. Tin is iets van 2kg/mm2 en zilversoldeer (40%) 40kg/mm2 .Dit is afhankelijk van de legering waarmee je soldeert.
     
  12. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo,

    Klopt helemaal Stefan,ik ben een jaartje geleden begonnen met de eerste beginselen van een kraan.Maar naderhand lijkt het me makkelijker om als eerste project de bruder om te bouwen.Kan ik meteen wat ervaring opdoen voor de volgende machine.

    De bouw zou als volgt moeten gaan..
    De onderwagen wordt gemaakt uit staalplaat en krijgt ook stalen rupsen met 3 ribben.
    De giek en lepelsteel worden gemaakt uit aluminium en de bak zoals het nu lijkt staalplaat of messing.
    Qua hydrauliek wil ik gaan voor Sinnema hydrauliek.
    Het model wordt dus schaal 1:16 en ik ga in eerste instantie alleen de bruderbovenwagen gebruiken.Misschien dat dit later nog van metaal gemaakt wordt.
    Ik ben inmiddels begonnen met de bouw en zal binnenkort wat foto's plaatsen.

    Groet Arie
     
  13. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo allemaal,
    Druk bezig met de kraan,ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
    Nu heb ik een vraag over het hydrauliek.Mijn bedoeling is om een pomp te gaan gebruiken van jung.Maar als ik op de site kijk zie ik er tig soorten.Ik heb wel eens gehoort dat de jung 4002 veel gebruikt wordt maar wie weet hoe dit type pomp nu aangeduid wordt?
    Hebben jullie enig idee welk type ik het beste kan gebruiken?

    groet Arie
     
  14. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Kijk eens bij Sinnema in joure, mooie kleine pompen en alles wat je er verder voor nodig hebt.

    Robert
     
  15. erik v8

    erik v8 Guest

    hee

    ik ben ook bij (jur)sinnema geweest maar die maakt ze zelf de pompen hele handige en aardige man.
    voor de rest een leuk project.
    succes ermee.

    groetjes erik:cool:
     
  16. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
  17. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Das een mooie formule Stefan,zou je me daar wat in kunnen helpen?
    Ik vind het wel belangrijk dat de cilinderbeweging wel realistisch is en redelijk vlot gaat,ik bedien liever de sticks wat voorzichtiger dan dat ik op de cilinders moet wachten.

    zou ik niet gewoon een pomp kunnen nemen met ietsje overcapaciteit en dan mocht het nodig zijn deze wat terug regelen in toeren?
    Welke ml/min pomp zou je aanbevelen?

    ik hoor het graag
    groetjes
     
  18. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ik zou zo rond 1,5keer de orginele snelheid gaan zitten. De witte van mij draait nu 2x de orginele snelheid, dit is wel wat snel.
    Wat zijn jouw cilinder diameters en slag lengtes? Daarbij moet je er achter komen hoe snel ze bij het orgineel uitschuiven. Soms staat in de brochure de cilinder maten en de pomphoeveel heden. Dan kun je de snelheid berekenen.
     
  19. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Ik zal kijken wat de maten zijn van de cilinders,hier kom ik op terug.
    Maar welke pomp heb jij in de witte machine zitten dan?Is dat ook een jung pomp?
     
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Nee De pomp in mijn witte kraan is een zelfbouw plunjer pomp. Deze pompt 600 ml/min bij 60bar druk.
     

Deel Deze Pagina