Brushed ESC accelereerd niet.

Jeeeeee, ruzie!!!! ;)

Ik heb net even gemeten, alle drie de ESCs hebben een ingangsweerstand op de signaaldraad van 9,4k ohm ten opzichten van de aarde. Ik zie ook een weerstand op de print van de 101 tussen signaal en min draad, voordat het signaal naar de PIC gaat. Ik kan de indicatie daarop niet lezen, geen loep bij de hand, maar alle drie dezelfde waarde geeft mij het idee dat dit wel eens de standaard Tamiya constructie kan zijn. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de PIC poot die het signaal ontvangt een oneindige weerstand heeft ten opzichte van de min draad. Dat is niet waar, maar het zal wel erg veel hoger zijn dan de 9k4 zijn, dus buiten de rekenmarge. Als ik 3/4 van de spanning over deze 9k4 wil hebben, is een 3k3 weerstand in de signaaldraad dus genoeg. Veel Watts verstoken we daar ook niet (geen zin om te berekenen), dus een standaard 1/4W zal voldoen. Even kijken of ik die nog ergens heb. Ik heb zeker nog 5k6 weerstanden liggen, want daar heb ik laatst een pakje van 100 van gekocht. Voor de principetest vanavond zal dat zeker ook voldoen, al is 3k3 leuker.

Nu lekker met de kinderen op pad, terwijl mijn vrouw een dagje gaat shoppen met mijn creditcard...

Hugo

Ernst, je hoeft het mij niet uit te leggen maar een BEC is in de modelbouw een algenene benaming geworden voor een spanningsregelaar.

Dat is juist het probleem. Die verkeerde benaming geeft verwarring en dat wil ik juist voorkomen door er iedere keer tegen in te gaan.
In de plantenwereld is er een enorme verscheidenheid aan namen voor één en hetzelfde plantje. Dat gaf (geeft) veel verwarring want over welk plantje heeft een Pool het als hij een "Stokrotka" ziet? Wijs naar dat plantje en vraag een Duitser wat dat voor een plantje is dan zegt hij "Gänseblümchen" maar een Engelsman noemt het een "Daisy" en een Fransman een "Marguerite".
Dat geeft dus verwarring, daarom heeft ooit in een ver verleden iemand bedacht om de planten (en dieren ook) een naam te geven in een totaal andere taal die niet of nauwelijks veranderd, Latijn. Dus als je over een "Bellis perennis" praat zou iedere plantkundige weten welk plantje dat is en is er geen verwarring meer mogelijk.
Dat dit bij de "gewone mensen" niet erg gelukt is zal duidelijk zijn vandaar dat het erg lastig is om aan iemand in een ander land te vertellen welke plantjes en bloemetjes er bij jouw in de tuin staan.
Laten we nu in de modelbouw wereld niet doorgaan met het zaaien van verwarring en de juiste benamingen voor de juiste dingen gebruiken. Dat maakt zaken duidelijker en ook als er "later" iets wordt nagezocht zal duidelijk zijn en blijven waar het over gaat.

En nee hoor is zoek geen ruzie maar dat weet Roelof ook wel. ;)

Ok, ik heb al een tijd niet meer gehobbied met electronica. En als ik het deed bestelde ik onderdelen on-line voor een heel project. Waar haalt een mens nog gewoon een weerstandje? Bestaan en nog van die winkels waar je zoiets kan kopen?!? Alles lijkt on-line gegaan te zijn, maar even binnenlopen voor een vergeten weerstand (of 3 stuks in dit geval) is er niet meer bij? Ernst, weet jij nog een adresje in de buurt van Utrecht?

Hugo

P.S. geen idee waar al die 5k6 gebleven zijn. Misschien wel weggegooid bij het opruimen...

Het enige adres waar ik heel af en toe nog wel eens kom is Radio Centrum in de Vinkenburgstraat in Utrecht. Dat is een smal straatje tussen de Oude Gracht en de Neude. Met de auto kan je daar zo goed als niet meer komen. Dus ergens in een parkeergarage de auto neerzetten en dan lopen. Of met de trein, vanaf het station is het via Hoog Catharijne een kleine tien minuten lopen.

Dank... 't Valt me mee dat je niet LMGTFY gebruikt... Dat zijn dus helaas geen bruikbare adressen gebleken, vandaar mijn vraag.

[EDIT]Dank, we postten net gelijk, Ernst, boven staande dus over de post van Roelof.[/EDIT]

Hugo

Vanaf 25 euro bij de Conrad is het verzenden gratis. Als je er wat Tamiya onderdelen gaat bestellen koop dan bv. een weerstand assortiment en misschien ook handig een bakje krimpkous assortiment. Componenten die ik veel gebruik koop ik gewoon in grote aantallen of als ze erg goedkoop zijn (bv. simpele diodes) koop ik ze gewoon per 20.

Ik heb ze gisteren maar van ebay geplukt, € 0,84 voor 50 stuks, thuisgestuurd. Geduld is een schoone zaek...

Hugo

Eurosound in Haarlem heeft een zeer grote sortering onderdelen, is op dit moment haast wel de grootste, veel electronica winkels zijn op de fles en Eurosound heeft veel overgenomen.
Even zoeken en je vindt het vanzelf.
groetjes piet

Helaas, de truc met de weerstand erbij werkt niet. Ik kan ook niet echt een signaalspanning meten. Gelijkspanningsmeting levert niks op, met de meter op wisselspanning meet ik in beide situaties, met en zonder weerstand, 0,4V. Dat zal wel niet kloppen, de signaalfrequentie is veel hoger dan 50Hz.

Ik heb de BEC uiteindelijk maar gewoon gebruikt, en alleen de pluspool van de servo apart genomen en direct buiten de BEC om aan de pluspool gehangen.

full

Het werkt, is niet zo netjes als het zat met die losse draad nu. Maar ach, kap erover en gaan maar weer. Mocht iemand ooit de logische oplossing weten dan houd ik me aanbevolen.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt de ontvanger tegen de motor aan, dat is niet raadzaam.....

Als je flink gas geeft met de auto als hij een flink stuk bij je vandaan is en je auto gaat zijn eigen weg dan weet je waar je de oorzaak zoeken moet.
Het kan zelfs de oorzaak zijn van een inhoudende motor bij veel gas geven met een volle accu.
En 3 cm kan dan veel uitmaken.;)

Laatst bewerkt:
Als je ook dergelijke problemen hebt dan is dat het proberen waard.
Het is altijd verstandig stroomvoerende draden van de accu regelaar en motor zo veel mogelijk bij de ontvanger en antenne vandaan te houden.
Het is ook belangrijk dat je ontvanger op een niet al te kwetsbare plaats zit.;)

Laatst bewerkt:
Als je flink gas geeft met de auto als hij een flink stuk bij je vandaan is en je auto gaat zijn eigen weg dan weet je waar je de oorzaak zoeken moet.
Het kan zelfs de oorzaak zijn van een inhoudende motor bij veel gas geven met een volle accu.
En 3 cm kan dan veel uitmaken.;)

Dank voor het advies. Ik heb Ruchpen en alle trainingen op Vianen zo gereden, dus ik laat het even zo. Mocht ik problemen krijgen dan zal ik het zeker doen.

Hugo

Dank voor het advies. Ik heb Ruchpen en alle trainingen op Vianen zo gereden, dus ik laat het even zo. Mocht ik problemen krijgen dan zal ik het zeker doen.

Hugo

Mja... je komt hier met een probleem, je vermoed iets maar het lost niet op, je krijgt een opmerking en advies betreffende je foto en nu zeg je dat er niets aan de hand is en het even zo laat?

Back