brushed motor wordt te heet

hallo ik heb een Maverick strada SC evo auto nieuw gekocht. 4 wiel aandrijving met een koolborstelmotor. Het is een compleet samengestelde auto.
Na een kwartier rijden is de brushedmotor zo warm dat de doorbrand. De ventilator in het motortje smelt gewoon weg. Dit is nu de 3e keer. Ik zou niet weten wat de oorzaak is. Wie heeft tips.
ik heb geen geld om een brushless motor te kopen.

Met de motor eruit, of geen tandwiel op de motor, rolt de auto dan wel licht? Te veel weerstand van de aandrijflijn kan je motor extra belasten. Als dat goed is, kun je eens een pinion een paar tanden kleiner nemen, dan hoeft de motor minder hard te werken.

Waar rij je trouwens? Sommige ondergronden zijn erg zwaar, vooral gras en los zand.

Trouwens, een brushless setje zal even wat meer kosten, maar steeds om het kwartier een nieuwe brushed motor loopt toch ook al snel in de papieren.

Ik rij voornamelijk op gras. Mijn gedachte was dat ik met een offroad auto overal kan rijden. De motortjes zijn onder garantie vervangen maar de lol is er wel af.
morgen haal ik het motortje er uit om te contoleren of hij dan zwaar rijdt.

Als je op gras rijd zou ik kleinere pinion erop zetten. Je rijd nu met een 13t denk ik? Dan zou ik voor een 11t kijken.

Ik heb de motor er uitgehaald, en alles loopt soepel. gelijk hett aantal tanden van de pinion getelt het zijn er 13. Als ik die wijzig naar bv 11 dan klopt het toch dat het ten koste van de snelheid gaat.

Zijn er motortjes met temp bewaking? Of moet ik gaan sparen voor een brushless motor. Het klopt dan toch dat ook de regelaar vervangen moet worden? Zijn deze beter bestand tegen warmte?

Ik heb de motor er uitgehaald, en alles loopt soepel. gelijk hett aantal tanden van de pinion getelt het zijn er 13. Als ik die wijzig naar bv 11 dan klopt het toch dat het ten koste van de snelheid gaat.

Zijn er motortjes met temp bewaking? Of moet ik gaan sparen voor een brushless motor. Het klopt dan toch dat ook de regelaar vervangen moet worden? Zijn deze beter bestand tegen warmte?

Je zal wat snelheid inleveren, maar om de 15 minuten een motor opbranden is nog vervelender. En op gras haal je toch niet je topsnelheid van wat je op asfalt zou halen, omdat de auto meer weerstand heeft met vooruit rollen.

Brushless motoren zijn er met temperatuurbewaking, voor borstelmotoren zou je dat zelf moeten inbouwen bijvoorbeeld met een zender die telemetrie ondersteunt, en dan een losse temperatuursensors, etc. Omslachtig en duur. Duurder dan een brushless setje.

Je hebt dan ook een andere regelaar nodig, dat klopt. En het grote voordeel van brushless is dat je geen koolborstels hebt die weerstand geven, extra warmte veroorzaken, en slijtage. Bij een brushless motor is er geen contact tussen de rotor en het motorhuis, de enige weerstand is die van de as in de lagers. Daardoor gaat er bij een brushless motor minder energie verloren in warmte, waardoor je bij dezelfde prestatie minder warme motor kunt hebben. Zo kan het dan zijn dat je, met een juist gekozen brushless setje, langer, sneller en met koelere motor kan rijden.

Ter vergelijking, ik heb een LRP Twister met standaard brushed motor. Daarmee rij je ongeveer 15 minuten op een 1600 mAh NiMh accu, en ligt de topsnelheid rond de 30 km/u. Als je daarmee in gras gaat rijden, zal de motor redelijk warm worden en na een tijdje is die gaar. Ik heb ook een Kyosho RB5 SP, ook een 2WD buggy, met brushless Novak set. Die haalt bijna 60 (en als je bedenkt dat je voor een 2 keer zo hoge snelheid veel meer dan 2 keer zoveel vermogen nodig hebt, dan heeft die set dus flink meer vermogen) en heeft daarbij nog power over om een wheelie te trekken bij half gas. Je rijdt zo'n 15 minuten op een 2 keer zo grote accu, met meer dan dubbele prestatie, en de motor blijft onder de 40 graden. Geen omkijken meer naar, hooguit zullen ooit een keer de lagers gesmeerd of een keer vervangen moeten worden.

Zo'n standaard borstelmotortje met vaste borstels en een koelfan op de motoras zijn vaak fors onder bemeten voor in een off-road auto. Daarbij zijn ze in RTR's vaak voorzien van een kritische gearing, dit in tegenstelling tot vaak de brushless varianten.

Een budget vriendelijke tussenoplossing zou zijn een borstelmotor met sterkere magneten waarvan je de borstels kan vervangen. Deze werken ook prima in combinatie met een lipo accu, wat überhaupt al de prestaties flink doen zal toenemen. Dat zou inderdaad de allereerste upgrade aanbeveling zijn.
Mijn ervaring echter is met zo'n standaard motortje op lipo is nog sneller opbranden van de borstels. Hoeft de motor zelf niet eens echt heet voor te worden.

Kortom, opties te over:

1. kleiner motor-pinion kopen 11T of nog minder tanden
2. borstelmotor met vervangbare borstels en sterkere magneten. Hier een voorbeeld, hier nog een Corally COR391927A, en nog een
3. Investeren in een lipo accu (Hobbyking heeft betaalbare en prima opties bijvoorbeeld. Echter een goede lader moet er ook bij
4. Brushless set erin, hoeft helemaal niet zo duur te zijn.

Wel een opmerking: ik kan niet veel vinden over de brushed regelaar die standaard bij de auto zit, maar naar wat ik begrijp is het een 30 Ampère uitvoering. Ik heb alleen maar ervaring met 40 en 45 Ampère borstelmotor regelaars, en die kunnen prima met dit soort motoren overweg. Echter ik kan niet garanderen dat deze betere motoren het ook goed gaan doen met jouw regelaar.

Hoe je het ook went of keert, met een brushless set heb je zoveel meer plezier en prestaties!

Deze link klopt nie
Corally COR391927A,

volgensmij praten we nog over NiMh hierzo...
niet zo ingewikkeld doen over tamiya stekkers welke aan elkaar vast branden enz.

Topic starter, gebruik eerst de zoekfunctie of google.
thnx

Back