Ik heb de motor er uitgehaald, en alles loopt soepel. gelijk hett aantal tanden van de pinion getelt het zijn er 13. Als ik die wijzig naar bv 11 dan klopt het toch dat het ten koste van de snelheid gaat.
Zijn er motortjes met temp bewaking? Of moet ik gaan sparen voor een brushless motor. Het klopt dan toch dat ook de regelaar vervangen moet worden? Zijn deze beter bestand tegen warmte?
Je zal wat snelheid inleveren, maar om de 15 minuten een motor opbranden is nog vervelender. En op gras haal je toch niet je topsnelheid van wat je op asfalt zou halen, omdat de auto meer weerstand heeft met vooruit rollen.
Brushless motoren zijn er met temperatuurbewaking, voor borstelmotoren zou je dat zelf moeten inbouwen bijvoorbeeld met een zender die telemetrie ondersteunt, en dan een losse temperatuursensors, etc. Omslachtig en duur. Duurder dan een brushless setje.
Je hebt dan ook een andere regelaar nodig, dat klopt. En het grote voordeel van brushless is dat je geen koolborstels hebt die weerstand geven, extra warmte veroorzaken, en slijtage. Bij een brushless motor is er geen contact tussen de rotor en het motorhuis, de enige weerstand is die van de as in de lagers. Daardoor gaat er bij een brushless motor minder energie verloren in warmte, waardoor je bij dezelfde prestatie minder warme motor kunt hebben. Zo kan het dan zijn dat je, met een juist gekozen brushless setje, langer, sneller en met koelere motor kan rijden.
Ter vergelijking, ik heb een LRP Twister met standaard brushed motor. Daarmee rij je ongeveer 15 minuten op een 1600 mAh NiMh accu, en ligt de topsnelheid rond de 30 km/u. Als je daarmee in gras gaat rijden, zal de motor redelijk warm worden en na een tijdje is die gaar. Ik heb ook een Kyosho RB5 SP, ook een 2WD buggy, met brushless Novak set. Die haalt bijna 60 (en als je bedenkt dat je voor een 2 keer zo hoge snelheid veel meer dan 2 keer zoveel vermogen nodig hebt, dan heeft die set dus flink meer vermogen) en heeft daarbij nog power over om een wheelie te trekken bij half gas. Je rijdt zo'n 15 minuten op een 2 keer zo grote accu, met meer dan dubbele prestatie, en de motor blijft onder de 40 graden. Geen omkijken meer naar, hooguit zullen ooit een keer de lagers gesmeerd of een keer vervangen moeten worden.