brushed to brushless , wat aan te passen

Normaal gesproken is het omschakelen van brushed naar brushless in een TC aan te raden, in het geval van modellen zoals bv een mini, met een max overbrenging van 1:5,6, vervallen alle voordelen die denkt te kunnen behalen. Reden hiervoor is dat je een brushless motor moet nemen met teveel vermogen om überhaupt dezelfde topsnelheid te halen (gelijk aan rpm). Slijtage aan banden en andere draaiende onderdelen wordt daardoor enorm, terwijl de prestaties gelijk blijven.

De Carson Cup Machine in combinatie met een lichte LiPo en een goede regelaar past perfect bij deze auto, en kost erg weinig aan investering, brushless rijden is echt onefficiënt in deze auto qua prestatie en kosten!! Zolang Tamiya geen gearset op de markt brengt, die kan zorgen voor een overbrenging die lager ligt dan 1:4.0, moet je ver weg blijven van een brushless set!!

Als voorbeeld, in iedere TC met vrije keuze aan gearing, loopt en 17,5t brushless meer dan 10km sneller dan de Carson, in een mini loopt de 17,5t, ongv 10km langzamer dan de Carson. Ik denk dat onder normale omstandigheden een 11t wel 20km sneller kan lopen dan de Carson, in een mini waarschijnlijk net iets meer dan de Carson, niet echt efficiënt dus!!

@indoorvlieger, op basis van bovenstaand stukje zal het duidelijk zijn dat je niet alles zomaar met elkaar kan vergelijken, een juiste gearing in combinatie met het karakter van een auto, zorgt ervoor dat de prestaties die een motor kan leveren, benut kan worden.

RIDE 28010 High Speed Gear Set for TAMIYA M-chasses M03/M05/M06 is dit dan geen betere gear set? Groetjes en dan eventueel een groter tandwiel op de motor, ik las dat met deze set een 24t mogelijk ipv 20t

DIT IS VAN INTERNET :

For the fast gear set, the gear ratio are: 33/21, 35/21. The original gear are 37/21, it will be more fast than the original gear ratio setting. For the original setting, pinion gear ratio are 16, 18 and 20T, use with 35T spur gear, pinion gear ratio are change 18, 20 and 22T, for use with 33T spur gear, pinion gear ratio are 20, 22 and 24T. Fast gear set provide a high speed for your m-chassis.

@indoorvlieger, op basis van bovenstaand stukje zal het duidelijk zijn dat je niet alles zomaar met elkaar kan vergelijken, een juiste gearing in combinatie met het karakter van een auto, zorgt ervoor dat de prestaties die een motor kan leveren, benut kan worden.

Duidelijk. In bepaalde auto's heeft het dus geen zin om verder te gaan dan een Carson Cup, maar door de vergelijking die Roelof trok, kreeg ik de indruk dat de prestaties van de Carson Cup gelijk zouden zijn aan een redelijk vlotte brushless set. Maar dat is dan vooral van toepassing op de Mini, o.a. vanwege de beperkte gearing opties.

Het is maar net wat je vlot noemt. De Carson Cup is niet de snelste maar zeker sneller dan de gewone Mabuchi 540. Als voorbeeld de Speed passion 13.5 turn is met een 25.000 rpm (op 0 graden vertiming) geen hoogtoerige motor maar brushless heeft wel veel meer rendemend en koppel waardoor er meer uit te halen is dan een vergelijkbare brushed. Tja... dan zegt de KV waarde ook niet veel als je dat met een 27 graden vertiming nog eens een stuk omhoog kunt gooien.

Probleem van sommige Tamiya's is dat de gearing beperkt is en moet je het zoeken in toeren. Ook alleen een accu kan een verschil maken, je moet eens weten hoeveel hobby rijders lang door rijden met een accu die niet meer presteert

Het is maar net wat je vlot noemt. De Carson Cup is niet de snelste maar zeker sneller dan de gewone Mabuchi 540. Als voorbeeld de Speed passion 13.5 turn is met een 25.000 rpm (op 0 graden vertiming) geen hoogtoerige motor maar brushless heeft wel veel meer rendemend en koppel waardoor er meer uit te halen is dan een vergelijkbare brushed. Tja... dan zegt de KV waarde ook niet veel als je dat met een 27 graden vertiming nog eens een stuk omhoog kunt gooien.

Probleem van sommige Tamiya's is dat de gearing beperkt is en moet je het zoeken in toeren. Ook alleen een accu kan een verschil maken, je moet eens weten hoeveel hobby rijders lang door rijden met een accu die niet meer presteert

dus ik hou toch mijn carson cup machine???, en kan ik nog verbeteren qua regelaar,?? die is maar een teu 101 bk van tamiya,

Als je regelaar niet te heet wordt, zou ik die gewoon laten zitten. Een andere regelaar zal niet echt wat aan de snelheid veranderen, in tegenstelling tot brushless regelaars kun je de timing van de motor niet in de regelaar aanpassen bij brushed motoren. Dat kan alleen op de motor zelf, en in principe alleen bij motoren met een verstelbare endbell.

Ook niet vertimebare enbells zijn te vertimen, je moet er alleen even handig in zijn. Heb zelf genoeg 300 motoren grdaan, reed met een Xray M18 race op de buitenbaan met 80+ km/u ook de hoogste snelheden ;)
Dit betekent wel dat je de limieten van de regelaar gaat opzoeken gezien de Cupracer daar al tegenaan hangt, vertimen doet meer stroom trekken.

Vandaar het "in principe", het is met een vaste endbell ook mogelijk, zelfs met "closed can" motoren, maar niet zonder wat aanpassingen/handigheidjes. Met verstelbare endbell heb je alleen een schroevendraaier nodig.

Onder voorbehoud van!!!

Als ik het goed bereken met de gegevens die hier vermeld worden, dan kom je met de “speedgearset” uit op een verhouding van 1:4,16, dit zal het gebruik met een brushless set wel ten goede komen. Als je daarbij ook nog het verschil een bandenformaat tozv een normale TC verrekend, dan kom uiteindelijk uit op een vergelijkbare overbrenging naar 1:4,5 TC format. Ik hoop dat ik je hiermee iets verder geholpen heb, naar een beetje meer inzicht wat dit doet met de (top)snelheid van dit karretje, in samenwerking met een brushless setje!!

Onder voorbehoud van!!!

Als ik het goed bereken met de gegevens die hier vermeld worden, dan kom je met de “speedgearset” uit op een verhouding van 1:4,16, dit zal het gebruik met een brushless set wel ten goede komen. Als je daarbij ook nog het verschil een bandenformaat tozv een normale TC verrekend, dan kom uiteindelijk uit op een vergelijkbare overbrenging naar 1:4,5 TC format. Ik hoop dat ik je hiermee iets verder geholpen heb, naar een beetje meer inzicht wat dit doet met de (top)snelheid van dit karretje, in samenwerking met een brushless setje!!
zeker en vast, het berekenen : hoe gaat dit juist ? heb je een site of deftige uitleg ? je kan zoals ik opgezocht heb iets grotere banden plaatsen dan 60 idd, ik dacht 67mm ?

GROETJES EN ENORM BEDANKT HE

Voor iemand van 30 mag ik verwachten dat je enigzins kunt rekenen met omtrekken, snelheden en vertragingen.

In dit geval van 60 naar 67mm is ongeveer 10% dus bij behoud van het toerental zal de snelheid ook 10% hoger worden.

Maar om je op gang te brengen, zie mijn uitleg:
hoe-bereken-je-snelheid-van-uit-een-tandwiel-verhouding

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor iemand van 30 mag ik verwachten dat je enigzins kunt rekenen met omtrekken, snelheden en vertragingen.

In dit geval van 60 naar 67mm is ongeveer 10% dus bij behoud van het toerental zal de snelheid ook 10% hoger worden.

Maar om je op gang te brengen, zie mijn uitleg:
hoe-bereken-je-snelheid-van-uit-een-tandwiel-verhouding
Het is niet omdat ik 30 ben dat ik alles weet van tandwielen:) :)ook al ben ik technieker , ik ben geen mechanieker en ben ook nieuw in de wereld van rc(2 a 3 maand geleden mee gestart en ik leer enkel via het internet

Laatst bewerkt door een moderator:
Back