brushless combo ? welke ?

Heb onlangs een xray T2 008 gekocht en wil hiermee volgend jaar wedstrijden gaan rijden in stock klasse. Nu ben ik aan het kijken voor een brushless combo maar weet bij god niet wat ik moet kiezen en wat er op mag voor stock klasse.
Graag ervaringen /aanbevelingen.heb altijd bigscale en nitro gereden dus electro is nieuw voor me.
 
Over het algemeen betekend "stock" (standaard) zoals de auto uit de doos komt.
Een brushles setje monteren (of i.i.g. een andere motor) zal dus betekenen dat je in een "stock" klasse niet kunt deelnemen. Soms is er wel "modified" klasse. Hier zou je wel kunnen deelnemen, als je de auto wilt upgraden...:mrgreen: Wellicht is het goed het regelement van de klasse waarin je wilt gaan rijden eens te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Stock komt de Xray helemaal kaal , dat word beetje moeilijk. Wil gaan rijden in Lelystad en heb ff regeltjes opgezocht. Wil je rijden met lipo in stock klasse dan geld een 13,5 brushless motor limiet en voor modified een 4,5
iemand ervaring met dergelijke combo setjes van bijv. LRP, Corally,Novak,Speedpassion,GM ???
 
Een Xray is niet een ready to run wagentje uit de doos. Dit is een wedstrijd auto en met stock word de klasse bedoeld.

Regelaar 1 van de volgende.
SPX
GM 120
Tekin RS
Advanced ( moet nog uit komen)
Motor van de EFRA lijst. (let op wat de club doet waar je rijd)
Welke dat op het moment zijn is nog niet bekend maar ik denk dat de volgende er op komen te staan.
GM
Epic DUO 2
LRP
Tekin
Novak(weet niet of de nieuwste er op staat)
Speedpassion
NOSRAM
Verder zullen er nog wel een paar bij komen.
Epic is bezig om op de lijst te komen. Motor laten ze keuren door de EFRA.

Let met de motor op wat de club gaat doen wat je gaat rijden.
Sommige clubs hebben andere regels. Niet iedere club volcht de NOMAC en de EFRA lijst.
Sommige houden 1 motor aan en dan moet je die hebben als je er wild rijden.
Beste kun je voor de motor bij hun informeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit staat er in het reglement , dus motor moet op EFRA lijst staan.Waar vind ik die lijst ??

Algemeen electro.
Lipo accu’s:

·
Maximaal laden 1 C (bv. 5000 mah mag maximaal geladen worden met 5 A).

·


Afslag spanning mag niet hoger zijn dan 8,4 volt.

·


De accu moet een hardcase zijn volgens efra specificaties.

·


Na het rijden de accu’s gelijk op ruimen in een koffer en niet in de auto laten zitten.

·


Laden altijd onder toezicht en met een balancer.

Smeermiddelen:


·




Smeren toegestaan mits reukloos en er mag alleen gereden worden op de baan met droge

banden.

Overigen:

·




Waar het reglement niet in voldoet wordt het efra reglement aangehouden.

Electro 1:10 standaard.

·




Maximale breedte zonder body: 190 mm.

·


Maximale breedte met body: 200 mm.

·


Body: 4 deurs sedan.

·


Wielbasis: 270 mm.

·


Aandrijving op 4 wielen.

·


Wielophanging 4 wielen onafhankelijk.

·


Alleen rubber banden zijn toegestaan.

·


Minimum hoogte: 115 mm rijklaar.

·


Minimum gewicht auto rijklaar: 1400 gram 5 cellen sub C

1450 gram 6 cellen sub C / Lipo

Accu’s en Motoren:

·




5 cellen sub C 6 volt nominaal 10,5 brushless of 19 turns brushed.

·


6 cellen sub C 7,2 volt nominaal 13,5 brushless of 27 turns brushed.

·


Lipo 2S 7,4 volt nominaal 13,5 brushless of 27 turns brushed.
De motor moet voorkomen op de efra lijst.




 
Laatst bewerkt:
De motorenlijst staat hier: http://www.ericjooo.nl/Motorlist_stock_spec_BL_105.pdf

Dit is de 10.5-lijst maar de verwachting is dat de 13.5-motoren van dezelfde fabrikantien hier ook op komen te staan.

Afgelopen weekend tijdens de ETS de volgende regelaars zien rijden:

GM120 - Zeer uitgebreid instelbaar, wil wel eens te ver gaan met kapotte motor als gevolg. Wel updatebaar via de fabriek. (prijs tussen 175 en 200 Euro, incl.interface))
LRP SPX Stock Spec - No nonsense stockregelaar, zeer geschikt voor de niet heel erg ervaren rijders. Niet updatebaar. (prijs rond 240 Euro)
Tekin RS - Via de computer in te stellen. Software wordt regelmatig vernieuwd en is zelf te updaten. (prijs 209 Euro met interface)
Advanced Electronics - Enige echte variabele is de tandwielverhouding. Afgelopen weekend de Zweedse ontwerper gesproken en dit is een nieuw soort regelaar die overigens ook kan worden geupdated. Zeer snelle regelaar met een prijskaartje van rond de 300 Euro!!!

Dit zijn momenteel de wannahaves, alle andere regelaars zijn voor modified of leveren minder prestaties.

groet,

Eric
 
Laatst bewerkt:
Regelaar moet je kijken welke in je budget zit en wat je graag wilt hebben.
De motor moet je even kijken. GM mag en LRP ook.
Denk het rijtje wat ik op noemde min de epic duo 2
deze komt er nog op de andere staan op de 10,5T lijst van de EFRA.
Maar weet dat er meer op komen koment jaar.
 
De motorenlijst staat hier: http://www.ericjooo.nl/Motorlist_stock_spec_BL_105.pdf

Afgelopen weekend tijdens de ETS de volgende regelaars zien rijden:

GM120 - Zeer uitgebreid instelbaar, wil wel eens te ver gaan met kapotte motor als gevolg. Wel updatebaar via de fabriek. (prijs tussen 175 en 200 Euro, incl.interface))
LRP SPX Stock Spec - No nonsense stockregelaar, zeer geschikt voor de niet heel erg ervaren rijders. Niet updatebaar. (prijs rond 240 Euro)
Tekin RS - Via de computer in te stellen. Software wordt regelmatig vernieuwd en is zelf te updaten. (prijs 209 Euro met interface)
Advanced Electronics - Enige echte variabele is de tandwielverhouding. Afgelopen weekend de Zweedse ontwerper gesproken en dit is een nieuw soort regelaar die overigens ook kan worden geupdated. Zeer snelle regelaar met een prijskaartje van rond de 300 Euro!!!

Dit zijn momenteel de wannahaves, alle andere regelaars zijn voor modified of leveren minder prestaties.

groet,

Eric

Wow 300 euro.
duur dingetje. wel fijn dat je hem kunt updaten.
Denk alleen dat dat voorlopig niet hoeft.

Mooie finales trouwens op de ETS. Weer SPX op 1.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tekin en LRP spreken me wel aan.Valt me op dat die Tekin helemaal geen koellichaam of zo heeft :(

Heeft ie wel maar voor stock niet nodig en de koeling bij tekin gebeurd door de soldeerpost aan de regelaar.
Dus daar waar je je draden soldeerd.
Mijne is 1x ietsjes warmer geworden. 2 ledjes. verder altijd koel gebleven ook met warm weer.
Indoor ook geen problemen.
 
Ok toppie, passende motor erbij word het deze set

Tekin Redline 13.5 met Tekin RS esc
of de LRP SPX Stock met LRP VECTOR X11 Serie Brushless STOCK motor


Ga wel ff googlen waar te koop en wat het kost .. ;)
 
Back
Top