Brushless Easystar

• Topicstarter Topicstarter Blight
  • Startdatum Startdatum
B

Blight

Guest
Ik heb een probleem met de borstelloze motoren voor mijn easystar.
Het toerental is veel te laag.

Ik heb 2 borstelloze motoren en een regelaar die max 15A aankan.
De ene motor is 2900 Kv en heeft een maximale stroomsterkte van 12A.
De andere motor is 3500 Kv en heeft een maximale stroomsterkte van 14A.

Ik heb 3 propellors, een 8x6 inch, 8x5 inch en een 8x4 inch.

Maar zelfs met de 8x4 inch propellor op de motor komt het toerental niet boven de 6200 rpm terwijl ik de motor toen draaide op 7.0 volt. (7.0 volt gemeten tijdens de test)
Het zou volgens mij moeten zijn: 2900 x 7.0 x 0.8 = 16240 rpm
De motor van 3500 Kv komt er nog slechter af en bereikt maximaal 5400 rpm.

Kan ik ook al is het toerental veel te laag toch gaan vliegen of moet ik kleinere propellors/ sterkere motoren bestellen?
De luchtverplaatsing is toch groot na mijn mening.
Het vliegtuig kan zichzelf bijna voortslepen op een vlakke ondergrond.

Eigenlijk een beetje logisch, je props zijn veel te groot voor die motoren. Probeer eens een 5 inch prop, iets in de trend van een 5x4 camspeed propje, bij toerentallen boven de 15.000 aub geen Guntherprop nemen aangezien die hier niet op gemaakt is. Heb je tijdens de metingen ook het amperage gemeten? Het zou mij niet verbazen als dat royaal boven het aanbevolen max amperage is geweest.

Ik heb een 5.5x4 inch prop kunnen bemachtigen en deze draait met de 2900 Kv motor op 11000 toeren.
Volgens de calculator is de rpm nu goed.
rpmmh0.jpg

Hiermee kan ik vliegen toch?

Ik heb wel het voltage bij de idle current moeten aanpassen om op het goede rpm te komen.
klopt alles dat ik in de calculator hebt ingevoerd?
Want ik kwam nooit op 40A uit bij de vorige test.

Ik kan het ook niet meten want ik heb geen aparatuur die boven 2A kan meten.

Je hebt de spanning op 5 volt staan. Klopt dat?

Met 7 volt van 2 lipos zal je 10A trekken en 1400 rpm draaien.

Als je nu 2 lipo's gebruikt en je ziet maar 11000 rpm (cxa 24 watt uit volgens calculator) maar wel 7 x 10 = 70 watt in, dan heb je een beroerd rendement.

5 x 2900 = 14500.
11000 is 75% van die waarde. dat is dan ook ongeveer je rendement.

Heb je 7V, dan 7 x 2900 = 20000.
11000 is maar 55%. Dat is dan maximale rendement (waarschinlijk lager.)

Dus: Met hoeveel volt haal je die 11000 rpm nu precies?

Met 7.0 volt.
De spanning van de batterij daalt van 7.6 naar 7.0 zodra ik de motor op full throttle zet.
het zijn 6 NiMh cellen.

Ik heb net trouwens de maiden flight gedaan.
Hij bleef niet in de lucht.
Ik heb een motor nodig met minder rpm/V en een lichtere batterij pack.
Degene die ik nu heb is 320 gram.

Ik zou mijn vliegtuig morgen laten vliegen.
Ik neem aan dat ik het vliegtuig ook kan vliegen op 6x of 5x 1.5 volt alkaline?

edit:
de 5v die ik in de calculator heb ik ingesteld omdat dan de calculator de werkelijke waarden aangaf.
er is waarschrijnlijk wel een betere manier hiervoor...

edit2:
Ik wordt nu helemaal gek van die calculator.

Mijn easystar is nu in totaal 800 gram, dat is maar 120 gram zwaarder dan in de beschrijving staat.
Dan zou hij toch prima moeten vliegen met een borstelloze motor?

Blight zei:
Hij bleef niet in de lucht.
Ik heb een motor nodig met minder rpm/V en een lichtere batterij pack.
Degene die ik nu heb is 320 gram.
Veel te zwaar die batterij. Toch niet een "racing" autopack mag ik hopen.
Als die grote accu niet eens een paar ampere kan leveren zonder in te zakken is het voor vliegen niet te gebruiken.

Blight zei:
Ik neem aan dat ik het vliegtuig ook kan vliegen op 6x of 5x 1.5 volt alkaline?
Nee, volledig ongeschikt.

Blight zei:
de 5v die ik in de calculator heb ik ingesteld omdat dan de calculator de werkelijke waarden aangaf.
Als die motor dit resultaat met 5 volt zou moeten geven, maar met 7 volt wordt gebruikt, dan heb je dus een heel beroerd rendement.

Blight zei:
Mijn easystar is nu in totaal 800 gram, dat is maar 120 gram zwaarder dan in de beschrijving staat.
Dan zou hij toch prima moeten vliegen met een borstelloze motor?
Je easystar is veel te zwaar!. Motor heeft slecht rendement.
Volledige misaanpassing. De standaard set vliegt wel.

Mijn Easystar kant en klaar gekocht van Multiplex met servo's, speed 400 en guntherpropje en regelaar ingebouwd, PLUS ontvanger van 15 gram en nog wat secondenlijm: 488 gram.
PLUS accupack: 7x1100 AA Nimh: 174 gram.
TOTAALGEWICHT: 662 GRAM.
Niet de meest ideale setup :lol: maar het vliegt geweldig: 10-15 minuten op volgas raggen of 20-30 minuten op in-de-lucht-blijven-mode.

Voel wel dat ik het nog zou halen met 6 celletjes maar dan mag er echt geen zuchtje wind staan, hebben jullie hier wat aan? :wink:

De accu is een goedkope NiMh accupack.
Die moet ik denk ik maar verkopen en dan maak ik zelf wel een accupackje uit 8 AA accu's. (Bedankt Commander Clumsy)
Ik merkte ook dat alkaline batterijen niet stabiel waren dus ik heb die niet geprobeerd.

Maar waarom de motor zo'n laag toerental geeft weet ik nog niet.
Kan het zijn dat de accu niet genoeg stroom kan leveren, want ookal draait de motor zeer onder de normale toerentallen wordt de regelaar niet echt warm.
Ik heb trouwens die rpm metingen op mijn zolder gemaakt maar dat kan toch niet zoveel uitmaken?

Bij kunstlicht is een toerenmeting met zo een lichtsensor niet correct. hou die maar eens gewoon in een kamer met kunstlicht zonder dat er een prop langs klopt. Hij zal dan ook wel iets aangeven, of helemaal niet werken.

Daarnaast kan het best mogelijk zijn dat de door jou genoemde "goedkope" accu het niet aan kan en volledig inklapt.

Dus les 1 neem goede kwaliteit accu's van een betrouwbaar merk dat zich in de modelbouwwereld al bewezen heeft en geschikt is voor hoge stromen.

les 2 toerenmeten doe je buiten bij normaal zonlicht

Ik heb inderdaad een veel betere accu nodig.
Over dat rpm meten, ik heb het hele huis overhoop gehaald om een fatsoenlijke zaklamp met gloeilamp te vinden.
Die hebben geen last van het wisselspanning en flisten dus niet.
Tenminste dat was mijn redenering. :D
Ik doe morgen nog wel een meting buiten.

Edit: buiten ongeveer hetzelfde 11000-12000 rpm

Blight zei:
De accu is een goedkope NiMh accupack.
Die moet ik denk ik maar verkopen en dan maak ik zelf wel een accupackje uit 8 AA accu's. (Bedankt Commander Clumsy)
Ik heb zelf 2 packs van 7 AA's en die kunnen het vermogen wat mijn standaard Speed 400 7,2V vraagt nauwelijks aan (worden bij meer als halfgas vliegen zo heet dat de krimpkous week wordt), oppassen dus als je packs met 8 cellen AA gaat maken. :?

Verder heb ik ook 2 packs van 7 x 2/3A (kortere en dikkere cellen) en die worden, na een minuutje of 10-15 continue volgas vliegen, slechts handwarm.
Motor heeft zelfs meer vermogen want de accu geeft zijn vermogen beter af. Maar hier verwijs ik eventjes naar les 1 van Theo :wink:

Voor les 3 :lol: zou ik je aanraden gewoon eerst te proberen met de standaard setup die Multiplex je aanraadt, daarna kan je nog naar hartelust experimenteren :wink:

Ik heb vanmiddag mijn AA's binnengekregen, mijn vliegtuig is nu maar iets onder de 700 gram zwaar.
Ze zijn nu nog aan het laden, ik probeer morgen nog wel een keer te vliegen.
Hopelijk trekken ze de brushless motor wel en worden ze niet te heet, ik ben eerlijk gezegd niet zo ontzettend hoopvol maar ik wou niet zoveel geld uitgeven. Ja ik weet het, ik negeer weer eens les 1 maar ik heb een reden:
Ik heb net namelijk en flinke hoeveelheid geld uit een project gehaald en daarvan ga ik waarschijnlijk lipo's kopen.
Zodat ik ook mooie ailerons kan maken en misschien zelfs een bommenwerper, dit is toch legaal onder 200 gram?

Bedankt voor alle hulp tot nu toe, ik laat nog weten hoe/of hij vliegt.

ik heb ook een easystar brushless gehad motor 3550kv/v met een propje 4,7*4,7 .
vloog wel met een lipo 3s1 4000mah en ik moet zeggen die ging er als een speer vandoor . dus mss raad ik je toch maar aan om over te schakelen naar lipo's het is een wereld van verschil .

Blight zei:
....Zodat ik ook mooie ailerons kan maken en misschien zelfs een bommenwerper, dit is toch legaal onder 200 gram?...

Hangt er van af. dartpijlen of andere amateur terrorits projectielen mag natuurlijk niet. Boven een bepaald gewicht moet er een parachutje aan (staat ergens in de luchtvaartwet. zoek zelf maar).
De gedachte is dat alleen het uitwerpen van streamers (hulpmiddel voor voor wind bepalen bij parachutespringers) en folders uitgeworpen mag worden.

Een collega vlieger bij ons heeft een graupner funcky chicken die pingpongballen als eieren uit kan werpen.
Voor sommige funfly weddstrijden wordt een tomaat of zakje meel uitgeworpen.

Dat soort dingen lijkt mij geen probleem, Maar hangt van de lokale situatie af. Een boze buurman die een tomaat op zijn hoofd krijgt kan daar anders over denken.

Ik ben helemaal hier vergeten te posten!

Mijn easystar vloog wel met 8x AA maar deze accu's trokken mijn motor niet goed.
niets verbazend dus maar het was wel alles wat ik hoopte te horen.
Ik heb nu 2x 1700Mah 3S1P Lipo's besteld.
ze zijn 143 gram per stuk.
Ik heb geen lichtere lipo's genomen omdat ik dan het zwaartepunt niet ver genoeg naar voren kon krijgen.
Deze trekken 20-30C dus 34-51 A, meer dan genoeg voor de 25A BESC die ik er nu op ga zetten.

En over die bommen, ik zat alleen de denken aan kleine bolletjes meel of zoiets.
Gewoon om daar even mee te oefenen.
En het geeft mij een mooie uitdaging: Hoe maak ik een afneembaar bommensysteem dat meerdere bommen laat vallen met maar 1 schakelkanaal?
Dat moet wel leuk zijn om een keer te maken.
En ook leuk is het om een micro waterballonetje op iemand te laten vallen aan wie je voor de 1ste keer je vliegtuig laat zien.

Hij vliegt!
En goed ook :)
Ik heb de lipo's binnengekregen en ik vlieg nu op:

3S1P 20-30C 1700Mah Lipo's
1100Kv Outrunner
8x8.38 Prop

Hij vliegt nu echt fantastisch.
Ik heb het gevoel dat hij vele kilo's mee de lucht in kan nemen :)
Nu ga ik ailerons maken en kijken of ik ergens in mijn omgeving een vliegclub kan vinden waar ik beter kan leren vliegen.

Back