Brushless icm 64P

Hallo kenners!

Ik heb sinds kort een kyosho TF-5 gekocht om in de winter maanden binnen te rijden.
Tijdens de eerste 10 minuten binnen vloog de regelaar in de fik. De standaard RTR vertanding scheen te groot te zijn. Er zat een 48P 68T Spur en een 48P 34T pinion op.

Ik heb een brushless 17.5T ezrun setje gekocht en gisteren de spur en pinion vervangen voor een 64P 94TSpur en een 64P 25T pinion...

Wat mij opvalt is dat de brushless motor met de hand niet soepel draait, hij maakt zeg maar per kwartslag een klik. Dit doet de standaard RTR motor niet. Is dit normaal en is dit ook gewoon een verschil in motor?

Mijn 2de vraag gaat over de pinion en spur die ik vervangen heb. De 64P maakt veel meer herrie dan de 48P. Is dit correct? De speling tussen de de pinion en spur lijken goed te zijn, heb er een papiertje tussen gehad en de stappen uit het boekje gevolgd...

De auto rolt nu door de combinatie van de 64P tandwielen en de motor niet soepel over de grond (auto staat dan uit). Zoals eerder aangegeven produceert de wagen "veel geluid" als hij rijdt.

Hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen..

Alvast bedankt!

Grt

V

Dat je motor zo zwaar draait ligt aan de magneet sterkte van de magneten in de motor. Dit is dus normaal.

Heb je de temps gemeten met die stock gearing ?
Ik zou de stock gearing terug steken om te zien wat het zegt met deze BL set..

De regelaar kon evengoed uitfikken door simpelweg kortsluiting;)..

Dat je motor zo zwaar draait ligt aan de magneet sterkte van de magneten in de motor. Dit is dus normaal.

Heb je de temps gemeten met die stock gearing ?
Ik zou de stock gearing terug steken om te zien wat het zegt met deze BL set..

De regelaar kon evengoed uitfikken door simpelweg kortsluiting;)..

Hi Olii,

Dank je wel voor je reactie. Ik heb de temp niet gemeten met de stock gering. Ik had de RTR zo uit de doos en verwacht geen problemen...De lui bij de onroad baan wisten mij te vertellen dat het door de vertanding moest komen, dat de spur ook veels te groot is voor een kleine indoor baan met veel bochten...

Ik zal vrijdag denk ik rijden met de 64P en deze erna vervangen voor de 48..Kijken of hier veel verschil in zit kwa rij eigenschappen en tempratuur.

Hoop nu wel brandvrij de winter door te komen..

Laatst bewerkt:
Gearing moet je inderdaad wel aanpassen naargelang het circuit.
Als het een klein bochtig parcour is moet je een tandje lichter gaan.

En ik zou dit inderdaad ook niet verwachten van een RTR kit;)

Gearing moet je inderdaad wel aanpassen naargelang het circuit.

Bij de option parts staan 3 spurs genoemd: 64P 92, 94 en 96 en als pinion wordt een 29T genoemd...

Ben benieuwd of de auto minder herrie maakt met de 48P pinion en spur...Hij ratelt namelijk als een gek nu...

In Haarlem rijden we indoor met een 13.5BL 5,5 als overbrenging; ook 4,5 gaat zonder problemen. De 17.5-motor mag zelfs nog iets zwaarder.

Je overbrenging van 68/34 geeft een FDR van 3,66 als je hier lang mee rijdt indoor dan zou de boel idd wel eens te warm kunnen worden. de nieuwe overbrenging die je erin hebt geeft 6,88 als eindoverbrenging. Hiermee zou je dus snelheid tekort kunnen komen.

Hieronder een overzichtje van mogelijkheden met 64P

http://www.arroyoc.com/index.cfm?fu...tio&Type=Gear&Plot=mid&increment=1&ispdf=true

En hetzelfde lijstje voor 48P

http://www.arroyoc.com/index.cfm?fu...o&Type=Gear&Plot=start&increment=1&ispdf=true

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
Je overbrenging van 68/34 geeft een FDR van 3,66 als je hier lang mee rijdt indoor dan zou de boel idd wel eens te warm kunnen worden. de nieuwe overbrenging die je erin hebt geeft 6,88 als eindoverbrenging. Hiermee zou je dus snelheid tekort kunnen komen.

En hetzelfde lijstje voor 48P

http://www.arroyoc.com/index.cfm?fu...o&Type=Gear&Plot=start&increment=1&ispdf=true

groet,

Eric

Hi Eric,

Ik heb de toegestuurde link bekeken. De Transmission ratio van de TF5 Stalion is 1.83:1.
De TF-5 versie die ik heb is volgens de kyosho site een gear ratio van 4.7:1
KYOSHO?PRODUCT | TF-5 Readyset DODGE STRATUS Color Type 2 (Street Version) with KA-15 Amp Unit (separate receiver / amp)

Als ik de gegevens dan invoer bij arroy kom ik op het volgende uit:

http://www.arroyoc.com/index.cfm?fu...27&Tire=&RPM=&TargetRollout=No&ChartType=Gear Ratio&Type=Gear&Plot=start

Standaard zat er een 68spur en 34 pinion op. Dit zal dan een FDR van 7. nog iets hebben. Ik heb er nu een 69spur en 27 pinion op zitten.. Dit zal volgens de lijst als de transmission ratio correct is van mijn wagen op 12.1 FDR zitten

Zal mijn regelaar/auto dan toch niet afgefikt zijn door de standaard uit de doos vertanding?

Hi Eric,

Ik heb de toegestuurde link bekeken. De Transmission ratio van de TF5 Stalion is 1.83:1.
De TF-5 versie die ik heb is volgens de kyosho site een gear ratio van 4.7:1
KYOSHO?PRODUCT | TF-5 Readyset DODGE STRATUS Color Type 2 (Street Version) with KA-15 Amp Unit (separate receiver / amp)

Als ik de gegevens dan invoer bij arroy kom ik op het volgende uit:

http://www.arroyoc.com/index.cfm?fu...27&Tire=&RPM=&TargetRollout=No&ChartType=Gear Ratio&Type=Gear&Plot=start

Standaard zat er een 68spur en 34 pinion op. Dit zal dan een FDR van 7. nog iets hebben. Ik heb er nu een 69spur en 27 pinion op zitten.. Dit zal volgens de lijst als de transmission ratio correct is van mijn wagen op 12.1 FDR zitten

Zal mijn regelaar/auto dan toch niet afgefikt zijn door de standaard uit de doos vertanding?

Klopt niet helemaal; de interne overbrenging is 1.83. Dit is de uitkomst van de deling van een voor-of achterpulley door de middenpulley. Dit getal gebruik je om te vermenigvuldigen met de uitkomst van de deling van het spur door het pinion. Voorbeeld: standaard 68 delen door 34 = 2 x 1.83 = 3,66 wat je nu als alternatief hebt is 69 : 27 x 1.83 = 4,68

de standaard 3,66 is erg zwaar (hoe lager het getal des te zwaarder de overbrenging en dus zwaarder voor de motor) de alternatieve 4,68 is al beter. Ik denk trouwens dat dit de overbrenging is die men met 4,7 bedoelt. Deze 4,7 is de EINDoverbrenging, 1.83 is de interne overbrenging.

De kans is dus dat de 68/34 er is opgezet en de 69/27 eigenlijk standaard was; met de eerste fik je idd de boel af en de tweede is eigenlijk de bedoelde overbrenging.

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
Back