brushless met 1 of 2 lipo accu, kan dat?

Ik heb een boot met een lipo 11,1 volt accu.
Nu vertelde de man in de winkel dat ik er ook twee lipo's kan inzetten en dat hij dan niet op 11,1 maar op 22,2 volt loopt.
Nu vraag ik mij af, kan dat?? en hoe sluit je die aan.
Ik denk dan aan twee kabels met stekkers, waar beide accu's op aangesloten worden en aan de andere kan komen de twee kabels dan in een stekker.
klopt dat een beetje?? want volgens mij heb je dan nog steeds 11,1 volt.
of moet je er twee spannings regelaars in doen.
Is er iemand die verstand van dit soort dingen heeft en die mij kan adviseren.?

mijn lipo accu is een groupner V-maxx lipo 3/5200 11,1 volt 5,2 ah

Alvast bedankt,

Peter

Je kan de accu's koppelen via een serie connector :

AM-8014.jpg

Je hebt dan idd 22,2V , maar zou wel eeeerrrrssstttttttt goed uitzoeken of de huidige set-up daar tegen bestand is...

11,1 of 22,2 is nogal al een verschil in voltage en toeren ...

Serie is toch voor een hoger Ampere (de ampere's van de 2 accu's bij elkaar optellen)

en Parallel verhoogde volgens mij het voltage (de 2 voltage's optellen)

(correct me if i'm wrong)

Fout, maar dat dacht je al.

Bij serieschakeling van accu's de spanning bij elkaar optellen,

bij parallel schakelen de capaciteit optellen.

LET WEL OP

dat je motor en regelaar het aankunnen die 22,2 volt, en dat er ook een afslag voor 6 lipo in zit.

mvg Hans

heel hartelijk bedankt.
Ik ga dat zeker navragen of de motor en regelaar het aankunnen die 22,2 volt, en dat er ook een afslag voor 6 lipo in zit.
Volgens de winkel waar het spul vandaan komt wel.
Dus ik moet om 22,2 Volt te krijgen hem serie schakelen en de accu's koppelen via een serie connector.

helemaal duidelijk.....

bedankt mannen.

Hallo Peter,

Tenzij "de man in de winkel" (welke winkel?) in Bussum woont, zou ik héél voorzichtig zijn met het op 6S varen van een Chinese boot, die met 3S verkocht wordt.

De Aerotoys site blinkt ook al niet uit in technische informatie over de gebruikte componenten, dus ben ik benieuwd waar de verkoper die info vandaan heeft.

Zorg ervoor, dat je de regelaar instelt op het gebruikte aantal cellen, anders zal 'ie pas afschakelen bij de huidige 3S instelling en dan zijn je beide Lipo's al stuk.

Ook zou ik uit voorzorg bij de eerste run op 6S een kleinere prop nemen, om te voorkomen dat de boel door oververhitting in rook op gaat.

De redenatie hierachter; bij een speedboot mik je op iets van 30.000 toeren aan de prop, op 3S zou dan een motor met 2700KV betekenen (2700 x 11,1 =29970 toeren onbelast, 27000 onder last).

Laat je die motor op 6S draaien, dan zal die onbelast tegen de 60.000 toeren willen maken, da's een belachelijk hoog toerental, waar de Chinese lagers niet lang tegen kunnen.
Laat je de standaard prop zitten, dan zal de motor z'n uiterste best doen om die met 50.000 toeren in de rondte te krijgen en daarbij zoveel stroom gaan trekken, dat óf je regelaar de geest geeft, óf de Lipo's te heet zullen worden, óf je motor oprookt en als je pech hebt alle drie tegelijk.

Een kleinere prop zal in ieder geval de maximale stroom lager houden, je motorlagers gaan er sowieso aan na verloop van tijd.

Ter indicatie; ik heb een 2700KV motor op 4S gehad in een 65 cm rompje; de grootste prop die ik kon draaien zonder spullen op te roken, was een 33 mm Tenshock metaalprop.
De acceleratie was abominabel traag en de boot was eenmaal op snelheid amper op het water te houden en dat was 'maar' met 2700 x 14,8= 39960 toeren onbelast, zo'n 35000 toeren belast.

Dezelfde boot vaart nu met een 1800KV motor op 4S en een 45K prop beduidend beter.

Meet je huidige prop op en ga er minstens 10-15 mm in diameter onder zitten.

Groeten, Jan.

Weet je Jan, het is net als bij de gamma, je vraagt aan iemand van de gamma informatie en je weet dat die man die je die info geeft er net zoveel verstand van heeft als een koe van spruitjes plukken.

Je vraagt hoe je de boot sneller kan maken.
door twee lipo's te gebruiken.
Kan dat..??
ja hoor geen probleem.

Maar dan lees ik termen als instellen op 6s..... nu aan die regelaar is niets in te stellen.
Verder lees ik alles over de prop, toeren, oproken, etc etc.
Daar heb ik die man van Túúúúúút..... niet over gehoord.
Die denkt waarschijnlijk.... op laten roken en nieuw verkopen.

Ik heb even wat foto;s gemaakt van mijn boot zijn electronica en de prop die Diameter 70 mm heeft.

Ik hoop dat ze je wat zeggen en dat ik van jou kan leren wat ik nodig heb om de boot sneller te maken.

Peter
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Peter,

Dat er aan de regelaar geen knopjes zitten om 'm in te stellen, dat klopt, maar (bijna) elke regelaar voor borstelloze kun je instellen op de lipo en de gebruikte motor, anders zou je er niks mee kunnen...

De meeste Chinese regelaars kun je met één van de manuals van deze site instellen:
ESCmenu

Probleem is natuurlijk, dat er geen type of merk op je regelaar staat (misschien aan de onderkant?) wellicht dat de verkoper je daarbij van dienst kan zijn.

Van de motor wil ik graag de lengte en diameter weten, dan valt er al meer te zoeken.

Dat de sticker op de ontvanger zijdeverkeerd is afgedrukt (een drukker, die geen Engels kan lezen legt de film rustig verkeerd om...) mag de pret niet drukken, als 'ie maar werkt, maar het geeft wel een indicatie hoe 'serieus' de makers met hun producten bezig zijn...

Hoe groot is de boot?

Groeten, Jan.

de boot is 1,24 meter lang en 34 cm breed.
de motor heeft een diameter van 5 cm en een lengte van 6 cm.
Ik ga eens kijken of er een merk op de regelaar staat.

dit vond ik op
AMSHOP RC winkel
van binnen redelijk gelijk aan mijn boot. zelfde motor
ophanging, schroefassen en dergelijke,

GETEST BMI STORM:1300MM LANG MET BRUSHLESS MOTOR!

*Artr,enkel een zender en batterij/oplader nodig.een servo zit al ingebouwd.

*Romp Deep -V

*Lengte 1300 mm/h 280mm/b 380mm

*4030 outrunner brushless motor 650 kv(bestaat ook in 26cc 2 takt motor)

*90 amp regelaar

*batterij 22.2v 6s lipo 25c

*1270mm (L) x 334mm (W) x 250mm (H)

We wisten niet wat we moesten verwachten van deze storm,er is ook nergens iets van meer informatie of video over te vinden op het web dus het leek ons goed om deze zelfs eens te testen.

Uit de doos is er nog een weinig montage werk aan,in een uurtje geklaard.
De storm is mooi afgewerkt met kleurrijke details,alsook de kap is met een goed werkend systeem makkelijk af te halen.

Heel het achterwerk bestaat uit cnc aluminium

De servo die al ingebouwd is laten we zitten want die is goed genoeg.

Dus konden we vlug al gaan testen.
De motor zit gebalanceerd tussen 4 rubbers die de Tork opvangt.

We vonden dat de motor zeker krachtig genoeg is om dit formaat van boot aan te sturen,verrassing wekkend was na toch enige lange testen met de motor deze niet warm, alsook de regelaar was ook van goede temperatuur.
Deze zijn bijde trouwens watergekoeld.

De boot komt zeer vlug aan zijn volle snelheid,en je kan er ongelooflijk kort mee draaien.

Het vaarbeeld is zeer mooi ,vooral het bochtenwerk waar de romp zo schuin uit het water komt.

De voorgeschreven 25c voor de lipo vinden we iets aan de nauwe kant,we hebben zelf getest met een 35c 5500 mha lipo batterij,en vonden een 10 tal minuten vaartijd welliswaar constant met volle vermogen,helaas hadden we onze lipo alarm vergeten..(prijs 13.9€),dus hebben we zo getest en onze lipo was iets te laag van voltage getrokken,dus met gevolg een lichte zwelling van de lipo.

De snelheids regelaar is goed in te stellen,standaard staat deze enkel in vooruit varen,we konden dit programmeren dat deze ook achteruit kon varen,echt achteruit varen kan je niet,maar genoeg om te manuvreren als dit nodig is.

De as moet normaal om de 2 uur vaartijd eens ingevet worden wat een makkelijke klus is.

Verder heb je geen onderhoud aan deze boot,..

Al bij al waren we verast van de kwaliteit voor deze prijs ,en als je een boot zoekt die zeer weinig inhoud van onderhoud,en laden/varen dan is deze de goede keuze.

Adviesprijs 648€

Onze testfilm:
X1zY_SBbkTs[/media] - test BMI STORM Brushless 6s lipo 1300 mm www.amshop.be

dit zijn de foto's
full
full
full
full
full

doorschakelen lipo's

Ik kreeg een afbeelding hoe de lipo batterijen door te schakelen.
Maar ik kom dan niet uit volgens mij.
Ik heb een rode en zwarte draad op lipo een, een rode en zwarte draad op lipo twee en aan de regelaar een rode en zwarte draad.

full

Plaatje is goed .. alleen de aansluitingen zoals ze erbij staan niet ....

Waar nu accu 1 bij staat gaat naar de regelaar en waar regelaar bij staat is accu 1 ;)

Hallo Peter,

Voor een RTR boot is de snelheid in de video niet slecht, zeker voor het formaat boot en de onervaren doelgroep.

Zolang je alleen vaart is er niks aan de hand.

Mijn 80 cm Arowana (4S 1880KV binnenloper, 27000 rpm) vaart 'm echter grandioos voorbij en die is slechts afgestemd op 65km/h...

Als jouw boot ook voorzien is van de 650KV buitenloper dan draait de prop maar iets van 14.000 toeren op 6S, terwijl je voor een beetje performance toch eerder twee keer zoveel zou willen hebben.
Dat zou voor een 650KV motor 12S (44,4V) betekenen, de bovengrens van het laagspanningsgebied, ik betwijfel of de regelaar dat aankan en de motor 27000 toeren zal halen zonder dat de magneten je om de oren vliegen.

Hoe 'hard' vaart de boot op 3S vraag ik me af, 20-30 km/h?

Een goed afgestemde boot van 130 cm zou met twee vingers in de neus 80-90 km/h moeten kunnen varen, echter, dat kan niet voor de prijs die jij ervoor betaald hebt, twee keer de prijs van de BMI Storm zal eerder komen, vanwege de dikke motor, regelaar en Lipo's die daarvoor nodig zijn.

Bij die snelheden kom je echter ook de beperkingen van de polyester romp tegen, waarschijnlijk zal het laminaat willen flexen, dus de bodem zal versterkt moeten worden, wil je de boel niet domweg stuk varen.

De toplaag van de Chinese boten is een harde gelcoat, met een zachter polyester laminaat eronder, daar is niks mis mee, maar de klappers, die je met 80 km/h+, maakt zorgen voor haarscheuren in de gelcoat en op den duur vaar je de topcoat stuk en dan heb ik het nog niet eens over een ongelukje waarbij je wat raakt, dan vliegen de stukken je om de oren... (been there, done that, repaired it)

full

full

Deze schade is van een tik van een epoxy romp die dwars in de zijde voer, de epoxyromp mankeerde niks...

Groeten, Jan.

Ik denk dat mijn boot nu 30 loopt Jan.
En dat is veel te weinig vind ik.
Vandaar ook dat ik hem sneller wil maken.
Ik ben begonnen met goede Lipo accu's. zoals geschreven.
Daarna moeten we door.
eerst eens proberen op 2 lipo accu's
dan een andere regelaar en een hele goede motor.

Maar weet je wat KUT is.
Kom je in een winkel en vraag je om een goede snelle motor, dan beginnen alle kassa bellen te rinkelen..... weer een lul die er geen verstand van heeft zie je die man denken. je loopt dan weg met zijn beste motortje, voor veel te veel geld en totaal ongeschikt.

Dus wat probeer ik nu te doen.....
te leren van jullie, lezen, opschrijven, uitprinten.

Proberen niet twee maal het wiel uit te vinden.
maar gebruik te maken van anderen hun ervaring.

De korste klap is een 26 cc motor er in en klaar.
of beter, een turbine motor.

Maar ik woon aan het water, heb dus buren die in de zelfde kom wonen, dus electrisch, anders..... ruzie??

als jij niet naar geld zou kijken, maar naar kwaliteit.... wat voor motor en wat voor regelaar??

Peter

Yep zo is ie goed ....

Van elk van de accu's gaat er 1 draad (1+ de andere -) naar de regelaar , de andere 2 worden doorgeschakeld met het stukje zwarte draad tussen aansluiting 1 en 2.

Op die manier maak je van 2x 3S packs dus eigenlijk 1 groot 6S pack.

Als jij niet naar geld zou kijken, maar naar kwaliteit.... wat voor motor en wat voor regelaar??
Peter

Hallo Peter,

Als ik wél naar geld zou kijken dan zou ik deze motor proberen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KB45-12L 1400kv Brushless Inrunner
Voordeel: laag geprijsd.
Nadeel: een enorme stroomvreter, die akelig heet wordt zonder extra koelgaten in voor en achterschild. die zitten er af fabriek niet in, dus je eerste handeling is het uit elkaar halen van de motor en die gaten boren.
Bij voorkeur een ventilatortje dat lucht door de motor heen jaagt in combinatie met een waterkoelmantel, dan blijft de boel wel heel.

Het 'probleem' is het formaat van je boot, een 130 cm romp elektrisch op een 80 km/h brengen kán wel, maar kost verhoudingsgewijs véél meer dan hetzelfde doen met een 80-90 cm rompje (zie het Wasabi topic van Leon).

Ik zal me vanmiddag even op de aandrijving 'als ik niet naar geld zou kijken' storten.

Groeten, Jan.

Wat mij elke keer weer op valt is dat de prestaties verbeterd moeten worden door een enkel onderdeel van de setup te vervangen door de betere motor of een accu erbij enz.
Een goede setup is echter een goed op elkaar afgestemde set van accu regelaar motor en schroef passend bij een bepaalde boot.
Pompebled zal wel een mooie set vinden maar er zijn altijd een aantal tussen oplossingen mogelijk waarbij echter altijd de gehele set op elkaar afgestemd moet worden.;)

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Ja het formaat en daarmee natuurlijk het gewicht is best veel.
Lijkt nu wel een soort v8 als je gas geeft.
Je hoort vaak op u tube de giga hoog in hun toeren zittende brushless motoren.
Die van mij maakt verhouding gewijs amper toeren.
Dat zal met een lipo 6S al een stuk beter gaan klinken.
Ik zie dat stuk vanmiddag graag komen jan.
Pompebled, klinkt heel erg Fries, woon je in Friesland?
k heb mijn bedrijf in Wolvega zitten....
Is eigenlijk geen Friesland he..... weststellingswerf.. haha

Groetjes,
Peter

Back