Brushless motor en Esc instellingen,Help

• Topicstarter Topicstarter parapepe
  • Startdatum Startdatum
P

parapepe

Guest
Goede dag ,

Ik ben Antonio uit Apeldoorn mijn hobby is robots bouwen (robotwars/battlebots van die type robots)

Ik ben nu bezig met een spinning robot en ik gebruikt de volgende set up

Brushlessmotor : KB45-17XL
Esc: Turnigy plush 100A-opto
Accu's: A123 rond de 20 volts +/-

de motor draaid niet direct op de spinningblad het zit een redutie tussen. de blad is tussen de 3 tot 4 kilo's zwaar.

Ik wil de best ,de max vermogen uit de motor halen en zo snel mogelijk binnen de 1 sec. als het mogelijk is.

Mijn Vraag is Wie heeft hier ervaring mee? of wie kan mij helpen met de set up van de Esc.

Wat ik bedoel is bijv. welke cutoff mode moet ik gebruiken of welke timing moet ik gebruiken of welke startup mode enz. enz.
De enige dat ik zekker ben is dat geen brake moet ik gebruiken en de type battery.
Hier de Set item/programmable value

Brake............................... Off of On
Battery type..................... Li-io/Li-poly of NiMh/Nicd
Cutoff mode...................... Reduce power of Shut down
Cutoff threshold................. Low of Medium of High
Startup mode.................... Normal of Soft of Super soft
Timming........................... Low of Medium of High

Ik hoop dat iemand kan mij hier helpen en bedankt voor jullie tijd.

Gr.
Antonio

Ik denk dat deze motor veel beter zal zijn.=>TGY AerodriveXp SK Series 63-74 170Kv / 3250W =>( 3250:736= 4,5 PK ongeveer)
Buitenlopers hebben een veel beter koppel
Een veel betere koeling
Een lagere Kv

Het op toeren brengen van de schijf zal afhankelijk zijn van de diameter het gewicht en de vertraging.(en het vermogen van de motor)
Met deze motor zul je zeker sneller op toeren komen.

De rest Esc: Turnigy plush 100A-opto
Accu's: A123 rond de 20 volts +/-
is volgens mij OK, dan verder:

Brake............................... Off
Battery type..................... A 123
Cutoff mode...................... Reduce power
Cutoff threshold................. Low
Startup mode.................... Soft
Timming........................... Low

Zo zou ik er mee beginnen en het proberen.

Groetjes ReneDL

Okey ik ga proberen en helaas de ontwerp is gebaserd om die motor, nou kan ik niks verenderen.

bedankt!

PS: wat u net mij verteeld hebt is het voor mijn houdige motor de KB45 toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Er is niet echt een vaste waarheid, het is ook een beetje proberen. De startup mode moet je in elk geval zeker geen 'soft' kiezen. Je wil het ding zo snel mogelijk op toeren hebben, met 'soft' of 'slow' zal je motor langzaam optoeren.

De timing kun je gewoon op medium zetten. Meet dan de stroom en let even op de temperatuur van je motor, blijft ie koel en trekt ie niet belachelijk veel stroom, dan kun je de 'hard' timing proberen.

De cutoff is maar net wat je wilt. Als je je accu's te ver leegtrekt, is dat niet goed voor je. Je regelaar heeft daar een beveiliging tegen die je vertelt wanneer het voltage onder een bepaald niveau is gekomen. Met die keuze geef je aan of je die beveiliging wil gebruiken, en wat ie dan moet doen. Hij kan bv. je motor in 1 klap uitzetten, maar hij kan 'm bv. ook gewoon wat langzamer laten draaien.

Dit is allemaal gewoon in de handleiding van je regelaar na te lezen.

UHM nou ik weet het niet meer.

iemand zegt Low en iemand anders zegt medium?

Wat doe ik nou, helaas ik heb helemaal geen ervaring met brushlessmotoren.

Ja ik wil dat ding zo snel mogelijk op toeren hebben en met veel kracht/koppel.

wat is eingelijk timming en Cutoff threshold?

en wat is de beste instellingen voor die 2,

alvast bedankt.

Antonio

Zo snel mogelijk optoeren met zoveel mogelijk kracht, dan zou je de 'harde' of 'high' timing moeten proberen, maar het is de vraag of de motor/regelaarcombo dat trekt.

Timing.. in je motor zitten een aantal spoelen in een cirkel opgesteld. Aan de buitenwand van de motor zitten magneten verlijmd, om-en-om, dat wil zeggen, als bv. de eerste met de noordpool richting midden staat, is het bij de 2e andersom, enzovoort.

Je motor gaat nu draaien door een stroom op de spoelen te zetten zodanig dat die een magnetisch veld opwekken wat de magneten aantrekt of afstoot.

De truuk daarbij is.. je trekt de eerstvolgende magneet aan (als spoel zijnde) en zodra die magneet 'bij jou' is, of je er zelfs al iets voorbij geschoten bent, ga je de volgende magneet aantrekken. Het moment waarop de motor gaat omschakelen van 'deze magneet aantrekken' naar 'de volgende magneet' aantrekken, wordt bepaald door de timing.

Er is niet een perse goede waarde voor timing, het is per motor/regelaar maar ook per belasting verschillend en een kwestie van proberen. Medium is altijd een goed startpunt.

Cutoff threshold vertaalt zich naar 'afschakeldrempel'. Je regelaar meet continu het de spanning (volt) die je accu levert en kun je zo instellen dat hij op een bepaald moment afschakelt zodat je je accu's niet beschadigt. Met low-med-high geef je in dit verband op of je wilt dat de motor dat snel doet (high), bij een relatief hoog voltage, of dat je een gemiddelde waarde (medium) wilt laten gebeuren, of dat hij de accu's best ver leeg mag trekken (low).

Aangezien je A123's gebruikt, die een lager voltage hebben dan lipo's, gok ik dat 'low' daar een prima instelling is.

Het zou kunnen dat de opstart-routine (90% van de software in de regelaar houdt zich met opstarten bezig) van de regelaar problemen krijgt met het traagheidsmoment van het blad, de kluts kwijtraakt (of deze niet vindt) en de handdoek in de ring gooit.
Verder bestaat de kans dat door het grote traagheidsmoment van het blad de startstroom zo groot wordt dat de regelaar meteen in LVC schiet.

Laatst bewerkt:
Tsja in dat geval toch maar de soft start aanzetten maar ja, dan komt ie dus niet zo snel mogelijk op toeren..

Geen problemen oplossen die er (nog) niet zijn, Ron ;)

Daarom geef ik ook aan dat er niet een perfect antwoord is.. het is een kwestie van proberen van wat goed werkt. Meestal zijn dat de standaard instellingen, en heel soms moet je daar wat aan tweaken.

Zolang je geen heel rare dingen doet, kun je het vrij veilig gewoon uitproberen.

Back