Brushless motor houd in met een 4s lipo...

Ik ben in het bezit van een E-flite Hawker Hurricane 25e.

Hij is voorzien van de (standaard) 60a regelaar.
Deze heb ik gevlogen met een 3s 3000mah, dat ging niet lang genoeg vond ik.
Nu heb ik een andere lipo, een Gens Ace 4s 5000mah. Een stuk zwaarder maar dat mag geen probleem zijn met een 60a regelaar dacht ik.

Maar als ik nu gas geef lijkt het wel of hij geen raad weet met de power, naarmate je meer gaf geeft houd de motor steeds meer in en ruik je hem ook.
Kan dit de regelaar zijn?

Voorheen heb ik er wel eens kortsluiting mee gemaakt, accu verkeerd om aangesloten, maar omdat hij met 3s gewoon goed vloog dacht ik dat dit geen schade had opgeleverd.

Wat moet ik doen zodat ik die 4s kan gebruiken? Wie weet wat hier aan scheelt? Of is de regelaar/motor kapot?
Kan iemand mij helpen?

Groeten Pieter

Laatst bewerkt:
Is deze motor geschikt voor 4s ? En even de stroom meten die de motor trekt want van 3s naar 4s loopt
het stroom verbruik snel op en dan is 60A soms snel verbruikt.

Van 3S naar 4S gaan met dezelfde prop doe je niet zomaar ongestraft!
Immers de stroom stijgt kwadratisch tgo de spanningsstijging.
Van 3S naar 4S is 1,333 keer meer, de stroom stijgt 1,7777 keer! En het totale vermogen dus 2,3 keer.

Goed mogelijk dat je motor dit niet aankan en dus al verbrand is.

De specs zijn meestal wat ze zijn. Had je nu langer willen vliegen dan kon je bvb naar 3S 4000 mAh gegaan kon je probleemloos een stuk langer vliegen.
Omgepoold aansluiten kan een regelaar niet goed tegen en is hij waarschijnlijk al naar de filistijnen.

Hoe veel fouten kun je maken om juist verder van je doel komen.
Voor langer vliegen moet je vliegtuig lichter worden en langzamer vliegen.
Een 2s lipo zou dan helpen met een grotere prop die is efficiënter.
Een 4s lipo is geen probleem met een kleinere prop zo lang de regelaar dat kan hebben maar langer vliegen vergeet dat maar.
Nu heb ik een andere lipo, een Gens Ace 4s 5000mah. Een stuk zwaarder maar dat mag geen probleem zijn met een 60a regelaar dacht ik.

Maar als ik nu gas geef lijkt het wel of hij geen raad weet met de power, naarmate je meer gaf geeft houd de motor steeds meer in en ruik je hem ook.
Kan dit de regelaar zijn?

maar omdat hij met 3s gewoon goed vloog dacht ik dat dit geen schade had opgeleverd.

Wat moet ik doen zodat ik die 4s kan gebruiken? Wie weet wat hier aan scheelt?

Groeten Pieter
Extra gewicht is wel een probleem en 4s al helemaal met dezelfde prop zelfs met een 60A regelaar.
Met 3s vliegt hij goed ga dan naar iets meer capaciteit maar verwacht niet veel meer vluchtduur.
Als je motor of regelaar ruikt dan heb je veel te veel stroom verbruikt en als je dat wil voorkomen dan moet je meten dan had je dat geweten.
Waar om 4s je had toch genoeg vermogen.
Met die andere reacties ben ik het ook helemaal eens.

Laatst bewerkt:
Pieter

Ik vlieg deze kist ook, en de setup van Eflite is berekend op vliegen met een 3S lipo.
Je kunt een 4S gebruiken echter zoals aangegeven moet je de prop veranderen of voorzichtig met je gas geven omgaan.
Ik vlieg met 3S4000 lipo en heb een vlucht tijd van om en de nabij 8-10 minuten.
Ik vlieg wel met een 3 blad prop dus verbruikt zowiezo wat meer stroom dan een 2 blad.
Dit is normaal meer dan voldoende vliegtijd?
Mijn ervaring met het verkeerd om aansluiten van je LIPO aan de regelaar is dat je de regelaar dan kunt weg gooien opgeblazen defect niet meer te gebruiken, zonde.....
Als je stroom ruikt kun je ervan uitgaan dat onderdelen (motor,esc) defect zijn.
Succes met vliegen etc.

grts Hans

..... Ik vlieg wel met een 3 blad prop dus verbruikt zowiezo wat meer stroom dan een 2 blad. .....
Hoezo?
Het is absoluut niet zo dat een 3 blad prop minder stroom zou gebruiken dan een 2 blad. Als dat bij jouw wel het geval is wordt de motor minder zwaar belast. Dat betekend dus dat je minder trekkracht zal hebben of die 3 blad prop heeft een veel hoger rendement dan de 2 blad. Dat laatste is zeer onwaarschijnlijk.
Wat vrijwel zeker bij jouw de oorzaak zal zijn is dat je een te kleine prop op de motor hebt gezet. Als je een 3 blad prop gebruikt die vergelijkbaar is met een 2 blad prop zal je net zo veel stroom gebruiken.

Hoi Ernst
Je schrijft "Het is absoluut niet zo dat een 3 blad prop minder stroom zou gebruiken dan een 2 blad."
Sorry maar dat heb ik niet zo geschreven!
Je hebt inderdaad gelijk dat een vergelijkbare 3 blad tov 2 blad de gelijke stroom trekt.
Echter om de perfecte match te vinden is moeilijk, je geeft zelf aan rendement etc is niet altijd hetzelfde.
Grts Hans

Je hebt helemaal gelijk! Ik heb gewoon zitten lezen wat ik dacht dat er stond en in mijn gedachte las ik "minder stroom". Je schrijft duidelijk "meer stroom" dus ben ik helemaal in de (bruine) bonen.
Sorry. :oops:

Back