Brushless motor info

Hallo,

Op het moment heb ik de laatste hand gelegd aan het frame van mijn nieuwste creatie: een F22 van depron. De laatste week ben ik bezig geweest om informatie te vergaren over de te gebruiken power setup. Het valt me op dat er wel informatie over te vinden maar dat deze info vaag te globaal is. Ik loop nu in feite tegen een muur aan aangezien ik niet exact weet wat ik moet bestellen. Vaak zie ik de volgende info staan bij topics over depron F22 modellen:

The motor is a EMAX CF2805, 18A ESC, 2X 7.5G servo, MZK penta rx and a 800Ma 2s battery! It flys great!

Das mooi, deze info heb ik. Ik weet dus in feite wat ik nodig heb. Maar ik wil ook graag weten wat het allemaal betekend en ik zou zelf de berekening qua max amp, watts en volts willen doen. Puur om zeker te zijn dat de setup die ik bestel niet direct door fikt.

De te gebruiken setup voor mijn F22:

• motor: 2200 RPM/V (ofwel Kv)
  • propeller: APC-E 6x4
  • battery: 3s 2200 mAh
  • servos: 2 x HS-55
De vragen waar ik mee zit:
1. Wat betekend nu precies de motor aanduiding. (b.v. 2208-6 brushless)
En heeft het veel gevolgen wanneer de output aan Kv's gelijk is maar deze code verschilt?

2. Hoe selecteer ik hier de juiste prop bij? Ik heb al het een en ander gelezen over shaft length e.t.c. en ik ben bang dat ik het verkeerde aanschaf.
3. Vaak staat er bij de motor welke soort lipo's je kunt gebruiken. S2, S3, 1200mAh, 800mAh etc... De berekening hiervoor heb ik gevonden, evenals de ESC amps. Voor de rest nog zaken waar ik op moet letten?
4. Misschien wel de belangrijkste vraag: Waar schaffen jullie dit soort spullen aan? Ik hoor bijvoorbeeld veel goeds over Hobbyking. Ook Grayson Hobby heeft leuke sets liggen (compleet!) maar deze zijn ook best duur. (6mmFlyRc)

Hopelijk is er iemand die mijn vragen kan beantwoorden. Alvast bedankt.

Motoren worden door fabrikanten aangeduid op verschillende manieren op basis van ankermaat, buiten maat of een combinatie van die twee.
2826 bij turnegy, dymond, go-fly (buitenmaten)
2212 bij axi, suppo, himodel en vele anderen (ankermaten)
2812 bij himodel (buiten diameter, ankerlengte)

Die emax cf2805 is 28mm buiten diameter en 5 mm anker lengte.
Belangrijker is echter 25 gram en Kv2800.
Lekker licht en door de vrij hoge Kv te gebruiken met 2S.
Emax CF2805 Outrunner Brushless Motor

Hoe groot is die f22? In de link staan f22jes van 40cm met 2S

Voor de grote van 71cm zie ik 2212 types. Dat is 50 of 60 gram
ParkJet Combo 2212-06 V2 Super-Sonic Brushless Combo

O.a vergelijkbaar met
RCtechnics
Maar vrijwel elk merk heeft wel zoiets. Ook de lokale modelbouw winkel of webshop.

Verder niet teveel rekenen, maar vooral nadoen van goede ervaringen van anderen. Zeker bij die parkjets genoeg voorbeelden.
Nog meer tekeningen www.parkjets.com

Hs55 zijn servos van hitec, maar er zijn vele 9grams seros in de markt die alle bruikbaar zijn.

Bedankt voor je reactie, daar ben ik al erg mee geholpen!

Het gaat om de F22 van deze website. Er is ook een Topic op RCgroups. Het is dus niet de bekende full 3D F22 maar een update op een eerdere 2D versie. Ik ben redelijk nieuw in de depronwereld dus ik wou eerst dit makkelijker te maken vliegtuig proberen. Maten zijn:

Wing span: 72.1 cm (28.4 inches)
Length: 99.9 cm (39.3 in)
CoG location: 8.25 cm (3.25 inches) back from the front of the main wing
Propeller slot: Fits propellers with a maximum diameter of 6 inches

Ik denk dat ik inderdaad gewoon het advies op volg en verder niet te veel ga rekenen. Ik wou de hardware op Hobbyking bestellen. Mede omdat dit toch wel goedkoper lijkt dat de modelwinkels in NL.

Laatst bewerkt:
Hallo,
Ik heb eens verder gezocht en ik ben tot de volgende setup gekomen:

Motor: 2212/06 Brushless Outrunner 2200KV Klik
Prop: APC 6x4 Speed 400 Electric klik
ESC: GX 30A Brushless ESC klik
2 Servo's: Micro Servo 9 gram TowerPro Economic klik
Lipo: Roxxy-Power ZX 3S 2200mAh 25C klik

Ik zit alleen met die lipo. Sowieso dure dingen, deze is 23 euro. Ik heb dit als volgt berekend:

Motor heeft Max. Stroom: 28A (60 sec. max). Daar heb ik dus een 30Amp ESC bij gezocht. Dat betekend dat de Lipo hier 1,5 of 2 x boven moet zitten. Tussen de 45 en de 60 dus. De Lipo heeft 2200mAh 25C (2,2 x 25 = 55) dus 55 amp max constant.

Klopt deze berekening? Hopelijk heb ik het zo goed. Ik vindt de Lipo overigens wel vrij duur. Zijn er geen goedkopere oplossingen?

Als laatste moet ik een oplader zoeken. Ook dit vindt ik vrij lastig. Iemand advies?

[FONT=&quot]
[/FONT]

H

Motor heeft Max. Stroom: 28A (60 sec. max). Daar heb ik dus een 30Amp ESC bij gezocht. Dat betekend dat de Lipo hier 1,5 of 2 x boven moet zitten. Tussen de 45 en de 60 dus. De Lipo heeft 2200mAh 25C (2,2 x 25 = 55) dus 55 amp max constant.
Waarom je Lipo 1,5 à 2 keer erboven?
Zo kom je op een heel zware Lipo.

Die 800 mAh Lipo uit de beginpost lijkt me meer dan voldoende... ik zou wel voor 3S gaan ipv 2S...

Ik vlieg zelf een depron F16 (wel ietsje kleiner, 175 gr) met uiteindelijk een 3S 800 mAh 20C Lipo en een 12A ESC (Turnigy 2204 motor met 5x5 prop).
Max snelheid is behoorlijk en vliegtijd meer dan voldoende!

depron-f-16-gerald-rutten-willem-bravenboer

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja inderdaad. Wordt overal aangeraden om een 2200mAh 3S te nemen bij deze setup.

Vanavond op Hobbyking nog eens rond gesnuffeld en daar kom ik tot de volgende setup mede omdat de motor een goeie schijnt te zijn voor foamies:

D2826-62200 - D2826-6 2200kv Outrunner Motor
074000058 - APC Style Propeller 6x4 (2pc)
HK-SS50A - Hobbyking SS Series 40-50A ESC
T2200.3S.20 - Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack
HXT500 - HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo
OR015-00601 - Push Rod and Sleeve Set (5pcs/bag)
Turnigy-3S - Turnigy balancer & Charger 2S-3S

Hierbij dus een 40/50 ESC omdat de motor 34 Max Stroom heeft. Dan moet je volgens mij een batterij hebben met minimaal 40 amps. 2200x20c = 44000mA ofwell 44 Amps.... leek mij prima.

Verder had ik nog niet nagedacht over de oplader dus daarom gezocht naar een simpele (en vooral goedkope) lader en dat is de bovenstaande geworden. Ik neem aan dat dit een prima lader is.

Nog niets besteld maar ik denk dat ik dan de spullen toch bij hobbyking bestel aangezien dat veel geld scheelt.

Ik ben erg tevreden over de 3s1300 nano lipo van hobbyking.
100g lichter dan een 2200 en doet het ook met 20A plus goed. Hangt af van je vliegstijl of je dit bij je past. Met continu volgas vlieg je niet lang. Stijgt en accelereert wel beter.

Back