brushless motor ipv methanol motor

Hallo Allemaal
Ik wil een brandstof vliegtuig ombouwen naar electro
nu heb ik geen idee welke motor ik daarvoor moet gebruiken.
Hij moet een 6 cc vervangen op een trainer.
Nu heb ik deze motor gevonden,is deze sterk genoeg icm een 60 amp regelaar en 3s lipo 3000mah 25c.




.ExternalClass .ecxhmmessage P {padding:0px;}.ExternalClass body.ecxhmmessage {font-size:12pt;font-family:Calibri;}http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18230__Turnigy_D3542_4_1450KV_Brushless_Outrunner_Motor.html

Gr Remon
 
het model is een sepi
het is een watervliegtuig uit de jaren 60.
hij werd toen gevlogen op 2 kanalen motorgas en richtingroer.
de spanwijdte is 1500 mm en gewicht ong 2200 gram.
de vleugel heeft een clark y profiel.
 
Niet uitgaan van het vermogen van die 6cc motor, brandstof en elektro zijn in deze niet vergelijken. Ik weet niets van goede praktijkvoorbeelden maar een motor met een Kv constante van 1450tpm per volt zal nodeloos veel toeren maken en een minder efficiente prop moeten gebruiken.

Alvast wat vuistregels voor vermogen:
www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf
(twee virusvrije en compacte pdf readers: Sumatra en Foxit)
deels overlappend met
magische getallen voor elektropiloten
of
magic numbers for e-flight - WFF
 
Bedankt voor u snelle reactie.
Ik ga het eens doorlezen.
Ik heb gekeken naar formaat propellor en toerental,dat kwam aardig overeen.
 
Bedenk wel dat Kv niets zegt over max.vermogen of max.stroom dat een motor aan kan. Eigenlijk volgt Kv uit gewenst toerental en accu-spanning waar je mee wilt gaan werken: Kv = toerental / spanning, ongeveer. Stel je halveert Kv van motor en verdubbelt de accuspanning dan heb je weer hetzelfde systeem, de propellor en het toestel 'merken' er niets van.

Dit actieve draadje al gezien?
Rijders/Vliegers/DJ's omgeving Zaandam (Deel 9)
 
Hallo, misschien een beet e vergelijkbaar met de ombouw van mijn oude westerly naar electro. G25 motortje van HK, 800 kv. Is volgens de omschrijving een vervanger voor een 4cc maar m'n oude 4 cc HB pruttelaar wekte bijlange niet hetzelfde vermogen op. Het bouwverslag ervan staat hier op het forum. Even de search gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weer :D

Heb even jouw motor in eCalc gestoken en kwam uit op volgend grafiekje:

full


Je ziet dat je bij vol gas al gauw tot 46A komt en dus dicht bij het theoretische maximum van de motor. Dat gaat dus ooit verkeerd.

Ook heb ik in de simulatie een 3300 mAh 3S batterij genomen en de vluchttijden die je ermee bereikt zijn niet meteen geweldig... maximum 7 minuutjes, dan heb je ook niks reserve onder je duim.

Ik heb er een 9x5 prop ingestoken, alles erboven verbrandt je motor.

Die motor is meer geschikt voor een vliegtuig die wat sneller mag gevlogen worden. Kleinere prop met een dikke spoed en raggen maar. Maar dat is niet jouw toestel...

Dit gaat dus niet zo lekker werken.
Daarom zou ik volgende zaken doen: overstappen op 4S, kV waarde van je motor drastisch naar beneden, schroefje groter maken. Zal veel leuker vliegen.

Ter vergelijking de setup van m'n Westerly: 1 celletje meer, maar een pak minder mAh (2500), 870 kV, een grotere prop (10x6): levert me dezelfde vluchttijd op, met meer vermogen en dezelfde snelheid. Ik kon niet groter gaan qua prop op dat toestel omwille van grondspeling (anders ging de tip teveel een grasmachine worden...)

full


Nogmaals (zoals Ron reeds zei), je kunt een oude 6CC niet direct schalen naar een electroversie want hoeveel vermogen konden ze er toen maar uit puren?

Je moet meer kijken naar de specs die je wil hebben:
-hoeveel thrust wil je?
-Welke snelheid moet je +/- hebben om goed te kunnen vliegen

=> Die twee zaken vertellen iets over je schroef en je toerental.
-Hoeveel grondspeling heb je, wat is de maximum afmeting van schroef die een beetje kan werken. Ik lees watervliegtuig, dus een schroeftip in het water is niet zo interessant neem ik aan?

-Vanuit die gegevens durf ik wel eens achteruit te rekenen.

Ik heb al praktijkgewijs ondervonden dat voor "algemene hoogdekker beginner, trainer, 1.5m spanwijdte" modellen er geldt:
-3 cellen => +/- 1000 kV
-4 cellen => +/- 800 kV
-5 cellen => +/- 600 kV


Ow ja, ecalc.ch is geen gratis site meer, je kan een jaarabo nemen voor enkele euro's. Heb ik direct betaald, ik gebruikt die site veel om te kijken of een setup überhaupt wel kan werken.

Je moet trouwens toch altijd nog wel een werkelijke stroommeting doen vooraleer je de lucht in gaat hoor.

Om nog een rekenvoorbeeldje te geven: ik heb even de Turnigy Aerodrive SK3 - 3548-840kv voor je genomen. Lijkt me op de eerste specs een goeie motor voor je. Is niet de goedkoopste HK motor maar de SK3 reeks is verzorgd en gebruik ik dikwijls.
Je kan veilig gaan tot een 11x7 prop. Een 11x6 prop zal waarschijnlijk prettigst werken voor jou.

full


Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je met volgende motor niet slecht bedeelt bent
JOKER 4250-7 720 K/V BL MOTOR PLANET-HOB*PLANET-HOBBY
Ik vlieg hem op 4S4000mAh en APC 12x8 in mijn Puma, 1400mm 2200gr,

Hierop vlogen we vroeger een 6.5cc of diegenen die wat meer centen hadden een 7.5cc.
Met deze motorisatie is hij zeer vlot onderweg en ik vlieg op mijn sokken 10minuten.
Als het 3s moet zijn kan je misschien de versie nemen met 840kv al ga je dan met 3s 3000mAh tevreden moeten zijn met enkele minuten minder vliegen.
JOKER 4250-6 840 K/V BL MOTOR PLANET-HOB*PLANET-HOBBY
Een gelijkaardige motor qua gewicht en kv kan natuurlijk ook, maar zelf heb ik er een paar Joker motoren en ben hierover zeer te spreken.

Dirk
 
Back
Top