Ik weer
Heb even jouw motor in eCalc gestoken en kwam uit op volgend grafiekje:
Je ziet dat je bij vol gas al gauw tot 46A komt en dus dicht bij het theoretische maximum van de motor. Dat gaat dus ooit verkeerd.
Ook heb ik in de simulatie een 3300 mAh 3S batterij genomen en de vluchttijden die je ermee bereikt zijn niet meteen geweldig... maximum 7 minuutjes, dan heb je ook niks reserve onder je duim.
Ik heb er een 9x5 prop ingestoken, alles erboven verbrandt je motor.
Die motor is meer geschikt voor een vliegtuig die wat sneller mag gevlogen worden. Kleinere prop met een dikke spoed en raggen maar. Maar dat is niet jouw toestel...
Dit gaat dus niet zo lekker werken.
Daarom zou ik volgende zaken doen: overstappen op 4S, kV waarde van je motor drastisch naar beneden, schroefje groter maken. Zal veel leuker vliegen.
Ter vergelijking de setup van m'n Westerly: 1 celletje meer, maar een pak minder mAh (2500), 870 kV, een grotere prop (10x6): levert me dezelfde vluchttijd op, met meer vermogen en dezelfde snelheid. Ik kon niet groter gaan qua prop op dat toestel omwille van grondspeling (anders ging de tip teveel een grasmachine worden...)
Nogmaals (zoals Ron reeds zei), je kunt een oude 6CC niet direct schalen naar een electroversie want hoeveel vermogen konden ze er toen maar uit puren?
Je moet meer kijken naar de specs die je wil hebben:
-hoeveel thrust wil je?
-Welke snelheid moet je +/- hebben om goed te kunnen vliegen
=> Die twee zaken vertellen iets over je schroef en je toerental.
-Hoeveel grondspeling heb je, wat is de maximum afmeting van schroef die een beetje kan werken. Ik lees watervliegtuig, dus een schroeftip in het water is niet zo interessant neem ik aan?
-Vanuit die gegevens durf ik wel eens achteruit te rekenen.
Ik heb al praktijkgewijs ondervonden dat voor "algemene hoogdekker beginner, trainer, 1.5m spanwijdte" modellen er geldt:
-3 cellen => +/- 1000 kV
-4 cellen => +/- 800 kV
-5 cellen => +/- 600 kV
Ow ja, ecalc.ch is geen gratis site meer, je kan een jaarabo nemen voor enkele euro's. Heb ik direct betaald, ik gebruikt die site veel om te kijken of een setup überhaupt wel kan werken.
Je moet trouwens toch altijd nog wel een werkelijke stroommeting doen vooraleer je de lucht in gaat hoor.
Om nog een rekenvoorbeeldje te geven: ik heb even de Turnigy Aerodrive SK3 - 3548-840kv voor je genomen. Lijkt me op de eerste specs een goeie motor voor je. Is niet de goedkoopste HK motor maar de SK3 reeks is verzorgd en gebruik ik dikwijls.
Je kan veilig gaan tot een 11x7 prop. Een 11x6 prop zal waarschijnlijk prettigst werken voor jou.
Succes!