brushless motor reageert niet op zender

Beste Forumlezers..

laats heb ik een RC Paracopter gekocht en geupgrade met een brushless
motor met regelaar en een walkera 2.4 ontvanger en servo.

Ik gebruik de zender van mijn Walkera UFLY.

Nu heb ik alles aangesloten maar de motor reageert niet op de linker (gas)knuppel van mijn walkera zender. Ik heb de motor aangesloten op de pins van "main motor esc". De servo werkt prima op de rechter knuppel.

Na alles geprobeert te hebben... weet ik het niet meer..:confused:

Heeft iemand de gouden tip?

Hoi RC21,

Allereerst welkom op ons forum!

Als de servo wel gewoon werkt kun je al concluderen dat er met je radio verbinding niets mis is.
Dus dan kunnen het de volgende dingen zijn:
- Je ESC heeft zichzelf nog niet actief gesteld omdat hij het nulpunt van je gas kanaal nog niet "gezien" heeft.
- Je ESC zit simpelweg op het verkeerde kanaal geprikt van je ontvanger.
- Je accu is zo leeg dat je ESC zijn beveiliging erop gezet heeft.
- Je ESC is kapot.
- Ontvanger is op net dat kanaal kapot.

Probeer hem eens aan te zetten met je gas volledig open (voorzichtig!).
Soms is het kanaal omgekeerd en dan ziet je ESC volgas terwijl je stick dicht staat, en dan wil die niet.
Als ik het goed heb, heeft je zender aan de achterkant een bakje met zogenaamde dipswitches, daarmee keer je een kanaal om.
Je kunt ook proberen het trim tabje (pinnetje naast je stick) naar het uiterste te duwen, dat kan misschien net genoeg zijn.

Verder kun je natuurlijk ook proberen een ander kanaal te prikken.
Probeer desnoods eens of je je motor kunt laten lopen op je servo kanaal,
dan weet je iig dat je motor/esc het doen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. ;)

Grts,
- Sven

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het lastig een Paracopter (volgens mij is dat een parawing = zo'n parachute met motoraandrijving) aan te sturen met de electronica van een heli ... ongetwijfeld heb je een 4-in-1 box als ontvanger (een combinatie van mixer, ESC, gyro en ontvanger) ...

Als je de gebruiksaanwijzing van de RX-2424A ontvanger leest, dan zie je dat op de de main.motor.esc uitgang ook de ingang zit waarop een terugkoppeling van het toerental wordt verwacht, en dat zit niet op een "normale" regelaar ... dus dat gaat nooit werken ....

Laatst bewerkt:
Sven,

bedankt voor je tips. En ja.... ik ben een klein jaartje met modelbouw bezig dus niet echt een expert...daarom lukt het ook niet echt denk ik. Zoals ik lees heb ik buiten mijn stekker van de motor nog een stekker nodig die het toerental leest?mmmm zit niet aan de motor/regelaar....

Maar als ik inderdaad de motor op een andere "pin" zet van bijvoorbeeld de servo, dan doet de motor het wel maar dan reageert hij bij het linksom of rechtsom duwen van de controller... kan wel natuurlijk maar is niet netjes. Toch?

Ik ga je tips even uitvoeren. Moet ik anders een andere motor of zit dat wel goed?

hoor graag van jullie.

mvg toine

Rc21, je kan deze ontvanger nu niet, en nooit niet, voor een (min of meer) "gewoon" vliegtuig gebruiken, de ingebouwde giro en mixers zal je altijd dwars zitten ... de enige oplossing is een nieuwe zender met bijpassende ontvanger kopen ....

Hmm, ik kan het zo snel niet vinden, maar ik denk dat dat een doodgewone ontvanger is.
Niet zon maf 4-in-1 geval met gyro erin iig, dus dat zou gewoon moeten werken.
Ik zie er iig geen "gain" pot op zitten zoals bij die 4-in-1 et geval is, dus het lijkt me een normale ontvanger.

Probeer eens het volgende:
1. Gashendel dicht.
2. ESC in een vrij poortje van je ontvanger prikken.
3. Batterij aan aan je ESC en wachten tot hij piept.
4. Gasgeven.
5. Doet hij het niet, dan accu eruit, ESC naar een ander poortje prikken, en terug naar stap 3.

Uiteindelijk moet je dan het goede poortje tegenkomen.
Ik gok namenlijk dat de labeltjes op je ontvanger zijn bedoeld voor mode1 zenders,
en dat die van jou waarschijnlijk is omgebouwd naar mode2.
Daardoor zit het "main main esc" kanaal nu in alle waarschijnlijkheid op de "Elevator" poort.

Laatst bewerkt:
@sven, in de Walkera UFLY zit standaard de RX-2424A 4-in-1 ontvanger ... en daar kan je weinig mee met een vleugel-vliegtuig ... de bijbehorende HM-UFLY-Z-36 brushless controler heeft twee "servo" stekers .....

Laatst bewerkt:
@sven, in de Walkera UFLY zit standaard de RX-2424A 4-in-1 ontvanger ... en daar kan je weinig mee met een vleugel-vliegtuig ... de bijbehorende HM-UFLY-Z-36 brushless controler heeft twee "servo" stekers .....

Wat dirk zegt klopt wel. Het is een ontvanger MET gyro. Als ik het goed begrijp kan dus een regelaar van de UFLY er wel op?

Of een andere ontvanger van walkera zodat ik niet een zender hoef te kopen?

SVEN: Bedankt voor je advies echter.... er zit geen esc stekker op mijn motor.

Het is dus: motor--> 3 draden naar regelaar
Van regelaar gaan er 2(+ en -) naar batterij en 1 stekker (met 3 draden) kan je in de motor esc prikken van je ontvanger....

ik vrees dat het weer wat geld uitgeven word. Heb je een site/product wat wel mijn paracopter kan laten vliegen....:rolleyes:

dit is mijn zender: RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!

Bedankt voor alle reacties, het nu echter wel gelukt met een zender, ontvanger een regelaar van Walkera ufly vliegt deze paracopter PERFECT!!! dus het kan wel!!!!! Wat er ontbrak is dus de esc stekker.

Bedankt voor jullie advies.

Groeten Toine

ESC kapot?

Heren

Het volgende probleem heeft zich bij ons voorgedaan en we komen er niet meer uit.

We zijn in het bezit van een Hype MX 2 en sinds het vervangen van een servo van het hoogteroer, weigert de motor het bekende 'tad-dah'-geluid te geven na het aansluiten op de bat.pack.
Alles geprobeerd, van wisselen kanalen tot een voor een aansluiten.

Alle signalen en en servo's reageren zoals het moet ( al begon de laatste keer het hoogteroer instapjes te verdraaien).

Iemand enig idee, we dachten zelf aan de ESC die kapot zou zijn?

Gr Takkie

Weerwoord | forum over weer en klimaat | v3.0

ESC i.d.d. op andere stuursfuncties geprobeerd en er gebeurt niets.

Denk dat het aan de ESC ligt?

Hoe kan een ESC van stik gaan?

Back