Brushless motor stopt na 15 seconden

Beste,

Ik zit wat te proberen met elektronica. Nu liep ik tegen een probleem aan: ik kan mijn (brushless) motor aanzetten, maar na zo'n 15 seconden kapt hij ermee, dan gaat hij eerst een hele seconde in laag toerental en daarna gaat hij uit. De veranderingen gaan niet plots, maar hij remt af.

Ik moet vervolgens mijn gas op nul zetten en daarna kan ik weer gas geven, dan draait hij weer zo'n 10 tot 20 seconden en gaat weer langzamer en daarna uit.

Ik heb het halve forum afgezocht naar mensen met het zelfde probleem maar kwam niets tegen. Heeft iemand van jullie een idee waardoor dit komt/hoe het op te lossen is?

Mvg, Marnix

Hi Marnix,

Het zou een overbelasting van de regelaar kunnen zijn, het inzakken van je accupakket of een ongewenste instelling in de software van je regelaar. Geef eens gedetailleerde info over de motor, de regelaar en je accu. Als je zelf stroom kunt meten geeft die waarde ook nuttige informatie.

Ben je vlieger, vaarder of rijder? Of ben je aan het uit proberen met een motor en regelaar?

groet,
Erik

auto? vliegtuig ? boot?

Low-voltage cut off goed ingesteld? Accu vol? gemeten wat er met de spanning gebeurt?

timing?

Wordt de boel erg warm?

Goedeavond,

Ik ben aan het proberen met elektronica. Ik wil gaan vliegen. (verplicht leesvoer heb ik al wel gelezen hoor :-))

Ik heb een 8,4V NiMH accu, een 40 A esc en een 275 W brushless motor. Alles blijft koud tijdens het draaien (niet eens warm, maar de goede componentjes zouden ook nog niet warm worden van 15 seconden).

Spanning en stroomsterkte kan ik niet meten want ik heb ontdekt dat de multimeter het niet doet :/

Hebben jullie hier wat aan?

Ik heb zo ook het idee dat de esc het probleem bevat, maar zoveel verstand heb ik er nog niet van...

Mvg Marnix

Het probleem zit waarschijnlijk in de instellingen van de ESC. Als die staat ingesteld voor Li-Po cellen en je sluit een 7 cellen Ni-MH aan, dan denkt de ESC al snel dat het een zo goed als ontladen Li-Po is, en schakelt dan om de Li-Po te beschermen de motor uit. In de handleiding van de ESC moet staan hoe deze is in te stellen voor Ni-MH cellen.

Test ook altijd met een volledig geladen accu.

Marnix, Wat is de capaciteit van de accu? Waarschijnlijk wordt de motor niet 100% belast, maar het lijkt erop dat de accu het niet kan bijbenen en het voltage onderuit gaat. Daardoor kan de regelaar terug gaan regelen. Heb eenzelfde effect gehad met één van mijn scheepjes. Daar een borstelloze motor in gezet, maar de 2,5 Ah Nimh accu kon dat niet aan. Op een 4,0 Ah geen probleem meer. Nimh accu's zijn prima dingen, maar je moet ze niet te zwaar belasten. Je zou eens kunnen testen of bij minimaal toerental het gedrag anders is. Succes ermee! Gr. Klaas.

Beste Klaas,

Mijn accu is 3 Ah. Maar ik heb toch het idee dat het de modus van de esc is, aangezien hij het langzamer gaan en uitvallen ook bij heel laag gas doet, en dan duurt het levenlang tot hij stopt als dat ik het bij vol gas doet.

Mvg, Marnix

Beste Klaas,

Mijn accu is 3 Ah. Maar ik heb toch het idee dat het de modus van de esc is, aangezien hij het langzamer gaan en uitvallen ook bij heel laag gas doet, en dan duurt het levenlang tot hij stopt als dat ik het bij vol gas doet.

Mvg, Marnix

Hoi Marnix

Als ik dit lees dan lijkt mij de ESC helemaal in orde, doet wat ie moet doen.
1. Merk en type ESC?
2. Merk motor en specificaties?
3. merk en specs van de accu?
foto setup misschien!

Groet Hans

Beste Hans,

De 'problemen' ontstonden nadat ik was gewisseld van Lipo naar NiMH (ja ik weet de nadelen van NiMH t.o.v. LiPo maar ik had zo mijn eigen redenen) en dus ga ik uit van een probleem met de modus van de esc.

Mvg, Marnix

Hallo,

Nee dat moet ik dus nog doen, ik neem aan dat dan het probleem is opgelost, anders hoor je het nog wel.

Mvg, Marnix

Als je nou, no matter what, laat weten wat de uitkomst was, dan voeg je iets toe aan de kennis hier op het forum.
Zo helpen we elkaar.... :thumbsup:

Beste,

Het was inderdaad de modus van de esc. Ik heb een nieuwe esc gekocht (daarom duurde het wat langer) omdat de oude eentje van aliexpress was die alleen voor LiPo was. Nu ik een goede heb en de modus op NiMH heb gezet doet hij het prima. Hij valt wel nog steeds uit als ik hem op LiPo modus zet. Aan de piepjes te horen herkende hij hem als een 3s LiPo en dan is de celspanning zo laag dat hij hem uitschakelde. Maar NiMH modus doet hij goed.

Bedankt voor de hulp,
Marnix

Back