brushless motor voor speedboot 4300kv

hallo iedereen
ik zach een brushless set 4300kv.
maar mijn vraag is kan ik die in mijn speedboot gebruiken,
voor recht steeks aandrijving.
of is het touren tal dan net tehoog.
ik wil gaan varen met een gewone racing pack 4,3 ampere.
of een 2cel lipo. maar kan het.
en wat voor schroef kan ik dan het beste gebruiken.

Hallo Mike,

Op 2S heb je met die motor ruim 31000 toeren onbelast, da's niet gek voor een speedboot.

Als je ook nog even aangeeft, voor welke boot, welk type aandrijving e.d. je de spullen wilt gebruiken en een linkje naar de motor plaatst, dan kunnen we je verder adviseren.

Dit soort vermogens in een boot maken waterkoeling wél noodzakelijk.

Groeten, Jan.

ik zie dat de eerste 2 linken het niet echt goed doen.
maar dan moet je even naar brushless gaan.
dan naar auto en dan de lrp 15,5 turn.

en de tweede link moet je weer naar brushless gaan en dan vliegtuigen.
dan is er op pagina 1 een brushless motor ik dacht zo uit mijn hoofd 1500kv. en ik zach op youtube ook een boot met zo'n motor met en 3cel lipo en dat was echt een beest. maar ik wil zelf denk ik eerst voor de graupner gaan. en als die dan mooi vaart kan ik altijd nog voor zo'n brushless gaan. want meschien stuitert hij met deze nog.

maar wat denk jij? is er meschien nog een geschiktere motor voor deze boot?

Hey,

Je moet niet alleen maar kijken naar het aantal toeren per minuut, er telt ook nog meer mee. als je 1500kv hebt heb je op 2s bijna geen toeren. 1500kv is ook meer bedoelt voor 6s. verder laat je in de links auto en vliegtuigmotoren zien, geen bootmotoren dus.

verder telt er echt nog een hele hoop meer mee dan het aantal toeren. ook het aantal wikkelingen en de lengte/diameter van de can telt mee.

de graupner motor die je laat zien zou kunnen maar zal niet echt daverende snelheden gaan geven. beter neem je dan de neodym versie, op 14 cellen ofzo. deze is alleen wel 60 euro. daarvoor kun je dus ook een borstelloze motor kopen in plaats van een ouderwetse (slijtende) motor met bijbehorende ouderwedse regelaar welke je met moeite kwijt kan raken. ik zou dan voor 4s of iets in die richting gaan. je moet proberen zo rond de 30.000-40.000 toeren te zitten (correct me if i'm wrong) er is wel een verschil tussen 30.000 toeren op 2s of 30.000 toeren op 6s die op 6s heeft namelijk veeel meer vermogen. (uitgaande van hetzelfde amperegebruik)

je moet gewoon is bij hobbycity kijken voor een leuke motor en lipo. een etti esc erbij en je hebt een set waar je (als je het goede kiest) nog een tijd plezier van kan hebben. met het kiezen van de motor kunnen wij je natuurlijk helpen maar probeer het allemaal wel in 1 toppic te houden, als je voor elke toppic een nieuwe vraag opent dan wordt het allemaal zo onoverzichtelijk.

Groetjes,

Jelmer

nou ik heb net een brushless setje gekocht naar het zien van dit filmpje:
TnVtPA3I_s8[/media] - ARPRO P1 brushless RC boat
hij heeft een 1500 kv motor op een 3cel lipo.

ik heb net ook zo'n brushless setje gekocht voor 25 euro.
en deze is 1300 toeren per voltage
ik heb zelf thuis nog een 3 cel lipo liggen. maar die is maar 1,5 ampere dacht ik zo en die is ook voor een vliegtuig. maar dus ik moet nog even een lipo de bij halen. maar ik wil eerst op 2 racing packs gaan varen.
dus dus 12 cellen dat is dus 14,4 volt. en dit setje mag 18 volt hebben.
dus dat moet wel goed gaan.

dan maakt die 14,4*1300= 1870 toeren per minut.
maar ik weet alleen nog niet wat voor schroev ik ga gebruiken.
ik dacht zelf aan een 2blad 30mm.
maar meschien is een andere wel veel beter.
ik weet het niet?:(
dus als iemand het wel weet. dus dat graag welkom:D

Laatst bewerkt door een moderator:
die motor op het filmpje vaart met een outrunner, deze wordt vaak gebruikt in vliegtuigen en in goedkope chineese boten. 18700 toeren aan de prop is wel erg weinig. kun je het niet nog afzeggen?

op dit setje verwacht ik dat het voor geen meter vooruit zal gaan, hoeveel spanning je er ook op gaat zetten.

Hoi Mike,

Nou ben ik maar een newbee hoor,
maar een 1300kv motor op 3s (en een propje van 30 mm) lijkt mij niet zo'n goede combinatie voor een boot van 75 cm al je een beetje van de plaats wilt met de boot.
Volgens mij moet je zien dat je op een toerental van rond de 30.000 rpm komt met een geschikte motor zoals Jelmer al duidelijk schrijft in zijn reactie.

Kzou toch nog eens goed lezen en eventueel navragen.......................

gr. Arnold

is goed maar ik ga het eerste met ee 2cel lipo proberen.
maar heb je het filmpje a; gezien.
en wat voor schroef zou jij mij dan adviseren?

het gaat om een crackerbox 75cm met een rechte as.
ik heb hem gemaakt van balsa en daarna glasvezel er overheen.
maar het moest 3800 kv zijn. en dat lijkt mij veel te hoog.
dan kom je met een 2cel lipo uit op 3800*7,4= 28.120 toeren onbelast.
maar de schroef die ik wil gaan gebruiken weet ik nog niet.
maar ik zat ook tekijken naar deze motoren. die lopen een stuk rustiger:
ITS System Information

ITS System Information

https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3308

Hallo Mike,

De motor uit de link in deze post is een automotortje van 130W, terwijl je voor een Crackerbox van 75 cm to minimaal met 500W moet rekenen.
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Deze automotor is niet geschikt.

De 1500KV outrunner van de ARPRO kun je maximaal op 3S laten draaien, ik heb er afgelopen zomer eentje geprobeerd op 4S(14,8V) en dat ging precies vijf minuten goed, toen was 'ie gaar..., en dat was in een relatief licht lopende romp.

De motor uit de ARPRO kost €45,00, dus een setje van €25,00 zal beslist niet dezelfde motor zijn, heb je daar een (werkende) link voor?
Bij Conrad staat er bij het artikel een 'directe produktlink', die moet je kopiëren en in je antwoord plakken.

Wat weegt jouw cracker leeg?

Jelmers opmerking: 'ik ben weg hier', kan ik wel begrijpen, want je stelt vragen, en als je daar dan ter zake doende antwoorden op krijgt, kom je zelf weer met een voorstel, dat nergens op slaat..., da's enigzins ontmoedigend.

Tip: ga hier eens kijken: De titel van de pagina.
Bij die klub zitten een aantal zeer ervaren speedbootbouwers, die kunnen je precies vertellen (en laten zien) wat wél en wat niet werkt in jouw formaat boot.

Groeten, Jan.

ik zit al bij een andere club maar ik ga daar meschien nog wel een andere keer kijken. maar het setje wat ik heb is 338 watt. maar laat ik het maar eerst proberen. en mijn boot woog dacht ik zo uit mijn hoofd tussen de 200 of 500 gram. maar ik heb hem niet thuis hij staat op de club ik kan het dus niet wegen.

Laatst bewerkt:
Back