OK, ik zie mij hier genoodzaakt om toch weer wat "misverstanden" uit de wereld te helpen...
1. De verschillen brushed/brushless:
- brushed motor (met koolborsteltjes) hebben een borstel die de stroom door afwisselend de ene en de andere spoel jaagt, de "polariteit" wordt bij iedere halve slag omgekeerd doordat je borstels tegen de geleider aan schuren en zo dus constant verwisselt en draait:
Brushed DC electric motor - Wikipedia, the free encyclopedia
- een brushless motor is eigenlijk niets meer dan een 3 fase motor (ook wel drijfkracht genaamd). In RC wordt de wisselspanning die zulk een motor nodig heeft opgewekt door de esc. Het voordeel hiervan is dat er geen borstels nodig zijn om de rotor aan te drijven en dus geen slijtage van de borstels...:
Brushless DC electric motor - Wikipedia, the free encyclopedia
voor de organisatie van zo'n motor:
schema's en tekeningen
2. vermogen:
- eerst en vooral: brushed en brushless motoren vergelijken is zoals diesel en benzine motoren vergelijken: ze zijn gewoon anders. De een is niet noodzakelijk sneller/beter/zuiniger dan de andere, het hangt gewoon af van het model
- brushless maakt het aantal turns het verschil voor de "hoeveelheid stroom" die je erdoor kunt jagen. Hoe meer turns, hoe sterker ook je magnetisch veld, maar door een lagere turns en meer stroom krijg je ook een hoger koppel. Over het algemeen geeft dus een lager aantal turns een hoger toerental en een (in verhouding) lager koppel. Het totaal echter, levert bij een lager turns getal, een groter vermogen. En vermogen is nog altijd gelijk aan koppel x toerental (in radialen per seconde en meer van dat soort waarden wat ik je ga besparen). Dus inherent is vermogen en koppel wel aan elkaar verbonden.
Conclusie: een lagere turns geeft je meer vermogen en ook meer koppel, maar je batterij zal sneller leeg zijn.
Bijvb een lrp 3 turns heeft een max vermogen van ongeveer 800W terwijl een 8,5 turns motortje een vermogen heeft van ongeveer 300W.
Vergelijk het met een auto van 100pk en een van 300pk...
Het "in verhouding" mindere koppel is ruimschoots goed gemaakt door het hogere toerental
dus:
wil je lang rijden: hogere turns
wil je snel rijden: lagere turns
Alles hangt er maar vanaf wat je dus wilt. Belangrijk is natuurlijk ook: lagere turns geeft minder efficientie, dus bijvb een lrp x12 8,5 turns heeft een efficientie van 93%, terwijl de 3 turns "slechts" 88% heeft. Maar zoals je dus ziet, het verschil is niet heel veel.
ander conclusietje toch: merk je het verschil dan in batterij als je niet echt sneller rijdt?: wel... ja, net als met een echte auto geldt: als je vermogen HEBT, gebruik je het ook... misschien niet allemaal, maar je gaat niet maar halfgas geven op het rechte stuk als je motor dubbel zoveel vermogen heeft
een leuk vergelijkingsplaatje toont wat je kan verwachten van een brushless motortje:
https://www.ssl-stormerhobbies.com/cgi-bin/seekpart.pl?pn=LRP50712