Brushless regelaar met BEC, max aantal cellen ?

Voor mijn electrozwever heb ik een brushless motor met vertraging gekocht Magi-drive 40-28, en een pakket van 12 (4/5) cellen.
Als regelaar wilde ik een regelaar gebruiken die ik had liggen voor een AXI2820/10 namelijk de Jeit 40-3P ( met BEC ).
De afgelopen dagen een beetje zitten surfen over diverse buitenlandse site's en daar wat gelezen dat de BEC's van regelaars bij gebruik met pakketten van 12 cellen vaak de geest kunnen geven door oververhitting, waarbij de beveiliging van de regelaar "aanslaat" en alles "loskoppelt" , waardoor ook de ontvanger dus geen stroom meer krijgt en dus ..........
de zooi uit de lucht valt.
Nadat ik dit gelezen had schoot mij een gesprekje met een medeclublid te binnen waarin hem vroeg waarom hij geen BEC-regelaar gebruikte. Hij vertelde mij toen dat hij dat ooit wel eens gedaan had met 12 cellen, maar dat hoog in de lucht opeens niets meer reageerde....

Bij 12 cellen ( 14,4 V ) moet er natuurlijk behoorlijk wat worden weggewerkt om tot ontvangerspanning ( 5,4 V ??? ) te kunnen komen.

Ik heb 2 vragen:

1. Zijn er meer mensen met dergelijke ervaringen, of ervaringen van het tegendeel?
2. Is mijn aanname correct dat de "weggewerkte spanning" wordt omgezet in warmte?

Dit om mijn beeld en kennis op peil te krijgen, aangezien ik net op het brushless-pad ben begonnen.

Overigens hebik al wel een OPTO-regelaar aangeschaft voor gebruik met de 12 cellen ( en 10 cellen ) voor mijn electro-zwever, toch ook wel handig i.v.m. mogelijke thermiek op eind van de accu.

Bij die Jeti 40-3P met BEC kun je de BEC uitschakelen door de schakelaar op uit te zetten en voor de zekerheid de rode draad tijdelijk los maken van het stekertje dat naar de ontvanger gaat.
Met een schroevendraaiertje kun je het lipje indrukken en dan trek je het rode draadje er voorzichtig uit en plak je het metaal af, je kan nu zonder problemen een ontvangeraccu of een super BEC gebruiken.

Heren, dank voor jullie antwoorden en de verwijzing naar eerdere draadjes, soms kan je ze gewoon niet vinden!.

@Ben, je tip was ik al tegengekomen, maar ik heb voor een andere oplossing gekozen. Mede omdat de openingen bij mijn zwevers onder de vleugels zitten, d.w.z. geen losse cockpit-kapjes, beide hebben een hot-liner-achtig ontwerp. Dus wat langere neuzen waardoor je niet bij de stekkers motor-regelaar kunt komen als alles gemonteerd zit. Dus daarom zal het verhuizen van de regelaar lastig gaan, daarom gekozen voor een 2e regelaar zonder BEC met OPTO.

Kijk, dit soort oplossingen zie ik nu graag: zodra je het gewicht van een extra ontvangeraccu kunt hebben is een regelaar met opto-coupler de beste keuze. In ieder geval is er dan een kans op storing via de bedrading niet meer mogelijk.

En wanneer je minder dan de helft van het gewicht van een ontvangeraccu zou willen is een externe BEC een goede keuze. Bovendien nooit meer ontvangeraccu´s laden :D Net als bij de keuze Remco, komt in mijn nieuwe model ook een externe BEC. Zie ook http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2313&highlight=kabriolin
afb2120.jpg

:D

Kool flight UBEC

" Product Specs

Maximum Input Voltage 35 volts, 40 volts & 45 volts
Minimum Input Voltage 5.5 volts (goes into bypass mode below 5.5 volts)
Output Voltage 5 volts & 6 volts
Weight 20 grams
Output Current 3 amps continuous / *5 amps up to 5 minutes
Dimensions 1 1/4 inches wide x 1 3/4 inches long x 3/8 inch thick
Type High efficiency Switching Voltage Regulator
Input / Output leads 12 and 8 inches in length
Output servo connector Universal

The Ultimate BEC eliminates the need for a separate battery pack to power your Rx and servos.

Use the Ultimate BEC when:

Your cell count and / or number of servos exceed your speed control's ratings."

Deze gebruik ik in mijn electro heli en is qua gewicht ook niet verkeerd.
Scheelt ook weer het gewicht van een ontvanger akku

Misschien een ideetje???

http://www.koolflightsystems.com/ultimatebec.html

Groetjes
Martin

Back