brushless regelaar.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Maniac, 15 okt 2021.

  1. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    Hallo op het forum.

    Kun je twee gelijke brushless regelaars paralel schakelen op een motor ??
    Harry.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In theorie niet. De regelaar moet de positie van de magneten in de rotor ten opzichte van de statorspoelen kennen om de motor te kunnen starten. Tijdens de startprocedure van de motor wordt dat door de regelaar bepaalt. Dat is het korte trillen van de rotor dat je soms tijden het starten ziet.

    Sluit je twee motoren op de regelaar aan, dan is de kans dat de beide rotoren in dezelfde positie staan, klein. De regelaar kan zijn uitgangspositie niet (goed) bepalen. Maar omdat theorie en praktijk kunnen verschillen, werkt het soms wel.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Hoewel je helemaal gelijk hebt N.P.S. is dit een verkeerd antwoord, de vraag is of je twee regelaars parallel op één motor kunt aansluiten. :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

    Het antwoord is hetzelfde, nee dat kan niet. Het zou alleen kunnen als je de twee regelaars aan elkaar kunt koppelen om ze te synchroniseren. Die mogelijkheid heb ik nog nooit op een modelbouwregelaar gezien en die zal er ook niet komen denk ik.
    Wat zou het nut hiervan zijn? Het enige wat ik me kan bedenken is dat één regelaar de stroom die de motor vraagt niet kan leveren. In dat geval is het veel veiliger en simpeler om een zwaardere regelaar te gebruiken die de gevraagde stroom wel kan leveren.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je hebt gelijk... Zo had ik de vraag niet begrepen. Ligt ook nog voor de hand. Twee regelaars en een motor.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat ligt zeker voor de hand want dit is een ongewone vraag. Toen ik hem voor het eerst zag dacht ik dat ik het verkeerd las en dat de vraag was zoals jij dacht. Na het nog een keer gelezen te hebben was het me duidelijk, twee regelaars op één motor. ;)
     
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
  7. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    Had nog een motor liggen,deze moet draaien met 70 amp regelaar.

    Had ook nog twee regelaars liggen van elk 40 amp.
    Zo dacht misschien paralel.
    Vandaar eerst de vraag voor dat de boel de brand alarm activeert .
    Mooi you tube filmpje.

    Conclusie,koop toch maar een 70 amp regelaar..

    Dank voor de uitleg,zo wordt je iedere dag wijzer:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina