Brushless reglaars, wie heeft de beste ?????

Dirk

Forum veteraan
Brushless regelaars zijn best complex, en het aantal leveranciers groot..

Astro
Castle Creations
Jeti
Jeti-Hacker
Kontronic
Schulze
TMM
en etc.

Het type brushless is ook "oneindig"

2polig binnenlopers,
6 polige binnenlopers,
En ook buitenlopers in vele varianten....

Zijn er nu echte "winning team's"....... :?:

Zelf al wat ervaring met Jeti, Jeti-Hacker en TMM op Astro, MEGA 16/xx/xx, AXI 28xx/xx en CD-motor conversie's....

Ik heb nu een aantal werkende combinaties, maar kan het beter........:?:

Wie bied............

Ik ben tevreden met Jeti-Hacker regelaars maar ik heb daar ook de meeste ervaring mee. Motoren beoordeel ik op het rendement. Als een motor 80% of hoger rendement heeft vind ik hem goed, 70-80 is redelijk als de motor ligt is en veel vermogen heeft maar beneden de 70% is gewoon slecht. Ik heb 1 Mega 16/15/3 en die word met 26A (30A is max) niet eens heet, gewoon lekker warm met 26A continu :) Da's erg mooi en hij heeft ook een 82% rendement dus gewoon top. Ik heb ook een Axi 2808/16 maar met 26A (20A cont. en 26A max.) word hij wel warm en het rendement is 71% ongeveer, niet echt super maar het is wel een sterke motor die grote props kan draaien. de nieuwe 3D 1000 motoren zijn echt super, net uit. Motor van 75 gram die 1000g stuwkracht levert !!!!!! Kijk, da's toppie. Komt ook weer door de Koolstof buitenkant en rotor.

Ik moet toegeven dat ik wel een (subjectieve) voorkeur heb voor Schulze. Er hebben verschillende in mijn modellen gezeten en ik heb ze nooit op een fout kunnen betrappen. Ook niet na crashes oid. Ik gebruik in mijn Hotliner een >800 Watt aandrijving en het setje (met Plettenberg motor) werkt al weer anderhalf jaar probleemloos. Denk dat mijn mening mede voortkomt uit de kwaliteit van hun laders en laatstelijk vooral de hele mooie ontvangers.

Daarnaast gebruik ik 1 Hacker 40A (samen met TM350-20 LRK motor)reglaar en moet zeggen dat ik deze ook compleet vind. Flexibel in te zetten en eenvoudig in te stellen.

Verder gebruik ik 2 Jeti regelaars(18A bij Hacker B20 15L 4,4:1 & 6A bij TM 280-5 LRK). Niet zo duur, maar erg recht toe recht aan in het gebruik. Ik kies de volgende keer voor een Hacker. Het losse schakelaartje waarmee je de regelaar bij BEC uit kan zetten vind ik wat onnozel en heb ik diep weggestopt in het model. Gebruik ik niet.

Mijn voorkeur
1. Schulze
2. Hacker

De winnaar voor mij is echt mijn hotliner aandrijving. Graupener CAM CFK 14*9,5, HP220/20 A3 P4 5:1 met Schulze Future 88FO met 16x1000Mah Nicad. (Kan niet wachten op 1500Mah Lipo´s die 60A aankunnen :D )

Een goede tweede is mijn e-zwever aandrijving. Dit is een mooie combinatie. Graupner CAM CFK 15*8, TM350-20-14pol, 14W, Hacker 40-3P met 10*CP1700.

Ik ben nog wat aan het zoeken met de Hacker B20 dus daar kan ik niet zo veel over zeggen. Hetzelfde geldt voor de TM280.

Castle creations heeft de beste(vind ik toch) en de lichtste (feit)!!!!

Voor de voordelen, zie de hackerB20 draad, daarin zijn ze opgesomt. Misschien quote ik ze hier nog wel eens, maar heb nu ff geen tijd.

Binnenkort komt er zelfs een nieuwe versie van de phoenix 10 uit!!
deze zal nog lichter zijn.

En, CC luisterd teminste naar zijn klanten! Kijk maar in het Castle creations vendors forum op de ezone!

Niels

Hoi,

Die TMM esc zijn wat betreft specs interessant.
TMM 2512-3s PL bijvoorbeeld

Automatische timing, geschikt voor LiPoly ect ect
ivm een buitenloper Typhoon-15 interessant.

Ben ze echter alleen hier tegengekomen:
http://www.effektmodell.de/

Door de dollar koers is het echter interessant om in de VS te kopen.
Castel creations Phoenix 25 of 35 zou ook interessant kunnen zijn voor de Typhoon-15?

Rob

IK ben buitengewoon tevreden over mijn jeti/hacker master regelaars, timing en afslagpunten worden perfect geregeld. Toch word de kwaliteit bepaald door de combinatie, regelaar en motor en propellor, de motor moet een grote timings hoek aankunnen ,hoe groter hoe mooier.
Te zwaar belaste motoren draaien meestal in een ongunstige timing mode, met als gevolg een groot verlies aan vermogen , ik zou dan direkt de prop maat verkleinen. Ook een vertraging kan een juiste oplossing zijn om tot de juiste verhoudingen te komen voor zowel vermogen, vliegsnelheid , en trust en efficientie [ met als uit eindelijk doel om tot een gunstige timing te komen] . Verder moet je alles doen om storingen te voor komen , z,on computer regelaar is snel van slag af , je blijft programmeren. De oorzaak voor het wantrouwen van een regelaar ligt dus vaak bij je zelf.

@Ron: Heb het kitje liggen, is alleen niet de moeite waard. Je bent 60 euro verder voor je de Speedy Mini hebt gebouwd, en een CC Phoenix 10 kost 59 euro ;) (Ja, ik ben ook te schijterig de SMD soldeerbout te pakken)

@Niels: Ik heb die kleine Phoenix, en das echt een wereldding ;) Draait alles van een 9-pool CD-ROM tot een 3-pool binenloper. En een hele berg heli-opties... Daar kan die Tsunami van HET niet tegenop.

Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de Phoenix, omdat ik micro-heli's heb gezien die niet wilden starten met andere regelaars (Jeti's en Hackers) en de mijne altijd bij pogin 1 loopt, zonder bokken.

Ton.

@Ton,

Nu vraag ik me alleen af wat beter (toekomst gerichter) is.
De Typhoon-15 gaat nu in een model van ongeveer 750-800gram.
(normall geared 400 of 480 motor).
De prop die ik ga gebruiken is de 9x5 en dan 8cellen Kan-1050.
Eventueel 3cellen LiPoly of misschien 10cellen Kan-1050

Het is een scale model en hoef niet te hooveren.

Een 25 Phoenix zou dan eigenlijk genoeg zijn. Maar je weet maar nooit.
Dadelijk koop je een ander model dat 1250gram zwaar is...
Dan heb je misschien andere cellen nodig en een 35 Phoenix.
Dan zit je twee keer te kopen.

Zou een 25 Phoenix verstandig zijn? Of toch een 35?

Groeten,
Rob

Skidz zei:
@Niels: Ik heb die kleine Phoenix, en das echt een wereldding ;)
Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de Phoenix, omdat ik micro-heli's heb gezien die niet wilden starten met andere regelaars (Jeti's en Hackers) en de mijne altijd bij pogin 1 loopt, zonder bokken.

Ja, maak mij maar jaloers :cry: :wink: Heb net te lang gewacht, en nu is hij overal uitverkocht. De vraag naar de nieuwe phoenix is dan ook gigantisch. Ik heb cijfers gehoord van 5000 in voorproductie die in enkele dagen de deur uitwaren...Ik denk dat ik er mij maar 1 ga backorderen :roll:
Hun eigen fout natuurlijk, ze maken dan ook de lichtste krachtigste regelaar met het breedste inzet en de meeste features en beste aanloop...Dat er nog mensen zijn die hun geld aan een ander merk geven...

Dat van die ziuvere aanloop heb ik ook al ondervonden. ook kunnen ze veel grotere vermogens aan bij cd-motoren dan andere merken...

@ rob, mag ik ook antwoorden? :wink:

Een phoenix 25 kan 1 minuut lang 40 amp aan...das ook al heel wat? Desalniettemin zou ik als je geen nieuwe regelaar wil kopen toch maar een phoenix 35 kopen. Die heeft een dubbel zo grote bec, das misschien hendig voor modellen met "veel" cellen/servo's. De phoenix 35 weegt maar even veel als een 25 amp regelaar van een ander merk...

Niels

Ik ben het meest tevreden over de Casle Creations Phoenix 10 omdat hij zoveel mogelijkheden heeft en zelfs kan kiezen voor BEC tot 10 cellen of geen BEC en 16 cellen, en hij kan samenwerken met een tweepolige tot een buitenloper, maar ik heb nog een paar borsteloze Jeti regelaars die doen hun werk ook prima alleen er valt niets in te stellen.
Ik ben persoonlijk wat minder tevreden over Schulze want ik heb nu twee verschillende types gehad die zo hun eigenaardigheden hadden de 18 Be kon ik alleen met een PCM ontvanger mee vliegen anders ging het niet en ik ben niet de enige met dit probleem en de 35 Be die begint als ik gevlogen heb spontaan zachtjes te draaien vaak net als ik de accu eruit wil halen en het is gelukkig niet volgas maar het is toch vervelend en hij heeft me ook een keer verrast door niet op BEC te springen maar de accu helemaal leeg te zuigen, op de grond nog een keer geprobeerd maar toen was alles weer O.K.

niels polfliet zei:
@ rob, mag ik ook antwoorden? :wink:

Een phoenix 25 kan 1 minuut lang 40 amp aan...das ook al heel wat? Desalniettemin zou ik als je geen nieuwe regelaar wil kopen toch maar een phoenix 35 kopen. Die heeft een dubbel zo grote bec, das misschien hendig voor modellen met "veel" cellen/servo's. De phoenix 35 weegt maar even veel als een 25 amp regelaar van een ander merk...

Niels

Hoi Niels,

Bedankt voor je antwoord. Met 10cellen en 4servos is de Phoenix35 inderdaad de betere keus. Het gaat zich dan ook meer om de aantal servos dan om het aantal amps (bij mij).

De Tsunami-25 zou met 10cellen geloof ik wel 4servos kunnen aansturen. De BEC is groter. Maar op moment nog niet leverbaar.

Wat me nog over het algemeen nog niet duidelijk is (en nergens beschreven) is hoeveel servos je kunt aansturen met 3cellen LiPoly. ? Is dat vergelijkbaar met 10cellen?

Groeten,
Rob

3 lipo is ongeveer gelijk aan 10 cellen.

laatst las ik dat Patrick (del castillo :wink: ) aan en nieuwe Bec -print voor de phoenix 60 en 80 bezig is...een soort schakelend voedinkje als de U-Bec. Beide regelaars zouden dan 6 servo's bij 20 cellen aankunnen en nauwelijks zwaarder zijn, omdat het printje even groot is als het huidige bec printje 8) Als dat uit is kunnen de andere merken wel sluiten :? :wink:

Niels

Er is bij mij toch nog steeds een hiaat in mijn kennis om een goede beoordeling te maken over de kwaliteit van de combinatie als geheel [dus inclusief regelaar]. Dit komt vooral omdat ik geen gegeven heb over de nodige sterkte van de magneten, en dat in relatie met de timingshoek en timings-mode , ik vraag me vooral af zijn ze niet te sterk ,soms lijkken het wel ankers, is daar wel een goede timing mee te realiseren?. Wie heeft een verhaal hier over?En worden er soms niet te veel geplaatst.?

Hoi Mensen,

Ik ben begonnen om ook CD-rom motoren om te bouwen. Hiervoor
zou ik graag de CC Phoenix 10 regelaar voor willen gaan gebruiken.
De specificaties op hun site:
http://www.dynamoelectrics.com/CC Speed Controller/Phoenix-10.htm
zijn echt super.
Maar nu mijn vraag waar kan ik zo'n regelaar bestellen?
Is er een adres in Nederland of kan dit alleen in Amerika?

Alvast vriendelijk bedankt.
m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

OvdP zei:
Hoi Mensen,

Ik ben begonnen om ook CD-rom motoren om te bouwen. Hiervoor
zou ik graag de CC Phoenix 10 regelaar voor willen gaan gebruiken.
De specificaties op hun site:
http://www.dynamoelectrics.com/CC Speed Controller/Phoenix-10.htm
zijn echt super.
Maar nu mijn vraag waar kan ik zo'n regelaar bestellen?
Is er een adres in Nederland of kan dit alleen in Amerika?

Alvast vriendelijk bedankt.
m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

Hoi Olaf,

Nederland zou ik echt niet weten.
In de VS weet ik deze. Portokosten $5

http://www.b-p-p.com/brushless_esc.htm

en deze (porto kosten $ 7) of heel duur opsturen met verzekering ect ect
http://www.modelelectronicscorp.com/
Heeft echter de beste prijs.

http://www.dynamoelectrics.com/
En deze dan nog.