Brushless slijtage?

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Op mijn piccolo V2 heb ik een brushless motor (Waypoint W-E2205-36, op een 3 cel lipo) geplaatst.

Ik heb er een half jaar mee gevlogen, en heb ik het geheel eens compleet uit elkaar gehaald
Dus ook de motor zelf.

Nu viel het mij op dat er gruis (!) uit kwam, en dat de coating op de magneten in de buitenste schaal (als ik het zo mag noemen) loskomt.
Is dit normale slijtage?
Zo nee, hoe komt dit?:confused:

In principe is het enige wat slijt bij een BL-motor de lagers. Zeker als er wat onbalans in de motor is gaan die een stuk sneller slijten.

Verder is de motor open, en willen de magneten zoveel mogelijk ijzer om hun heen hebben. Dus er kan gewoon wat ijzerslijpsel naar binnen gevlogen zijn, bij onderhoud of iets dergelijks.
Als er ergens iets slijt en dus wrijft, dan is dat niet goed. Het slijpsel zal daar dan ook vandaar komen.

Neodymium magneten worden sponzig als ze met het vocht in de lucht in aanraking komen. Magneten verzegelen met wat lak. Daarmee is de oorzaak niet bekend. Of de coating (nikkel, chroom, goud, kunsstof) is niet goed, of er is iets in je motor terechtgekomen of de magneten hebben de stator geraakt. Kun je zien of de stator slijtplekjes heeft?

De stator zelf is als nieuw, geen enkel plekje op te zien.

Het ziet er voor mij uit alsof de coating van de magneten (indien van toepassing, maar zo ziet het er gewoon uit) loskomt.

Als er iets in de motor komt (kan altijd, ben ik mij ook goed van bewust) wat gaat schuren, zou je, logischerwijs, ook slijtplekken op de stator moeten zien. Maar zoals gezegd, deze is geheel onbeschadigd.

Eigenlijk is er nog een symptoom..
Mijn vliegtijd is achteruit gegaan (van 20 min naar 15 min gemiddeld). Ik nam aan dat dat aan oude lipo's toe was te schrijven, maar nu vermoed ik dat de motor daar iets mee te maken heeft

Back