brushless zwever setup?

Van het weekend heb ik een tweede electrozwever gekocht. De eerste is een Ucelino.
Helaas is het merk mij onbekend. Daarom hier een paar foto’s.
http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-9874
http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-9875

Spanwijdte : 2 meter met winglets.
Lengte : 1,1 meter
Gewicht leeg : 690gram
Vleugeloppervlak : 34 dm2
Optionele staartvlakken V of regulier.

Graag wil ik deze in het voorjaar monteren om in de zomer te kunnen vliegen.
Maar, ik wil het graag licht houden. Dus zoek ik een brushless/lipo combo.

Deze regelaar heb ik nog liggen:
Brushless regelaar Kontronik Swing 4100 lipo (40A 6-17V) met bec,

Hier zoek ik dus een setje omheen.

Zou een Typhoon 29/12/10 werken?

Heef iemand iets dergelijks?

Misschien is dit ook wel iets voor bij de FQA voor 600 recepten.

B.v.d. Frank.

ik heb ervaring met een PALIO SPICE met een typhoon 29/12/14 met een Hacker Master 40B - Flight 6-12nc /2-3 lipo met een klapschroef 13 x 6,5 met 10 cellen ( mijn indruk was de prop te klein, en kon beter op 12 cellen ) helaas maar 1 vlucht gedaan
de zwever steeg goed, niet indrukwekkend maarja, de palio spice is ook geen hotliner.

Als je het licht wil houden en je zoekt een vervanging qua vliegeigenschappen als een speed 600, dan kan je met een typhoon 6/20 of 6/3D al normaal vliegen. (cam prop 8x4)
hou je zwever onder de 1 kilo en je hebt 120Watt op 3 lipo's ter beschikking.

Verder kan je er elke motor inleggen met een lage toeren/volt en een gewicht onder de 220 Gram.dan ben je altijd beter dan een speed 600 :D

Accu, motor, ontvanger, servos en regelaar zal misschien net onder de 310gram kunnen houden, gok ik zo. Als je dat vergelijkt met een 600 die 225 gram weegt!!!!

De 6/3d zou dan zeker al te licht zijn. Die ligt nu ook in mijn Multiplex Hummel van 750 gram. Hierin heb ik zeker over, maar die is ook nogal wat lichter als ik met die zwever ga uitkomen.

Wel bedankt zover voor de input.

Ik zeg dat het kan, maar of het wenselijk is voor de vliegeigenschappen weet ik nog niet, laat staan voor het budget...

Het gewicht zal ook wel meewerken in sommige vliegeigenschappen.
Die stuntzwevers doen water als balast in de vleugels om wat massa te hebben. Maar een motor van 225 gram vind ik niet te rijmen.. Het vliegtuig weegt leeg nog geen 700.

Ik zal hem van de week eens in elkaar zetten om te kijken hoe ik hem in balans krijg. Even met de 550 motor als referentie. Alles zal wel voor in de neus moeten met bortelloos..

En inderdaad.
Ik moet er zo droog nog eens 225 gram in de neus bijleggen om de balans goed te krijgen.

Zit dus te denken aan een Hyperion Z-3013 14/16 van 110 gram.
Prop moet ik nog bedenken.
2 2200mah 3s lipo's van samen 325 gram.
met regelaar, servo's/stangen en ontvanger moet het gewicht uiteindelijk rond de 1350 a 1400 gram komen.

De maiden is gedaan.

Uiteindelijk toch maar een motor in nederland gekocht:
Typhoon 29-12-10. 125 g
11,5 x 7,5 klapprop.
3S4P pakket van 4400Mah. 360g.

Uiteindelijk stargewicht 1390g.
En helaas was hiervan toch zeker 60 gram lood. Jammer dat de meeste vliegtuigen nog steeds voor borstelmotoren gemaakt worden.. Ik kon gewoon niets verder naar voren schuiven om het zonder lood af te kunnen.

En ze vloog uit de kunst. Een mede vlieger doet de eer van het gooien.
Die was al zeer positief over de power die hij voelde. En dat bleek ook wel. Vertikaal omhoog.. en makelijk. Een halve minuut of zo en toen motor zachtjes uit en platleggen. 150 meter zal in de buurt zijn geweest, als het al niet meer was. Klimmen op half gas was nog steeds best snel, en het sturen was lekker makelijk. Geen trim nodig, alles droog blijkbaar goed afgesteld.
Al met al een hele leuke eerste vlucht, alleen verkloot ik het met de landing. Door de wat te harde landing knakt de romp.

Maar dat is te repareren, of ik maak een balsa/koorstof vervanger. Kan er meteen een ruimte komen voor een camera.

Nu ik toch een andere romp ga maken ga ik de motor ook maar eens wat inkrimpen. De neus wat verlengen om alles mooi zonder lood op balans te krijgen.

Ik ga naar een typhoon 15/10 met een 25A regelaar. als ik dan geen lood nodig heb bespaar ik alweer vlug 100 tot 150 gram. En met ongeveer 200 Watt bij dan ongeveer 1250 gram moet het nog steeds lekker klimmen...

De 29-12-10 gaat naar een Poison funfly model die ik afgelopen vrijdag in Dortmund heb gekocht.

Back