Brushless...

rijden die watersof bussen daarmee? lijkt me wel wat voor indoor :wink:

Groeten Halmar

PS: waterstofbussen, de zelfmoort komando's hoven tegenwoordig niet eens voor de explosieven te zorgen

Halmar zei:
rijden die watersof bussen daarmee? lijkt me wel wat voor indoor :wink:
Nee. Maar dit is wel een ander soort van aandrijving. In het wiel van de vrachtwagen/bus zit een "In-wheel" electromotor, die de banden direct aandrijft.
Met deze techniek weten ze een brandstofreductie van 60% te realiseren, en maakt de bus ook nog eens veel minder geluid.

Mooie Nederlandse uitvinding weer hoor :yes:

Eigenlijk een link die ik eerder van Ron verwacht had. Mooie grote buitenlopers

Theo, eerlijk gezegd, ik vind het ook stijlloos van Bruno ;-) Ik kies de tegenaanval:
http://www.magnetmotor.de/

Een Limburgse vlaai voor degene die als eerste met zo'n motor op onze elektro fly-in vliegt ;)

@Halmar
Er zit een kleine diesel in die continu op 1700 toeren draait, op het punt waar zijn rendement het grootst is. Drijft generator aan, deze laad buffer-accu op. Het maakt natuurlijk niet uit wat de energiedrager is in dit geval: lpg/lng, waterstof, diesel, zonnecellen, briketten (dat moet een aantal jongere forumleden opzoeken ;), opa vertelt).

Jonathan zei:
Met deze techniek weten ze een brandstofreductie van 60% te realiseren, en maakt de bus ook nog eens veel minder geluid.
Dat i waarschijnlijk een stuk meter voor het milieu dan die CO2 onvriendelijke waterstofbussen.

Hans Meij zei:
Dat i waarschijnlijk een stuk meter voor het milieu dan die CO2 onvriendelijke waterstofbussen.

CO2 adem je zelf ook uit.... Zwaveloxide (SO2) is erger voor het milieu. In een vochtige omgeving (wolken) lost dit op het wordt het zwavelzu(u)r(eregen).

De hete verbrandings motor in auto/bus maakt het mogelijk dat stikstof (80% van de lucht geloof ik) een binding aan kan gaan met zuurstof waardoor je stikstofoxiden krijgt (NOx). Welke ook weer zure regen tot gevolg hebben.

deze 2 vervuilingen schijnen een grotere rol te spelen in de milieuverontreiniging dan de CO2 uitstoot..

Borstelloze bussen op waterstof dan maar? :D

And it works really well while braking, when the in-wheel engine works as a generator, produces electricity to charge the batteries.
hmm, ze kunnen ook gewoon 1 fase onder spanning zetten, remt ook.
Wel gematigd graag, ze hebben niet voor niets ABS uitgevonden ;)

Hans Meij zei:
Waterstofbussen milieuonvriendelijk? Juist niet, aangezien het restproduct van de verbranding gewoon water is. :lol:

Dat is ook het mooie aan waterstof; het is eigenlijk een soort van 'proces':
water --> d.m.v. electrolyse waterstofgas van maken --> restproduct van de verbranding van waterstofgas is water.

Als het de wetenschap nou nog lukt om de energie die opgewekt wordt door het maken van waterstofgas groter is dan die die nodig is om waterstofgas te maken dan hebben we een oneindige milieuvriendelijke bron van energie.

Mijn opmerking was natuurlijk een schot voor de boeg. Helaas vond ik de presentatie op het journaal nogal te kort schieten in de uitleg. Voor de electrolyse van water is stroom nodig, die in Nederland eigenlijk alleen maar geleverd wordt door het in de fik steken van kolen, olie of aardgas.
Aangezien het transport van de stroom en de diverse andere omzettingsverliezen ook aanzienlijk zijn, zal het uiteindelijke resultaat per bus-kilometer gereden een veel hogere CO2 emissie opleveren dan een bij nieuwe dieselbus. Alleen de plaatst is wat beter, niet in het centrum van een stad waar de mensen leven maar in de lucht bij de vogels.
Het verhaal van Joost is natuurlijk wel juist dat SO2/NO2 emissies minder zijn bij een centrale (als we dan maar geen bruikool-energie importeren, wat wel gebeurd). Hoewel als de EU een beetje haar best doet kan er zo een zwavelverbod in de diesel geregeld worden.

Waterstof moet je eigenlijk alleen maar zien als een manier om energie op te slaan en te vervoeren.
Een manier om energie vraag en aanbod in tijd en plaats op elkaar aan te passen.

Om het te maken heb je elektriciteit nodig.
Natuurlijk nu nog voornamelijk door dinosaurissen te verstoken, maar ook heel makkelijk om een tijdelijke piek in alternatieve energie (wind, zon) zinvol te gebruiken.

Het verbruik is dan emissie arm (emissievrij?)
toepassing groeit naar brandstofcel gebruik.
Eerst: verbrandingsmotor direct.
Dan: Verbrandingsmotor-generator-elektromotor
en later: brandstofcel-elektromotor.

Rijden op slaolie (zuiver plantaardig) is in iedergeval C02 neutraal.....

De "Slaolie"-planten ontrekken net zoveel CO2 uit de atmosfeer als er bij verbranding weer terugkomt.... :D

Dieselmotoren rijden/draaien zonder veel aanpassingen op deze olie....'t ruikt alleen naar een patat-kraam (=friet-kot (B)).

Dus met een "slaolie-diesel-centrale" electra opwekken daarmee waterstof produceren....... :roll:...daarmee een brandstofcel voeden, met de verkregen stroom die vette brushless buitenloper aandrijven .... :idea:

Dat is het idee Dirk.

Ik geloof dat koolzaad plantjes daarvoor gebruikt worden.
In Flevoland loopt ook een project waarbij struikjes geplant worden die na een paar jaar in stukken worden gehakseld om te verbranden in een elektriciteits centrale.
CO2 neutraal gezien over de korte periode van begingroei tot einde verbranding.

probleem met fosiele brandstof is dat je de CO2 die miljoenen jaren geleden is opgeslagen nu pas (en dan in rap tempo) in de lucht wordt afgeven.

Back