BTW en inklaringskosten bij buitenlandse zending

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Thieu, 9 jul 2021.

  1. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Hallo allemaal,
    Zoals de meesten wel zullen weten is per 1 juli j.l. de 22 euro regel vervallen waarbij er onder dat bedrag geen BTW en inklaringskosten betaald hoefden te worden. Nu heb ik een week geleden bij de Hobbyking een accutester gekocht (plm 11 euro) waarbij ik er op gelet heb dat het bewuste artikel uit het Europese magazijn geleverd werd, met de redenatie dat er binnen Europa vrij verkeer van goederen is.

    Ik baalde dan ook dat er tóch een mailtje volgde dat er inklaringskosten betaald moesten worden. En ja, gecontroleerd dat het écht van PostNL af kwam ;-)
    Uit principe bezwaar gemaakt met bovenstaand argument.
    En, vandaag de zending netjes binnengekregen. ;-)

    Op de doos stond overigens een afzendadres uit Nieuwegein.
    Ik denk dus dat ze bij PostNL bij de naam Hobbyking nu 'automagisch' een rekening sturen, maar het is dus de moeite waard daar bezwaar tegen te maken.
    Overigens, op mijn mailtje met het bezwaar heb ik totaal géén reactie ontvangen, tót vandaag dat pakketje binnenkwam. Ik dacht er al over die rekening (plm € 6,50) maar te betalen. Gelukkig nog niet gedaan. :)
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ter info: Aliexpres geeft deze uitleg voor de aparte VAT kosten (in dit geval een item uit China), waar ook iets in staat i.v.m. intra-Europese leveringen:

    Vanaf 1 juli 2021 is AliExpress wettelijk verplicht om belasting over de toegevoegde waarde (btw) te innen tegen het van toepassing zijnde tarief en af te dragen aan de bevoegde belastingdienst wanneer goederen worden verkocht aan EU-klanten onder (i) afstandsverkopen van goederen geïmporteerd naar de EU met een zendingswaarde van 150 EUR of minder, of (ii) binnenlandse/intra-EU leveringen van goederen aan klanten in de EU door een overzeese verkoper, ongeacht hun waarde. Ga voor meer informatie naar: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/euconsumers_en

    In dit geval int Ali zelf de VAT, en niet PostNL. Het zegt m.i. niets over inklaringskosten, maar misschien ontstaat daar de verwarring.
    Geeft HK ook de VAT/BTW apart op bij de prijsbepaling?
     
  3. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Ik had geinformeerd bij HK. Hun reactie:
    "We are sorry about this Thieu, but please know on our checkout page, you will find the product cost, shipping cost and the added VAT that we have now for 20% in EU and UK warehouses."
    Dus voor EU en UK wordt gewoon VAT (BTW) berekend, zij het dan dat het voor NL een procent te weinig is. ;-)

    Inderdaad, inklaringskosten is natuurlijk iets anders dan BTW. bij de rekening van PostNL stond ook alleen 'inklaringskosten'.
    In vermoed (maar heb geen zin me er in te verdiepen) dat inklaringskosten, los van een eventuele BTW, voor landen buiten Europa altijd berekend worden. Maar, zoals gezegd, hebben we in Europa de onderlinge overeenkomst van het vrij verkeer van goederen (en mensen), en daarop heb ik mijn bezwaar gericht.
    Ik vind de gewijzigde regels per 1 juli j.l. verder overigens wel terecht, hoewel de Aliexpressen en Hobbykings van deze wereld, zoals blijkt, daar wel op inspelen.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dit artikel is verhelderend: https://www.appletips.nl/eu-btw-regels-2021/

    in het kort: Ali heeft zich laten registreren bij de Import One Stop Shop (IOSS). Ali berekent de BTW die je moet betalen, int die en draagt die af aan de belastingdienst. Als de btw betaald is komt de douane er niet meer aan te pas, en zijn er geen inklaringskosten.

    Als een (Non-EU) shop niet bij IOSS geregistreerd is, gaat alles naar de douane, die berekent de btw die je moet betalen, en berekent dan ook inklaringskosten.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2021
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    zo heb ik het ook begrepen, op de site van bv Bangood staat dit ook vermeld, zodra je gaat betalen zie je een totaalbedrag incl alle bijkomende kosten, dit is dus de inklaring en btw
    pakketje zal dat waarschijnlijk ook sneller geleverd worden
     
    ko v d heuvel vindt dit leuk.
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Laten we het hopen, had pas een pakketje binnen 10 dagen in Nederland, heeft wdaar ruim een maand rondgehangen bij de post.
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Vooral als het via luik naar nederland komt kan je ervan uit gaan dat je een maand extra kan wachten, soms nog veel langer...
    DT zou nu dus niet meer moeten gebeuren omdat de import en btw al betaald is
    Ik heb pas 4 dingen besteld en hoop maar dat het werkt zoals ze aangeven :rolleyes:
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nu meerdere zenders van Banggood via EU Priorityline ontvangen en die liggen allemaal binnen 3 weken op de stoep zonder extra kosten.
    Dat gaat dan via Luik.
    Duitsland zou ook de 22 Euro regel aanhouden is gezegd maar dan mogen de koerierbedrijven (DHL, DPD) geen extra kosten meer rekenen, zoals PostNL wel doet.
    Ook de zendingen uit Rusland (modelvliegtuigen) komen gewoon zonder extra kosten binnen.
    Er is nu een partijtje accu's onderweg uit China via Aliexpress, ja, ik was ook verbaasd dat het te betalen bedrag hoger was dan verwacht maar dat was die zogenaamde BTW.
    Dus dan zou dat hier zonder extra kosten geleverd moeten worden.
    Ben heel erg benieuwd.

    GJ
     
  9. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik wil een aantal accu's, kabeltjes en stekkers bestellen. De accu's die ik zoek zijn alleen in Hongkong op voorraad.

    Als ik nu de accu's "vanaf" global bestel, komen er dan BTW, inklaringskosten en invoerrechten bij? Dan is HK dus helemaal niet meer interessant.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat was altijd al zo.
    Als je geluk had slipte het erdoor maar het is een verdienmodel voor de koeriersdiensten dus zetten ze er meer mensen op.
    Gegarandeerd dat je nu de extra kosten gaat krijgen.
    En Hobbyking was al een hele tijd niet interessant meer.
    Ze waren goedkoop, alle modelbouwwinkels kapot maken en dan de prijzen omhoog, het supermarkt principe.
    Je kan eens zoeken op ebay, daar zijn dingen vaak goedkoper te vinden dan bij HK.

    GJ
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    HK-supermarkt heeft zichzelf zo ongeveer uitverkocht.
    Daar is nog maar weinig te halen.

    Met een beetje zoeken is er nog van alles, verder op het internet, te vinden en te bestellen.
    Even op de fiets stappen voor wat modelbouwmateriaal is al lang niet meer van toepassing.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2021
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Misschien moeten we dat maar gaan doen. Als we allemaal bij de lokale winkelier kopen, kan die op zijn beurt weer omlaag met de prijs
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, die kan niet veel omlaag.
    Die heeft huur, electra, belasting, derving.
    En de tussenhandel, lees zogenaamde importeurs, willen ook wat verdienen.

    GJ
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Tja.. Als er wat te verdienen valt wordt het aanbod wel groter.

    Ik kocht een tijdje geleden "lokaal" een bestuurbaar staartwieltje.
    Precies dat zelfde wielsetje koste minder dan 1/3 van de prijs bij HK.

    Dan gaat er ergens wel iets mis.
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Het lastige is dat de modelbouwwinkels in Nederland veel zaken niet meer verkopen.

    Als ik bepaalde zaken wil hebben moet ik wel in het buitenland kopen. Bijvoorbeeld retracts, edf fans en edf motoren zijn in NL niet of nauwelijks verkrijgbaar. Standaatd motoren zijn verkrijgbaar maar zodra het groter wordt al niet meer.
    Zelfs roerhoorns, scharnieren etc, vaak niet op voorraad, moeten besteld worden. Een cooling spinner ? Nergens te krijgen in NL. (Men weet vaak niet eens wat het is)
    Zo zijn er nog legio voorbeelden.

    Eigenlijk kun je stellen, alle "standaard" modelbouwartikelen kun je in NL krijgen, de rest niet.

    Dat is ook een van de redenen dat men vaak bij een buitenlandse website besteld. Het is echt niet alleen de prijs.

    Grt,

    Arnoud.
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Pakje bij Aliexpress op 9/7 besteld, met btw betaling aan Ali (totaal > 22 euro, < 150 euro, voor zover nog relevant), verzonden gemeld op 10/7, vandaag 17/7 ontvangen. Geen extra kosten. Afzender postbus in Schiedam, douane of koerierdienst (PostNL)?
     
  17. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Voor zover ik het laatste nieuws begrepen heb wordt het duurder omdat Aliexpress en Banggood nu de invoerrechten en btw betalen. Krijgen geen naheffing meer.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Klopt. Voor ik het kan overzien geeft Ali de btw netjes aan in het te betalen bedrag, en Banggood volstaat met een mededeling dat alles inbegrepen is in de prijs. Maar ik heb na 1/7 nog niets bij BG besteld (en wel bij Ali), dus ik weet dat laatste niet zeker.
    Invoerrechten zijn pas van toepassing boven de 150 euro.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Bij Bangood staat er duidekijk bij dat de prijs incl invoer en btw is
    Bij Ali weet ik niet zeker, daar ga ik vrij snel achterkomen
     

Deel Deze Pagina