Bubbles fly electric scratchbuild

Spullen zijn door de douane heen, dus wachten op de postbode.
En de rekening natuurlijk :evil:.

Laatste dagen minder gebouwd (was dit weekend ook weer beter vliegweer, zaterdag naar de Dawn patrol en zondag wezen vliegen).
Die big scale dubbeldekkers op de dawn patrol zijn echt om kwijlen zo mooi.
Jammer dat ik wegmoest voor de wind ging liggen (ik was samen met mijn vriendin en die had het wel gezien), zodat ik er maar een paar heb zien vliegen.
Maar zulk vakwerk, dat wil ik ook kunnen!:yes:
Eerst dus maar wat leren bouwen met de simpele bubbles.
(ik maak hier al genoeg foutjes mee)
En die kan ik ook in 1 maand bouwen i.p.v. een paar jaar...
De kromme zijkanten dus opgelost met een extra ribje binnen in de romp, 5 mm balsa met 0,4 mm triplex.

111534a6eb4d35baf0.jpg
[/IMG]

De vleugel past nu wel netjes, later nog eens kijken als ik alles geschuurd heb (dat kan ik beter maar buiten doen, massa's balsa stof in huis wordt niet gewaardeerd hier ;)).
De vleugel is nu klaar, en op de romp moet alleen het accudeksel nog gemaakt worden.

111534a6eb4d3c2b3e.jpg
[/IMG]

Nu de rolroeren lossnijden, schuren en de bediening inbouwen.
Heb ik gemaakt van een stukje 3 mm staal naar het voorbeeld van mijn Skystar.
Komt dus 100% binnen de romp en niet buiten zoals op de tekening.

111534a6eb4d438821.jpg
[/IMG]

En ja volgende keer bouw ik deze in voor het beplanken van de vleugel ;).
Dat is weer een van die foutjes die ik gemaakt heb.

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug van vakantie en dus weer tijd om te bouwen.
Alle onderdelen zijn binnen dus geen reden tot oponthoud.

Romp intussen bespannen en acculuik geplaatst, kielvalk en stabilo ook bespannen.
Dit weegt totaal 305 gram (zonder motor en servo's) dus aardig op target. (Ik wil de totale romp met vleugel dus onder de 600 gram houden)

111534a93bdff84fc4.jpg
[/IMG]

Ik heb de romp rood, het kielvlak oranje en het stabilo geel bekleed, maar er is maar weinig kleurverschil tussen het oranje en het geel, toch hou ik het zo maar.

Ook de motor getest:
1000KV Outrunner Brushless Motor Type 2815-01C | HiModel
Volgens de spec van Himodel zou deze dus maximaal 820 gram thrust leveren op 4S lipo
Ik heb al even grof getest en kwam op 850 gram met een 3S lipo en 9x6 prop.
En dat bij slechts 12 ampere.
Later zal ik nog andere props gaan testen, maar dat ziet er goed uit!

Ook even het zwaartepunt getest (vleugel natuurlijk nog in aanbouw) en ik denk dat ik bij een 200 grams accu deze heel ver naar voren moet schuiven om het zwaartepunt goed te krijgen.
Hier heb ik met de bouw al rekening mee gehouden (servo's, besturing en accu ruimte zover mogelijk naar voren geplaatst).
Ik ben blij dat ik niet zoals sommige andere Bubbels bouwers de servo's in de staart geplaatst heb, dit geeft wel lichtere stuurstangen maar dan had ik zeker lood in de neus nodig gehad (of een zware accu).

Verder de rolroerbediening ingebouwd en de rolroeren losgezaagd.

111534a93bdffc8e64.jpg
[/IMG]

De rolroerbediening had netter gekund, maar dit valt toch binnen de romp als de vleugel gemonteerd is.
Voordeel van dit systeem is:
1) 1 servo is minder gewicht en kosten.
2) Alles binnen de romp
Nadeel is dat de scharnieren niet helemaal bovenin kunnen maar ongeveer 4 mm van boven (anders gaat de besturing wringen)

111534a93bdfe5e3c4.jpg
[/IMG]

Groeten Willem

Nu de bubbels is zo goed als klaar.
En hij doet zijn naam eer aan, hij ziet er met de transparantefolie echt uit als een zeepbel.:)
Nu maar hopen dat hij niet op de grond uiteen spat :(

111534a97b128a9d63.jpg
[/IMG]

Het gewicht zonder accu's is 980 gram, dus aardig on target (en een stuk lichter als het orgineel)
De besturing is ingebouwd, veel verder naar voren als op de tekening.
Ik heb 19 grams mid size servo's gebruikt.
Veel andere bubbels hebben de servo's in de staart, maar dat vind ik niet mooi en het is ook slecht voor het zwaartepunt.

111534a97b149d06d9.jpg
[/IMG]

Over zwaartepunt gesproken, even getest en het lag dus veel te veel naar achteren :evil:.
Ik zou minimaal 50 gram lood in de neus nodig hebben om het goed te krijgen, maar dat is natuurlijk doodzonde in zo'n mooi lichtgewicht kistje.
Gelukkig is het accu compartiment ruim genoeg voor minimaal 5 lipo accu's (het orgineel vloog op Nicad).

Even gepast en 2 stuks 3S2000 passen er prima in.

111534a97b1498a985.jpg
[/IMG]

Helemaal naar voren is het zwaartepunt nu prima.
Nog een latje plakken waar de accu's voor in passen voor goede bevestiging, achter heb ik een velcro kabelbinder.
Accu's zijn samen 350 gram, dus zit ik op een startgewicht van 1270 gram.
Meer als mijn target, maar ik denk wel de lichtste Bubbles in de wereld (orgineel was 2200 gram, de meeste zijn nu rond de 2000 gram).
De motor geeft 850 gram thrust op een 9x6 prop, dus hij zal best wel vliegen.
Nu nog een kabeltje solderen om de accu's paralel te schakelen, en dan moet ik wel circa 30 minuten kunnen vliegen op 1 acculading.
Volgas in de lucht schat ik op 16 ampere dus dat is 15 minuten.

111534a97b128f2a2b.jpg
[/IMG]

Mischien later, als ik wat meer ervaring heb kan ik de motor vervangen door een zwaardere. (huidige motor zit op een opvulling, er past zo een 10 mm langere motor in)
En dan een 3S3500 accu erin.
Dan moet ik een 1500 gram thrust krijgen bij een vlieggewicht van 1250 gram.

Maar eerst nog de roeruitslagen afstellen etc.
Ik heb daar geen haast mee want ik wil de maiden doen met weinig wind, en daar ziet het dit weekend niet naar uit :evil:.

Nog even geduld, groeten Willem

Hallo Willem,

Leuk kistje, zelfbouwen van tekening blijft heel veel voldoening geven. De bubbles heeft ook wel wat weg van een electrokistje wat ik een tijdje geleden gebouwd heb, alleen is die van mij geen hoogdekker.

img0681kn5.jpg

Ik heb hier een bouwverslagje staan van dit kistje.

Weet je al wat het vliegklare gewicht is ?

Grtz,
Menno

Hallo Willem,
De bubbles heeft ook wel wat weg van een electrokistje wat ik een tijdje geleden gebouwd heb, alleen is die van mij geen hoogdekker.

Ha, daar zat ik nu ook net aan de denken :) Vleugel is iets anders maar het idee komt heel erg overeen.

Dat is ook een leuk kistje!
Ik had dat draadje nog niet gevonden.
Mischien nog eentje erbij voor de winter (als ik naar mijn plannen kijk kan ik wel 18 maanden winter vooruit :D)

Zelf bouwen van tekening is inderdaad 10 keer zo leuk als een ARF en ook leuker als een bouwdoos.
Het is meer werk en ook een grotere uitdaging.
En als het dan klaar is geeft het veel meer voldoening.
Voor de kosten hoef je het echt niet te doen (ik denk dat ik voor de bubbels inclusief setup, met ontvanger en 2 accus ongeveer 200 euro heb uitgegeven, Futaba PAR ontvanger (gebruikt!) was het duurste).

Ik zit nu op 1270 gram en daar komt niet veel meer bij.
Bevestiging accu en accu kabel.
Ik ga nog ander props testen, zeker nu ik 200 gram zwaarder ben is een 10x6 prop mischien beter, wat extra stoomgebruik is geen probleem mat deze dubbele accu's.

Ik hoop te eindigen op 1300 gram startgewicht en 900 gram statische thrust.
En dan zal die best wel vliegen.
Door het lage gewicht moet hij erg langzaam kunnen (33 gram/dm2 :D)
En door de sterke motor ook redelijk snel.

Mischien toch nog te lastig voor een beginner? :confused:

Groeten Willem

Hee Willem,

1,3 Kg :confused: Nou, dat lijkt me nog best zwaar ...

Heb je soms veel triplex gebruikt ?
Ik kan het even niet zo snel terugvinden, maar ik geloof dat mijn toestelltje iets van 700 gram weegt.

Ik moet er wel bij vermelden dat de mijne maar 86 cm spanwijdte heeft, jouw toestel heeft een span van 130 cm ? Dat scheelt wel iets maar nooit zoveel !

Nou is zo'n vakwerkconstructie sterk maar licht, jij hebt nu natuurlijk zijkanten gebouwd uit volle plaat, waar je vervolgens wat gaten in gemaakt hebt.

De Aero (uit mijn draadje) is niet geheel geschikt voorbeginners, maar vliegt ook weer niet heel erg moeilijk.

Anyway, je hebt er lol in en dat is het belangrijkste :)

Laatst bewerkt:
de Bubbels was ontworpen voor een vliegklare gewicht van 2200 gram
De vleugel is 1380 x 300 mm dus minus romp 39 dm2
Vanwege dit gewicht is hij redelijk degelijk ontworpen en is de romp uit 3 mm balsa.
Ik heb alleen Gamma timmerplaat (weegt de helft van triplex) gebruikt voor de servohouder, de accuplaat en de landingsgestel bevestiging.
Het motorschot is vliegtuig triplex
Oorsprokelijke belasting was dus 56 gram/dm2 dus dat is redelijk zwaar voor elektro (maar we praten 2002 over de revisie van de laatste tekeningen.
Ik zit met 1300 gram op 33 gram/dm2, dat is iets meer als een slowflyer!
Dat is best licht.

Ik denk dat jouw kistje een veel hogere vleugel belasting heeft.
Jij zit denk met een vleugel oppervlak van 15 dm2
dus rond de 50 gram/dm2

Het gaat heel snel als je groter gaat bouwen!
1,5 maar zoveel spanwijdte is 2,25 maal zoveel vleugeloppervlak!
De inhoud (en dus gewicht als je alle diktes ook zou schalen) wordt zelfs 3,37 maal zo hoog..

Ik zit op Romp + vleugel + landingsgestel en stuurkabels etc 750 gram
Besturing 170 gram
motor + prop + spinner etc 100 gram
Accu 350 gram
Ik kan ook een accu nemen van 200 gram maar dan moet er 75 gram lood in de neus

Hoe staat het ervoor met de bubbels?
Heeft hij inmiddels al gevlogen?

Wil er binnenkort zelf ook aan starten om deze te bouwen, is het te doen voor een beginnende bouwer? :)

Hij is helemaal klaar.
Ik had hem gisterenavond meegenomen naar de club maar er was teveel wind voor een maiden...
Ook is het landingsgestel nu wat slap (had dus niet gerekend dat ik een lipo van 375 gram nodig zou hebben om het CG goed te krijgen)

Bouwen is niet echt moeilijk, maar je moet wel iets bouw ervaring hebben.
Zou ik hem weer bouwen dan zou ik het volgende wijzigen t.o.v. de tekening:

1) Alle elektronica zover mogelijk naar voren plaatsen (heb ik dus gedaan).
2) de neus een paar cm langer maken om het CG beter te krijgen.
Motor en lipo kunnen dan verder naar voren.
3) andere methode om de zijkanten te maken, 3 mm balsa op 0,6 mm triplex trekt krom bij witte houtlijm.
Ik denk aan:
Balsa en triplex insmeren en laten drogen, hierna plakken met strijkbout.
Als dit niet lukt balsa dun insmeren, dag laten drogen en dan normaal lijmen (zodat r minder vocht in het balsa trekt.

Maar hij zie er erg leuk uit.
Is wel een hoop werk, vooral de ribben met capstrips.
Ik denk dat ik er 100 uur in heb zitten, waarvan zeker 20 voor de vleugelribben.
Dat is niet noodzakelijk maar wel licht (en mooi als je transparante folie gebruikt)

Ik zal later nog foto's maken op het veld.
Als jij gaat bouwen ook foto's maken natuurlijk!

Succes Willem

Bedankt alvast voor de tips, ga er binnenkort aan beginnen en zal dan ook wat foto`s plaatsen.

Zou deze motor kunnen op het model HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-36B 1300kv Brushless Outrunner (Eq:2814) $14.95

Met een 8*4 of 8*6 prop zou hij rond de 1000gram trekkracht komen volgens deze link Bungymania, Motors Data Base, caractristiques techniques et performances des moteurs

Ben je tevreden over de hobbycity folie? hoeveel heb je ongeveer nodig voor dit model? Dan kan ik deze ook gelijk mee bestellen.. :)

Hey Willem,

de "bubbles" ziet er leuk uit, hij (of zij) is mooi geworden hoor :)
Ben benieuwd hoe de maiden verloopt.

Nog even over je aileronaansturing, jammer dat je nog sleufjes moest maken. Je kan de volgende keer ook voor twee servo's kiezen.

Kijk, zo heb ik het bij mijn aero kistje gedaan:

Binnenzijde:

IMG_2125.jpg

Buitenzijde:
img0696cr9.jpg

Voordeel met twee servo's is dat je met je ailerons ook differential en/of flaps kunt instellen.

Grtz,
Menno

Hallo Danny

Dat motortje zal het best wel doen met de Bubbels
Is zwaarder als die van mij, en zoals je gelezen hebt, een beetje gewcht in de neus kan geen kwaad.
De folie werkt prima.

Voor vleugel heb ik 1,5 meter gebruikt
Voor romp 1 meter
Voor stabilo en kielvlak denk ik 0,5 meter
Dus 3 meter totaal (1 rol is 5 meter)

Bijna alles ging in 1 keer goed.
Wel scherpe randen van het balsa rondschuren.
Ik heb het balsa niet voorbewerkt, alleen geschuurd met korrel 60 (dus vrij grof)

1) puntjes vastzetten met de strijkbout op laag
2) alle randen vastzetten met strijkbout op laag.
3) belangrijke randen nog even nalopen met strijkbout op hoog (folie gaat ook iets krimpen)
4) folie strak krimpen met de verfbrander fohn.
Dit is opletten, op een scherpe rand brandde ik dus door de folie heen.

En Menno, het orgineel had 2 servo's buiten de romp, maar op de site van fly electric stond dat flaps en differentieel niet nodig zijn.
Voor gewichtsbesparing (en kosten) heb ik voor 1 servo gekozen.
Ook past alles nu binnen de romp.
Ook de sleufjes die ik in de vleugel heb moeten maken vallen binnen de romp en zijn dus vliegklaar niet zichtbaar.

Ik ben al druk bezig met de volgende bouwprojecten:
1) Multiplex Gemini om aerobatics te oefenen (eigenlijk geen bouwproject)
2) Voor indoor een 50 cm span depron Fokker D VII (als dat niet lukt maak ik hem groter)
Reden voor 50 cm span: ik had een setup gekocht voor een rubber model voor indoor te vliegen 38 cm span Se5A van Veron.
Maar het advies van de club is dat een balsa/spanpapier te kwetsbaar is om indoor te leren.
Dus dan maar een Depron model, maar wel rond de 100 tot 125 gram blijven!
3) En deze winter een 1 meter span Tiger Moth tekenen van Depron met koolstofversterkingen, degelijke kist van rond de 600 gram voor outdoor.
4) en oja ook nog dat leuke 400 speed kistje maar dan brusless

Ik heb alleen te weinig tijd ;).

Groeten Willem

2) Voor indoor een 50 cm span depron Fokker D VII (als dat niet lukt maak ik hem groter)
Reden voor 50 cm span: ik had een setup gekocht voor een rubber model voor indoor te vliegen 38 cm span Se5A van Veron.

Haha,

ik ken dat, altijd teveel plannen :) Modelbouwhobby heet zoiets ...

Als je Fokkerniet lukt, dan zal het setupje ook wel geschikt zijn voor het Tiger Mothje.

De Moth van de foto die ik eerder plaatste, gerbuik ik ook voor indoor.

Succes met plannen & bouwen :mrgreen:

Grtz,
Menno

:thumbsup:
111534a97b128a9d63.jpg
Veel
startgewicht van 1270 gram

Hij ziet er mooi uit Willem!
En vederlicht ook, kijk maar uit dat hij niet gaat thermieken :D

David heeft hiermee een goed doordacht model op de markt gezet
Simpele en sterke constructie, en hij vliegt super!

71944aaa9fcd53814.jpg

De mijne, nu voorzien van een Saito .56 (voorheen brushless) is alweer zo'n 10 jaar oud
weegt 2200 gram (5 standaard servo's :rolleyes:) en gaat als een raket met deze motor

Zelfs met deze vleugelbelasting is hij zeeeeeeer langzaam te vliegen :p

Superfijn kistje om mee te vliegen trouwens, heb er al heel wat vluchten mee mogen maken

Maak je niet ongerust over de 1e keer, hij vliegt als een eitje :-D

Vond het erg leuk je bouwverslag te lezen, succes in the air straks :thumbsup:

Groeten, Ralf

Gisteren was het ideaal vliegweer, windkracht 2 ongeveer dus de Bubbles naar het veld meegenomen voor de maiden.
(ik heb op 1 dag 3 kisten gemaidend, lang gewacht bop dit weer :D
Eerste vlucht voorzichtig met een 9x4 prop.
Hij kwam moeizaam los van het gras, had maar net genoeg vermogen en ik moest bijna de hele tijd volgas vliegen.
moest alleen wat rolroer trimmen (later bleek dat de linker vleugel iets getordeerd is, volgende week maar even de fohn erop zetten)
Hij vliegt inderdaad als een trainer en is stabiel en voorspelbaar.
(vliegt makkelijker als ik gedacht had)
2e vlucht een 9x6 prop gemonteerd, dit ging beter, nu vloog hij lekker met 3/4 gas.
Ook wat rolls en loopings geprobeerd, dat gaat uitstekend! :thumbsup:
Gewoon een lekker kistje.
Maar toch nog een beetje krap in het vermogen, vandaag maar eens een 10x5 of 10x6 proberen, maar dan eerst de amperes meten.
Ik heb een nieuwe watts meter van Turnigy maar die vertrouw ik niet.
Het voltage geeft hij zowiezo veel te weinig aan!
volgens hobbycity kan hij van 8x4 tot 10x6 aan op 3S tot 4S
Ik vlieg nu op 3S, en dus met een 9x6

Zoals eerder bescheven is hij 200 gram zwaarder geworden als gepland vanwege het zwaartepunt, dus heb ik het motor vermogen hard nodig!

Groeten Willem

Gisteren weer lekker gevlogen.
er was flink wat meer wind, dus gelukkig had ik zaterdag de maiden al gemaakt.
Zondag morgen de Turnigy watt meter getest.
Voltage geeft hij 15% te weinig aan maar amperage is nauwkeurig.
Gemeten op 3S statisch:
Prop 9x6 = 700 gram = 12 amp
Prop 10x5 = 740 gram = 13 amp
Prop 10x6 = 800 gram = 14 amp

De motor mag 15 ampere hebben dus ik hou het maar op de 10x6 prop.
Hiermee vliegt hij lekker rustig op 2/3 gas.
En met de start komt hij nu binnen 10 meter los van het gras.
Voor loopings etc is volgas noodzakelijk.

Als ik echt spectaculair wil vliegen zal ik een zwaardere motor nodig hebben (wist ik, daarom zit er een vulplaatje tussen de firewall en de motormount).
(of van 3S naar 4S gaan)

111534ab760188a28b.jpg
[/IMG]

Ik was echter bang dat dit kistje lastig te vliegen zou zijn voor een beginner.
- geen V stelling
- bijna symetrisch profiel
- kwetsbaar balsa

Maar dat valt erg mee, hij vliegt best wel stabiel.
Veel makkelijker als b.v. mijn MPX Gemini (die ik nog nauwelijk volgas durf te vliegen)
En hij land echt als een eitje!

Groeten Willem

Back