budget FBL

Ik ga m'n t rex 250 omzetten naar FBL maar dan op budget :cool: t'wordt dit jaar een budget jaar :rolling:Dit zijn mijn goede voornemens voor 2013 :banana:
Dus bij (wie anders )HK ZYX 3axis systeem besteld en ook de FBL kop voor 250 .
En gelijk ook nog een Orange ontvanger 2.4(werkt nu nog met 35Mhz)
Eens zien wat het geeft :rolleyes:
Mochten er lezers zijn die al hetzelfde hebben gedaan alle tips zijn welkom :p

Geen stabilisatie

Vliegt als een andere heli, hoeveel jaar ervaring je ook hebt :mrgreen:
Vliegers van alle ervaringsniveau's doen het in hun broek bij het idee ;-)

maar serieus, ik heb dit gedaan, en het is te doen.
of je hier vrolijk van wordt is de volgende, maar het is te doen
en helpt je verschrikkelijk goed om je vliegkunsten en reactievermogen naar een hoger niveau te krijgen

Ben het met Student eens!

Het is idd te doen maar hij wil wel eens dingen doen die jij niet verwacht....
Is wel weer goed voor je reactievermogen;)

k'Begrijp het niet goed :confused: Geen stabilisatie wil je daarmee zeggen geen FBL unit en geen gyro ?
Als het zo is heb ik dat wel al eens gehoord maar dan met een mini titan 450.

Met die Orange ontvangers ga je geen problemen hebben. Zijn gewoon rebranded spektrum printplaatjes. Komen uit dezelfde fabriek.

Het FBL systeem geen ervaring mee. Kijk eens op helifreak.com, daar zitten vast mensen die er wel ervaring mee hebben.

Met die Orange ontvangers ga je geen problemen hebben. Zijn gewoon rebranded spektrum printplaatjes. Komen uit dezelfde fabriek.

Het FBL systeem geen ervaring mee. Kijk eens op helifreak.com, daar zitten vast mensen die er wel ervaring mee hebben.

Al eens gekeken op helifreak en daar zijn ze vol lof over de ZYX-S :cool:

k'Begrijp het niet goed :confused: Geen stabilisatie wil je daarmee zeggen geen FBL unit en geen gyro ?
Als het zo is heb ik dat wel al eens gehoord maar dan met een mini titan 450.

lol, dat is mijn hobbyproject vermoed ik :mrgreen: (zie onderschrift)

Zonder stabilisatie houdt in dat je gewoon alle spullen hetzelfde houdt als bij een flybar heli, en alleen de kop aanpast.
Gyro voor de staart zit er nog op, alleen de flybar gaat eruit.

Een 250 is een beetje schichtig fbl, en is zeer spannend met vliegen. je merkt ontzettend dat de 250 een best hoge belasting op de rotor heeft staan. (oppervlak rotordisc tegenover gewicht)
bij een 450 is dit veel minder, en dit is erg goed te merken.

Vandaar dat ik toendertijd mijn 250 een estab heb gegeven
en later heb ik een oude mini titan ergens gekocht, en hiermee vlieg ik zonder stabilisatie.
erg leuk, en laat je goed zien wat een stabilisatie eigenlijk doet.

Qua zyx, volgens mij zag ik hier een tijdje terug iemand die nogal last had van zijn zyx
rammelende servo's, en het verschilde per unit nog wel eens of alles werkt of niet

maar als je goedkoop een estab wilt, waarom koop je dan geen 3g of 3gx over van iemand?
deze worden met bakken tegelijk verkocht, omdat deze standaart in de kit zit, en velen naar iets anders toe gaan.

Ok , nu snap ik het beter . Goeie,die mini titan was dan van jou :p
Wat betreft 3G of 3Gx , ja misschien alhoewel daar de meningen ook verschillen.
Enfin ik sta nog voor alles open .
Wat die ZYX-S betreft het schijnt dat die van HK eigenlijk dezelfde is dan van het merk Tarot.

Dat klopt, bij HK verkopen ze dezelfde als van Tarot!

Maar het klopt ook wat Student zegt, je moet geluk hebben met de ZYX.
Ik heb zelf een ZYX (dus geen ZYX-S) en een maat van me heeft er ook een en ze zitten allebei op een gelijke heli. Maar bij die van m'n maat gaat het soms erg mis....
De ZYX is dan gewoon even de weg kwijt.
En het klopt op helifreaks zijn ze vol lof maar die piloten gaan misschien niet inverted ect en juist dan wil ie wel eens raar doen. Maar wie weet ligt het ook aan de servo's die je gebruikt!

Ik vlieg zelf ook niet inverted , gewoon sportvliegen . En wat ze voor waarschuwen op de forums nu is dat je de ZYX-S moet nemen niet de ZYX:cool:
Qua prijs ligt hij nog onder een 2de hands 3G of 3GX . :???:

Waarom niet gewoon met flybar ? Voor gewoon te sportvliegen (snelle achtjes, een looping ertussen hier en daar, wat rolls,...) vlieg ik persoonlijk zelfs liever met een flybar.

Als je perse FBL wil en die Zyx-S heeft goede reviews, dan zou ik het gewoon proberen.

Wel eigenlijk ben ik aan het ombouwen ; hij zit nu nog op de 35 mhz en gaat naar 2,4 dus dacht ik gelijk ook FBL :p
Zonet besteld 6 eurotientjes met fbl kop bij .
Nu wachten op de postbode.

Met flybar kan je ook uitstekend alle variaties 3D vliegen. Er zijn er die dat met een fbl heli zonder stabilisatie doen maar dat zal erg moeilijk zijn.
Vooral een kleine heli zal met fbl en fbl-gyro minder gevoelig zijn voor wind en het scheelt natuurlijk onderdelen op de rotorkop.

Ik vlieg een ZYX op een SJM180. 250-size dus.
Wel met snelle digitale servo's. Dat scheelt een hoop.
Verder krijg ik de staart niet helemaal goed (tot nu toe). Maar dat komt ongetwijfeld nog wel.

De swash wordt prima aangestuurd. Daar had ik alleen in het begin last mee, toen ik nog een paar oude analoge servo's erop had.

No stab (flybarless zonder stabilisatie) vliegen is anders
Je kan hetzelfde als met een flybar heli of als een gestabiliseerde heli, alleen het gedrag van de heli is minder rechtlijnig

Als een flybar heli een windvlaag vangt, zal hij een beetje van positie veranderen en opzij gaan (met de wind mee)
Een gestabiliseerde heli zal alleen opzij gaan
Een nostab zal de kant waar de wind vandaan komt omhoog gooien, en tov de wind linksaf gaan

Dus neus in de wind, zal hij de neus omhoog willen gooien, en linksaf willen
Fff vliegen, zul je dus continu de neus omlaag moeten duwen
Als je dat doorhebt, en het gevoel hebt voor de mate waarin dit moet, komt het best goed

Step 1 : 35mhz ontvanger vervangen door oranje spul ( en t'werkt) :banana:
full

Wordt vervolgd . . . :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Yipee postbode toegekomen met China crap ( bikers noemen japanse choppers jap crap :offtopic:)

k'Ga eerst FBL head uit elkaar doen en nazien op thread lock
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er nu 2 van in dienst en voor die prijs vallen ze zeker niet tegen -mits de juiste setup met John zijn software.
Zie massa's info op helifreak
Hier alvast de link voor de software.
Flybarless Gyro Programming Software
Hier neem je de alfa versie 1.22 die is voor de -S versie.
Ook even controleren of je de recentste firmware 3.5 hebt zoniet flashen.

Bedankt voor de software link , die moest ik nog zoeken . Wat de thread lock betreft er was wel ietwat lijm aan maar toch heel weinig. Nu ben ik zeker:D
Met de main shaft eruit te nemen breekt er toch wel een bearing zeker . In brokken vaneen , vermoedt dat de main shaft ook krom is .
Weeral effe wachten op bearings.

Back