budget FBL

Wel de staart hield zich goed dus ik veronderstel dat het hem in de kop moet zitten . Hij heeft maar eventjes in de lucht gehangen dus veel sturen heb ik niet kunnen doen :confused: bij het optoeren alles ok maar na 3 tal sec in de lucht ging ie voor achter , links rechts , geen evenwicht. Beter kan ik het niet uitleggen en k'heb tegengestuurd (voor zover dat mogelijk was)maar geen effect.

3 gyro's, dus 3 dingen om af te stellen.

Maar je hebt geen antwoordt gegeven, reageerde de heli teveel, of juist te weinig?
Gezien je reactie is het geen hoop onderdelen, dus ik neem aan dat er wel enige vorm van controle mogelijk was?

Dan kan het idd 1 of andere instelling in de stabilisatie zijn

250 ers zijn een beetje kritisch met afstellen

Nog eens overlegd met de persoon die de instellingen gedaan heeft en waarschijnlijk de gevoeligheid (agility) niet juist . Zondag opnieuw proberen :D

Hoi,
Voor mij is de zyx s ook totaal nieuw maar heb van vliegmaat begrepen dat je de deadband naar beneden moet zetten rond 10 anders is ie bijna niet te vliegen. (eerst bijna geen stickuitslag en dan heel veel) Qua betrouwbaarheid is het voor mij ook even aftasten.
Hij gaat notabene in een trex 700 gasser. Is ook wel redelijke gok want heb de Align 3g thuis nieuw liggen maar vind het prettig dat de zyx maar 1 kastje is ipv 2 bij de 3g. Mocht ie nu totaal niet naar mijn zin zijn dan gaat er wellicht een Robbe xtreme in. Die schijnen ook erg goed te zijn en in prijs verlaagd.

Je kan bij een eerste spool up wellicht beter een trainingskruis er onder doen. Ik vlieg nu al een tijdje maar ik doe hem er morgen toch ook onder bij de trex 700 de eerste keer.

Gr.Rob

Hoi Uwe,
Dan gelijk aan jou de vraag wat jij van die robbe Hc3x vindt? Is het zijn geld waard en geschikt voor op een brandstof heli? (trillingen)
De zyx S kost in verhouding maar een fractie maar vind persoonlijk dat de zyx s wel een poging waard is ook al is zo goedkoop.
Wil het eerst zelf proberen en hoop dat ie bevalt.
Gr.Rob

Hoi Rob,

ik vlieg die HC3 alleen op mijn Bell 47 G,

..die Bell was zonder fbl-systeem ook te vliegen,
maar bij wind en zo is die heel snel
in een soort jojo-effekt gekomen,
da waas ik bang voor,

die HC3 heeft bij mij weinig uitslaag (ingesteld)
en macht dat monster zo rustiger en veiliger,

waar ik vroeger alleen bij hoveren al zweet,
blijft die Bell nu rustig in 5 meter hoogte staan,
zonder dat ik met de stikks veel doen moet,

...voor kleine pot en boom helis denk ik is het niks,

instellen alleen aan de PC,
maar simpel
en goed voor 4 swashservos
met swashverdraiing en verschillende mixers bv. motor-throttle / heck,
wat je anders alleen met een dure zender doen kan,
kan je hier instellen,

maar nu vliegt mijn Heli goed,
rondom, ben tevreden

groetjes van Heli-Uwe

Hoi,
Voor mij is de zyx s ook totaal nieuw maar heb van vliegmaat begrepen dat je de deadband naar beneden moet zetten rond 10 anders is ie bijna niet te vliegen. (eerst bijna geen stickuitslag en dan heel veel) Qua betrouwbaarheid is het voor mij ook even aftasten.
Hij gaat notabene in een trex 700 gasser. Is ook wel redelijke gok want heb de Align 3g thuis nieuw liggen maar vind het prettig dat de zyx maar 1 kastje is ipv 2 bij de 3g. Mocht ie nu totaal niet naar mijn zin zijn dan gaat er wellicht een Robbe xtreme in. Die schijnen ook erg goed te zijn en in prijs verlaagd.

Je kan bij een eerste spool up wellicht beter een trainingskruis er onder doen. Ik vlieg nu al een tijdje maar ik doe hem er morgen toch ook onder bij de trex 700 de eerste keer.

Gr.Rob

Wat bedoel je met deadband ?

Hoi,
Gisteren inderdaad eerst naar 3.5 geupdate.

Over de dead band, als ik het goed begrepen heb....
De dead band waarde zorgt bv bij 60 ervoor dat je sticks een dood midden gebied hebben en dan pas gaan reageren maar dan ook heel erg.
Door die waarde terug te brengen naar bv 10 heb je gelijk zelf meer controle. Je moet wel in je zender ongeveer 20 % expo instellen maar dat staat los van de dead band. De dead band setup vindt je in de advanced setup mode. Expo instellen staat ook als advies in de manual van de zyx.
Bij futaba is dat een min/negatieve waarde.
Met dank aan bruteforce en powerotor voor de zyx controle en deadband tip.

De zyx s was heel stabiel vandaag in de trex 700 met benzine motor.
Eerst 3m pad en daarop zachte dikke pad en dan zyx erop.
Wellicht overbodig maar eerst alles ontvetten met ammoniak.

Ik heb de zyx draden naar de ontvanger toe allemaal vastgelijmd met hot glue (lijm pistool) Dit omdat de 3 enkele draden (rood en wit en zwart) naar mijn gevoel niet echt vast in de ontvanger zitten omdat ze maar met 1 draadje in het stekkertje zitten.
Gr.Rob

Gr.

Hoera t'spel vliegt :D Dead band terug naar 10 en probleem opgelost . Deze namiddag eerste voorzichtige hoover in de tuin en alles is ok . Draait veel zachter nu (zonder al die flybarwinkel) en is ook tammer af te stellen vindt ik toch . Instelling op F3C gezet . Morgen verder in de sporthal en als ik een cameraman vindt een filmpje :rolleyes:

Mooi te horen @guyken:

filmpje zou leuk zijn,
ik ben ook benieuwd hoe die klinkt, als je dat filmpje zonder music maakt,

groetjes van Uwe

Trex250_GVDS_Indoor - YouTube

Hierbij het filmpje , hopelijk werkt de link . Zeer tevreden over het systeem .
Ook nog wat pirouettes gedraait maar na het filmpje en ook foutloos :D
Van een zeer agiele heli naar een zeer aangenaam rustige heli waar het zweet je niet uitbreekt. Hier wat rustige toertjes 1/3 de van de zaal .

Bon alles bijeen : ZYX-S systeem en orange ontvanger samen ong. 65 dollar
Align DFC rotorkop 42€ (kon ook HK FBL kop )

Pro : systeem werkt goed , heli weer up to date met DFC kop , draait zeer zacht en reageert goed.
Contra : Geen enkele manual bij het ZYX-S systeem enkel een link naar Chinese website . Veel zoekwerk over hoe programmeren enz.

Bedankt aan de mensen van wie ik hier op het forum wel een goede link gekregen heb om verder te kunnen .

Op naar het volgende :confused: :cool:

Back