Budget hotliner

Brommertje kun je prima aan de achterkant monteren. Zo wordt hij op de meeste motorkisten ook gebruikt.

Frank,
Neem de "opto" leraar leerling kabel, met 2x 3.5mm jackplug.

Groet,
Gerben
 
Dag Gerben,
Moest wel even nadenken over jouw idee, wel spannend.
Maar ik stop er een Kira 600-38 6.7:1 in, toch goed instappen maar, al lijkt het of iedereen die die dingen verkoopt zelfde prijs hanteert.

Grt,
Hans
 
Laatst bewerkt:
De Kira is een goede keus.
De prijzen waren zo uitgeknepen dat niemand er meer iets aan verdiende.
Dat maakt een merk kapot, dus zijn er dingen veranderd.
Hij is nu overal rond de 250 euro.

GJ
 
HobbyKing Online R/C Hobby Store : S3650-3300 Brushless Inrunner (3300kv)

heb nu deze setup in mijn hotliner zitten met een 13x10 prop en een 200 amp regelaar
en een gear van 3.7:1
met een 3000 30c 4s lipo zit dit op 105 amp en komt nagenoeg handwarm naar beneden na een tijdje vliegen
de gear heb ik van ebay en deze had ik voor aantal euri in huis
zag er goed uit in houd het nog steeds
als je praat over budget dan is deze motor setup wel echt budget
want bij elkaar was het nog geen €50,00 ( motor en gear)

ik zal de volgende keer even wat foto's laten zien van deze setup

gr Albert
 
Albert, wat voor gear is dat?

Is je piek 105 A of is het gemiddeld?
Hoe heb je dit gemeten, heb je een log van de vlucht?
Ik heb deze motor nog niet gezien, ben benieuwd wat ie kan.

GJ
 
hoi
belofte maakt schuld
hierbij de foto's van deze setup
de 105 amp is gemeten met een turnigy watt meter
dit is dan wel het piekvermogen mag ik aannemen
maar het geheel is niet meer dan handwarm na een vlucht.

full


full


full



full



de pinion is voor een 5mm as en de uitgaande as is 6mm
ik heb nog een emailadres van deze persoon en heb hem gemaild of deze nog meer heeft van deze gear's
hopelijk krijg ik daar binnenkort antwoord op.
gr albert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook die gear heeft geen lagers op de planeten en zal daarom niet zo ontzetten hoog belast kunnen worden en met 3.7:1 kan je ook niet zo een grote prop draaien. Goed genoeg voor een budget hotliner maar meer niet.

We hebben hier nu een mega dikke draaibank en vreesbank staan in de schuur. Hoop binnenkort een adaptorplaat aan te kunnen bieden voor gebruik met een Hacker gearbox. Dat moet goed genoeg zijn voor F5B en betaalbaar in combinatie met een budget motor.

Jos
 
Afgelopen F5B vlogen er toch wat budget oplossingen rond.
Jitze met de "echte" budgte aandrijving: Motor met gear 50 euro, regelaar 45 euro. In totaal een aandrijving onder de 100 euro en meteen 29rakken bij de eerste wedstrijd. :):):)

Kees en Marcel vlogen ook rond met de 45 euro GX200. En dan in combinatie met de Kira600-38 met 6.7gear.

TC01 had zijn geheel eigen budget oplossingen, maar die kwamen in mijn ogen nog ietsje tekort om zich als hotliner aandrijving te kwalificeren. Misschien later met wat meer finetuning.

Een beetje betaalbaar instappen kan prima, om aan het F5B vliegen te proeven. Als het F5B virus echt toeslaat, komt er (je weet hoe het gaat) vanzelf wat anders... ;)

Groet,
Gerben
 
Mijn budget oplossing is een masief balsa vleugel en een oude romp. Maar die had zaterdag behoorlijke problemen waardoor ik hem hard geland heb. Helaas is de neus van die romp die romp niet echt reparabel meer. eens kijken of die vleugel ook op de Siren romp past..........................

Het andere model is de Siren van Greatplanes, dat is eigenlijk geen echte hotliner. de vleugel daarvan is een balsa ribbenvleugel die niet bestand is tegen hoge g-krachten. De motorisering daarvan is een axi met vertraging en een 16x16 RFM prop aan een 45 ampere regelaar. als accu een 4s lipo van 2500 mAh. Dit is voldoende voor ruim 700 watt en dat is echt wel de limiet voor die oude Siren.
De romp van de Siren is goed genoeg voor hotliner doeleinden, als daar een goede sterke vleugel voor gemaakt wordt die ook nog eens zijn snelheid vasthoudt dan kan die denk ik mee met de top.
 
Hierbij een linkje naar de betreffende gear box (Chinese productie).
R2hobbies.com - Tuborix 42mm 1:3.7 Direct-Drive Planetary Gear Box, Gear Box, rcps81935_42

Een lichtere versie wordt verkocht door Great-Planes.

deze is wel even iets anders als degene die ik heb
lijkt wel van hetzelfde materiaal te zijn.
alleen is deze 42mm doorsnede, maar bij degene die ik heb is de montageplaat 36mm en de gear zelf is 28mm
ook is de prijs iets anders, ik was geloof ik rond de €35,00 kwijt incl. verzenden
en tot nu toe met 1500watt blijft hij gewoon lekker draaien
dus voor het geld hoef je het niet te laten.
voor de mensen die willen starten is het niet nodig om gelijk veel geld erin te stoppen
het kan dus ook goedkoop zoals hier al meerdere malen is verteld door jullie
ik wens een ieder veel succes en veel vliegplezier de komende zomer

gr Albert
 
Zou kunnen Albert?

Ze komen in allerlei geuren en kleuren.
Het is slechts een van de (industriële)voorbeelden die ik ben tegengekomen op het internet.
Zo ook de flensmaten voor de motor.

Constructie oogt verwant. Wellicht heb jij een Maxon en is dit een kopie?
Duurzaamheid zal afhangen van de gebruikte staallegeringen en combinaties van.
Google helpt je werder mocht je meer willen vinden.

Het zou mooi zijn als de kast het goed volhoud, ook straks bij hogere belastingen :yes: Dan heb je een degelijke set-up om mee te vliegen.

De twee propas-lagers krijgen het meeste op hun lazer. Zolang daar geen speling in zit.
Hoge toeren, vuil of metaal splinters in de belast draaiende tandwielenhel.... en je hebt oorlog.

Groet Bas

@Theo... of doe die DLG methode!

@ Jos... Goed gereedschap is het halve werk. Zeer benieuwd naar het aangeschafte industriepark!
 
Laatst bewerkt:
Bas,

die link van jouw verwijst naar een gear van 350gram... dat mag de hele aandrijving wegen, maar dan wel inclusief de motor graag.
Jitze vloog met een Robbe Planeta gearbox, een zelfde gearbox waar ik vorig jaar mee vloog in ronde 1 in Bergeijk (32rakken). Die zijn met wat moeite gebruikt te vinden voor 20-30euro.
Zodra je nieuwe gearboxen moet gaan kopen van de bekende fabrikanten loont het eigenlijk nauwelijks nog om er een goedkope motor aan te hangen. Neem dan liever een fabrieksmotor/gearbox (bijv de Kira600-38) en begin dan met een goedkopere regelaar (GX200). Vindt je een goede metalen Planeta voor een redelijk bedrag, of mocht de gear van AWS zich goed blijken te houden en verkrijgbaar te zijn, kun je een leuke voordelige instap maken, waar een ruime 2kw uitkomt. Zat om mee te beginnen.

Groet,
Gerben
 
De gear is volgens mij iets van tuborix 28mm 3.7:1 maar kan er niks over vinden :S.
Hier ligt er ook nog een voor de Caleb van pa :)

Kijk hoe die het houd als daar weer aan verder gebouwd kan worden :)
 
Back
Top