Ik denk toch dat de 5 minuten epoxy ermee te maken heeft.
Dan...Triplex is niet zo sterk, zeker niet als je er koelgaten in moet boren. Waarom zou het beter hechten?
Ik zie ook dat sommigen sleuven in dremelen. Het zette me tot nadenken. Ik durf te stellen dat de hechting zelfs minder wordt als je dat doet.
Sterkte van lijm wordt uitgedrukt in schuifsterkte. Door sleuven te schuren in het spant vergroot je welliswaar het lijmoppervlak, doch verklein je het contact oppervlak met de buis. De sleuven vul je slechts met vullende lijm... die doet verder niets, maakt het echt niet sterker... hoogstens tot een happend zaagblad.
Hoe sluitender het te lijmen oppervlak is, des te sterker die lijmverbinding wordt.
De sterkste verbinding is 1 atoom dik.
Die gewenste sterkte zou je wel krijgen als er sprake is van echte splines. Zoals je die in aandrijfassen vindt.
Zou je in de epoxy buis buis extra splines inlijmen... stel met een lengte van 2 cm, dan neemt de sterkte wel toe. De verlijmde lengte van de splines helpt dan beter de krachten op te vangen.
Nog even de 5 minuten epoxy. Deze dringt echt niet goed in de roving door. Gert-Jan had dat meen ik al aangegeven.
Zoiets had ik ook eens een keer getest (en velen) ... of je moet het er in walsen en kneden tussen cellofaan... met zeer grote spoed... een hoop geklieder... en als je zover denkt te zijn... is de epoxy reeds aan het uitharden en niet meer te verwerken.
Als je dan teveel harder in 5 minuten epoxy bij mengt wordt deze juist minder hard. Iets minder, wordt deze harder.
Bij veel epoxies geeft een tekort aan harder, een harder doch brozer resultaat. Minder sterk.
Ik heb onlangs een cabinekapje uit een mengeling van G4 en onwillige West epoxy gemaakt. Uit arre moede maar versterk met roving en CA lijm... om er nog een beetje verband in aan te brengen.
Wel... dat ging (gewoon dom geklieder)... het viel mij op, na opschuren, dat zelfs de CA lijm niet goed in de vezelstreng door was gedrongen.
Pas als je de vezels uiteen dreef ging het iets beter. Maar dan heb je meer een random matje.
Na ja... in deze... het kapje hoeft ook niks te dragen... alleen maar te blijven zitten.
Daarom, als je een epoxy hebt met enige potlife en je dus rustig de epoxy in de streng kunt impregneren, kan de koolstof echt sterkte gaan geven.
Het verpakken van de roving + epoxy tussen bijvoorbeeld twee laagjes cellofaan helpt om de epoxy het erin te duwen.
Ik heb bij de reparatie van mijn Hawkje (Wilco) ook de staart in cellofaan gewikkeld... daarna alles erin gekneed met de föhn erbij om de epoxy dunner te krijgen.... daarmee de roving goed geïmpregneerd te krijgen. Overigens heb ik die roving ook uiteen geplozen, en met het kneden zo mooi mogelijk verdeeld.
Al met al... de grootste wrakken worden vaak weer gerepareerd... komen sterker uit de strijd. En blijven vliegplezier geven.
Gerben is er een grote tovenaar in. Hij relativeert, en dat geeft de burger moed.
En die F5btjes op een vliegdag? Geen van alle showroom modelletjes. Alle hebben een whiplash gehad...
Het verlies van de hardware... zja... dat is gewoon Katholieke Universiteit Tilburg.
Als je kans ziet wat foto's te plaatsen? Gewoon doen. Die (visuele) informatie helpt bij ieder nieuw te bouwen kistje.