Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. Frans

    Frans Guest

    Ziet er leuk uit Joost !

    Mijn ervaring met de V-staart is echter dat hij niet bestand is tegen de krachten die DLG met zich mee brengt(Zoals Peter al schreef). Vervelend als je lekker staat te slingeren en je v-staart komt je voorbij zetten. Verder krijgt hij door het toepassen ven een x-staart een beter stuurgedrag (minder zenuwachtig, beter te corrigeren en hij gaat rechter en daarmee hoger tijdens een DLG launch ook werd het met mijn BUG mogelijk inverted te vliegen, iets wat met mijn V-staart niet ging)
    Kijk hier voor de foto’s van mijn ontwerp kruisstaart. Deze versie is afneembaar en makkelijk op het veld uit te wisselen. Ik was bang dat ik hem snel stuk zou maken bij het landen. Dit bleek echter niet het geval. Heb hem pas 1 maal vervangen nadat ik een harde landing op de straat (grindpad) had gemaakt om te testen wat hij dan wel niet kon hebben dit dus niet! Hierna heb ik nog een paarkeer gedwongen op het asfalt geland “achter de helling” dit zonder dat ik de staart heb hoeven vervangen.

    http://groups.yahoo.com/group/BugHLG/

    Ga dan naar photos en kijk in het mapje Frans. Volgens mij moet je wel eerst een yahoo account aanmaken, maar das een kwestie van een paar minutjes.

    Een Bug fly-in. Lijkt me leuk. Voor diegene die na deze fly-in nog vragen hebben over de wat minder spitze rondingen van mijn Bug geef ik graag tekst en uitleg...:)

    Groetjes Frans
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    :(

    ik heb die van mij zojuist keihard de grond in gesmeten :?
    romp gescheurd en rib gebroken.
    en dat de dag voor het modelvliegkamp :x (tja, wie gaat er dan ook vliegen)

    wordt nachtwerk ben ik bang. Ik zal aan je denken Tigermoth :)

    wat was er nou met die neus Frans? die van mij is nu ook iets stomper namelijk :roll:
     
  3. peytr

    peytr Guest

    Ik heb al een paar zwevers gebouwd met alleen Depron voor de vleugel (zowel ribben als indekking), soms met een Depron lijst voor en achter maar met Balsa gaat dat beter. Zo'n vleugel is behoorlijk duurzaam te maken door het Depron te ontvetten, net even open te schuren en vervolgens dun met epoxy te rollen. Het spul beschadigd per slot meestal aan de oppervlakte. De balsa LE en TE worden lekker hard met dat beetje epoxy. Ik heb zo een vleugel van 1,5 meter span gebouwd die al maanden leeft en al de nodige vlieguren (en reparaties) achter zich heeft.
    Bouwt erg licht ook, mits niet te klein. Ik heb ook een Bug-achtig ding waarbij de bouwmethode een beetje zwaar uitviel. De vleugel van dat ding heb ik nu onder handen om het een Bomb-proof hellingzwevertje te maken.

    Overigens is de Bug-vleugel niet zo eenvoudig met Depron indekking te bouwen omdat je er niet komt met afwikkelen in een vlak. Teken zelf gewoon een nieuwe vleugel met een rechthoek-trapezium omtrek. Dat deed ik althans.
     
  4. Wouter

    Wouter Guest

    Eindelijk is mijn BUG'je ook af (Frans nog bedankt voor de tekening!!!)

    Bouwfoto's:

    [​IMG]
    Alle onderdelen uitgesneden

    [​IMG]
    Begin bouw rompje

    [​IMG]
    Rompje klaar!

    [​IMG]
    Begin vleugels

    [​IMG]
    Vleugel klaar om ingedekt te worden

    [​IMG]
    Vleugels en rompje klaar om bespannen te worden

    [​IMG]

    Mijn Bug weegt momenteel 58 gram, is dit licht zwaar of gemiddeld (heb geprobeerd zo licht mogelijk te bouwen)

    Nog een vraagje: waar halen jullie al die lichte componenten???
    5-grams servo's heb ik nog wel kunnen vinden,
    ca. 100 mAh NiMH cellen kan ik in NL echter nergens vinden. Ik ben nu van plan om GP120 celletjes bij Batt-mann te bestellen.
    De enige lichte (<10 gram) ontvanger in de buurt vond ik bij Hobbyin, maar deze was €70, dat terwijl een jeti Rex 5 slechts €35 kost!! Als ik in Nederland geen goedkopere kan vinden, kan ik net zo goed in Dld bestellen (zal eens contact opnemen met Jépé, deze levert volgens mij ook de Jeti Rex 5).

    Ik ben wel zeer benieuwd hoe ie vliegt!!
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    En Wouter, hoe vloog hij?


    De wind komt vandaag uit het Zuiden, dus ik heb vanochtend de RC componenten weer in m'n BUG gezet :).
    Normaal vlieg ik aan de Noord kant van de dijk, maar aan de Zuid kant blijkt eigenlijk nog veel beter te gaan! (Wel oppassen, want aan de Noord kant is het erg nat...)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het is vrij lastig om hoog te komen, windkracht 5 is eigenlijk veel te veel voor de BUG die slechts ±120 gram weegt. Als je niet af en toe een beetje down geeft wordt de BUG over de dijk geblazen, en als je down geeft... juist, zakt het model ;)

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik vloog niet alleen, bijna een mid-air gehad :roll: :twisted:

    [​IMG]

    na ca. 30 min. vliegen met verkleumde vingers maar gestopt.
     
  6. Wouter

    Wouter Guest

    Hij vliegt erg goed, lekker relaxed.

    Alleen het DLG'en gaat bij mij nog niet zo lekker. Het lijkt of ik alleen vlak kan gooien en niet omhoog en bovendien gaat het toestel steeds op zn kant hangen. Zal van het weekend 'ns iemand anders laten gooien en kijken of het dan beter gaat.

    Een keer bij een HLG-start is bij mij het multiplex plaatje waarin de breekbout zit vastgeschroefd uit de romp gebroken. Resultaat: model dook de grond in en de romp is links en rechts een beetje ingescheurd.
    Is inmiddels alweer gerepareerd.

    De mijne weegt vliegklaar trouwens 100 g.
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    30 minuten!? 8O

    Ik haal net 30 seconden met een beetje geluk! ...heb dan nog niet erg actief met de BUG gevlogen, maar op mijn dijkje haal ik dat niet. :) Denk dat ik er weer eens een ontvanger in zet en hem vanaf een hucklepack laat zweven. Wie weet zondag! :)
     
  8. Jugge

    Jugge Guest

    Vet! 8)
    Als ik dit zo zie, denk ik dat ik maar eens snel mijn Bug af ga maken :p
     
  9. dentompie

    dentompie Guest

    Zou iemand me eens het plannetje van de bug willen sturen? :roll:
     
  10. Jugge

    Jugge Guest

  11. Christiaan

    Christiaan Guest

    Kan iemand mij misschien vertellen wat het doel is van het dwars geplaatste koolstofbuisje door de romp :?:
    De vleugel zit volgens mij vast geschroeft, dus kan het niet echt plaatsen.

    En kan iemand mij duidelijk maken hoe de besturing van een v-staart werkt, daar dit mij niet duidelijk is. :oops:

    Groetjes Chris.
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Het stukje koolstof is voor als je je model op de HLG/speerwerp methode wil weggooien, kan je je vingers achter zetten :roll:

    Staart aansturing gaat gewoon via stuurstangen door de koolstof romp buis.
    In het bouwverslag van Jorrit staat een detail foto volgens mij: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3420

    Vandaag even wezen smijten met de BUG, zonder merkbare termiek en met wind toch een minuut in de lucht, viel me alles mee!

    [​IMG]
    Toen ik de laatste keer nog wat harder gooide brak 1 helft van de V-staart van de romp :roll: , wat resulteerde in een beetje treurig vliegbeeld :(
    Verder geen schade gelukkig.
    (Zit blijkbaar in de familie :lol: )

    Dit model heeft al de nodige reparaties achter de rug, vooral op het Modelvliegkamp heeft hij veel te lijden gehad :roll:
    Toen ik hem vandaag weer op de weegschaal legde gaf het display 135 aan! 8O :roll:

    Een nieuwe is zo gebouwd (met kruis staart?), maar ik zit eigenlijk aan iets groters te denken.......
    Eerst alle andere lopende projecten afmaken. :wink:
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik heb na het succesvol slepen van een depron zwever met een Blade de Bug maar weer eens onder het stof vandaan gehaald. Direkt de .8mm stuurstangen er uit en alles maar met single pull uitgerust. Sleephaakje in de neus en eens even kijken hoe het zwaartepunt ligt. Mmmm goed. Zelfs ietsje neuslastig maard at is nooit een probleem.
    Vervolgens op de weegschaal WOW 8O 95 gram slechts!!!
    Bij de eerste de beste windstille avond direkt proberen.
     
  14. Ik wil graag een BUG gaan bouwen.

    heeft iemand een (digitale pdf) tekening van "The BUG" voor mij ?? de linkjes hier werken niet meer.

    Laurens
     
  15. Ghost_Whiper

    Ghost_Whiper Guest

    en ik bouw met laurens mee we gaan er samen mee bezig
     
  16. OK dan doe ik ook mee weer iets te bouwen met latjes en balsa plankjes leuk...
     
  17. Ghost_Whiper

    Ghost_Whiper Guest

    ik heb mijn rompje al bijna klaar en ik heb het een en ander aangepast fotos volgen
     
  18. heeft er dan niemand een duidelijke bouwtekening :cry: :?:
     
  19. Ik heb de tekening :banana: nogmaals iedereen bedankt voor de moeite :lol:
    Nu (snel) gaan bouwen Ik zal ook wel foto's maken en hier op het forum neerzetten.

    Laurens
     
  20. Alle onderdelen zijn gemaakt. Alleen de vleugelbevestiging moet nog gemaakt worden. dan kan hij bespannen worden.

    gewicht tot nu toe is 32 gr. :!:

    http://www.laurens23.herejezus.nl/BUG
     

Deel Deze Pagina