Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  2. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Heb de tekening ook maar ff geprint, binnenkort ook maar es wat balsa aan elkaar plakken :p

    Jepe heb ik slechte ervaring mee...bestel ik nooit weer wat. (Verzuimen in het uitvoeren van een garantie kwestie..)
     
  3. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Ik ben met mijn ontvanger terug geweest naar de winkel,

    met zender en al om direct te kunnen testen.

    ontvanger omgeruild voor een andere hitec feather (had ie nog op voorraad)

    in de winkel range test gedaan. tot einde van de winkel geen storing met antenne in. winkel schat ik op.. 15 meter lang..

    thuis de ontvanger ingebouwd, en ja hoor, na 1 meter met ingeschoven antenne weer storing.

    stoorzender in de buurt?

    dus naar een veldje in almere haven gereden, maar daar weer het zelfde.

    nieuwe ontvanger heeft iets meer bereik, ik denk zo'n 30 meter ipv 15

    morgen maar weer contact op nemen of ik evt tegen meerprijs toch een andere kan bestellen en deze inleveren.

    wel heel vreemd dat ie dat in de winkel niet deed :?

    mvg
    Rico.
     
  4. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Mmmmh,

    Een kort vraagje: heb je antenne in de Bug wellicht om/in de carbon staartbuis gewikkeld? Ik heb destijds ontdekt dat de Hitec Feather extreem gevoelig is voor de routing van de antenne. Met andere woorden; probeer de antenne direct buiten de romp te leiden, en los te laten hangen, of naar de punt van de staart te spannen. Blijf zo ver mogelijk uit de buurt van carbon buis/staf en staaldraad(stuurkabel).

    Schiet me nog iets te binnen...: destijds ook binnenshuis een onverklaarbare storing gevonden, binnen idd 1-2 meter begon de boel te storen...wat bleek; de adaptor van mijn bureaulamp (PL-spaarlamp) bleek 1 grote stoorzender te zijn, ook met de bureaulamp uit...Nadat ik de adaptor eruit had getrokken was alles weer rustig. Met andere ontvangers heb ik dit probleem niet.

    Mochten je problemen aanhouden dan zou ik echt proberen een "refund" te krijgen en naar een van de eerder besproken ontvangers te gaan. Een beetje experimenteren is niet erg, maar dit wordt echt vervelend en hoort niet te kunnen...Jammer dat je zo'n gedoe hebt, de Bug is echt de moeite waard om goed vliegend te krijgen!

    Succes,

    Hans
     
  5. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    De antenne loopt idd van onder uit de "cockpit" langs de onderkant van de staart.
    maar het probleem doet zich ook voor zonder vliegtuig!

    de lengte van de antenne is ongeveer 2x zo lang als het toestel. en achter de staartvlakken hangt de antenne.

    bij normale vlucht is dat een hoek van ongeveer 90 graden!! 8O

    dat versterkt het idd.

    maar bij geen enkele eerdere ontvanger heb ik zo weinig bereik gehad bij welke vorm v/d antenne dan ook!

    ik zal het nog eens proberen met de antenne volledig los.
    maar ik ga zowiezo een andere aanschaffen.

    die BUG kan wel een glitch hier en daar hebben en is vrij sterk (heeft al wat klappen overleefd)

    maar men holiday bijvoorbeeld 8O écht niet dat ik dat vertrouw..

    mvg
    Rico.
     
  6. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hallo,

    Nou, dat is duidelijk...ik zou hem idd maar retour doen met het vriendelijke verzoek je geld terug te geven, of een vervangende ontvanger aan te bieden. Ik weet niet bij welke winkel je hem hebt gehaald, maar ik zou proberen of je hem kan omruilen voor een JetiREX4MPD / JetiREX5MPD, zeker omdat je hem evt. ook in een Holiday wilt gebruiken.

    Graupner/Simprop/Multiplex hebben ook micro-ontvangers die in ieder geval tot een meter of 300 goed werken. Bovendien zijn deze voor een winkel wat makkelijker te bestellen dan Jeti producten.

    Nog even de tanden opelkaar, als de Bug straks goed vliegt ben je al weer snel deze ellende vergeten....

    Hans
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    is el al iemand die een frees kitje van de bug in de aanbieding heeft. Bouwen is erg leuk, maar ik moet momenteel op mijn knieen voor een vrije middag. En dan is iedere vorm van tijds winst welkom.
     
  8. @ janhein

    PB gestuurd :!:
     
  9. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    heeft iemand al eens geprobeerd ander soort vleugel op de bug te zetten?

    een 120% vleugel bv zou de wingload aardig verlagen

    iemand ervaringen?>
     
  10. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hallo Rico,

    Op dit forum waart ene Peytr rond die veel met soortgelijke eigen ontwerpen/afgeleides van de Bug heeft geexperimenteerd. Ik kan me herinneren dat versies tot 1m spanwijdte verrassend goed vlogen.

    Zelf aanpassen van ontwerpen is altijd leuk/leerzaam los van het feit of het ook echt een verbetering oplevert...

    Hans
     
  11. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Ik heb plannen om een vleugel met het profiel van de middelste spant van de bug te maken, iets meer spanwijdte maar wel een repeterend profiel (zelfde spantjes overal) (gemakzucht :p)
    spanwijdte van +- 1 meter oid.
    deze vleugel op het huidige rompje + staart=meer draagkracht bij een zwaar rompje

    én er komt nog een 2e rompje voor de huidige vleugel
    waarschijnlijk met een glasmat/epoxy canopy en 4.0mm koolstof staart.
    staart ook iets korter voor meer stuurresultaat. vind em nu wel erg lief vliegen :p

    maar eerst men ontvanger :? én men werktafel opruimen 8O :lol:
     
  12. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Mmmh,

    Is niet de meest gelukkige keuze...Een van de redenen waarom de Bug zo goed vliegt is de eliptische vorm van de vleugel. Een rechthoekige vleugel is idd makkelijk bouwen, maar aerodynamisch gezien niet echt een goede keuze.

    Als je idd naar 1 meter spanwijdte gaat kun je beter bijvoorbeeld een middendeel helemaal vlak bouwen van ongeveer 60 cm, en dan links en rechts 2 opstaande "oren" bouwen van 20 cm die met de kleinste 4 ribben van de Bug op de zelfde manier eliptisch naar de tip lopen.

    Het verkorten van de staartbuis zou ik zeker niet doen. Als je meer wendbaarheid wilt kun je veel beter het zwaartepunt nog wat naar achter verschuiven...met een beetje geluk wordt je glijhoek ook nog een stuk beter. Het loont altijd de moeite om te experimenteren met de ligging van het zwaartepunt!

    Voor de rest, gewoon doen, ook niet te veel van anderen (incluis ondergetekende) aantrekken, blijkbaar ben je besmet met het bouwvirus en dat is de leukste ziekte die ik ken!

    Hans
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    als je dan toch groter wil, waarom dan niet gelijk een Quickflick II bouwen :D . Lijkt er wel een beetje op (qua bouwwijze dan) en vliegt heerlijk! Oh ja, hij heeft een spanwijdte van 1m20.
     
  14. Lijkt mij ook wel een leuk vliegtuigje.

    Ik heb de tekening al liggen. Nu de tijd om te bouwen nog :|
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  16. $15,00 is niet duur. (komen nog wel verzendkosten bij). Ik zal het onthouden. Bedankt. :!:
     
  17. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Het grote geld gaat momenteel naar de puppeteer. (100€ folie dat soort grappen 8O )

    gezien het even op is moest er een DLG gebouwd worden :p

    ik had al eens zo'n knikvleugel gebouwd. is ook prima te doen. met 3 rib-malletjes ipv 2 ;) (ook gemakzucht)

    het bouwvirus heeft me trouwens altijd al nét iets meer in zijn greep dan het vliegvirus.

    hoevel het ene niet zonder het andere kan :wink:
     
  18. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Ik heb weer contact gehad met de modelbouw winkel,

    ik mag de ontvanger omruilen voor een andere 40Mhz (6 kanaals) ontvanger

    [​IMG]

    deze is wel iets groter dan de feather. hoop maar dat het past, anders bouw ik wel een ander rompje.

    het is een robbe, en ik heb een futaba zender (zelfde merk) dus dat zou al beter moeten werken.

    Maar eens kijken of dit betrouwbaar is. het merk (niet dat ik zo merkbewust ben maar toch) spreekt me al iets meer moed in..

    nooit eerder problemen met een robbe ontvanger gehad nl.

    en wie weet wat het qua gewicht oplevert als ik het plasticje er af haal...

    mvg
    Rico
     
  19. Ik heb de 35Mhz versie erin zitten zonder de behuizing. Past perfect in de standaard romp. (en ik heb niet eens een luikje, maar ik prop alles door de spant in de neus.)
     
  20. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Goede zaak die zaak!

    Een RX600 is een prima ontvangertje, ik kan me een FMT-testje herinneren waaruit bleek dat reikwijdte en kanaalscheiding zelfs een stuk beter waren dan Robbe zelf aangaf...let wel op, dit is geen Futaba produkt maar een eigen (of ingekochte) produkt van Robbe zelf.

    Ik zou idd het behuizinkje vervangen door een stukje krimpkous, scheelt al snel 5-10 gram. Houd wel even evt. garantiebepalingen in de gaten...

    En nu vliegen met die hap!

    Hans
     

Deel Deze Pagina