buggy gekocht,T2M pirate 10

heb inmiddels de pirate van jaeneke binnen gekregen. Kon het niet laten en hem toch even gestart. Motortje loopt verder goed (kost een tijdje om hem af te stellen) , maar heeft totaal geen puf meer. Trekstarter heeft inmiddels ook de geest gegeven, evenals mijn vingers van het trekken aan het touwtje (plastick handvatje is gebroken).

Mazzelaar die ik weer ben, vond op marktplaats 2 motoren uit die tijdsperiode voor 25 euro!!
es kijken of daar nog wat van te maken valt. Volgend de verkoper waren ze allebeide in goede staat......we zullen zien.

motortjes binnengekregen.....het zijn er 2 van tamiya fs15lt. en je kan het verwachten...het past niet qua uitlaat en koppeling.

even een kleine update.

auto is helemaal schoongemaakt, kogellagers erin gezet en het orginel (tweede) blokje voorzien van een nieuwe trekstarter. 2 keer trekken en lopen !!!!!!
ok, nog niet helemaal zoals het moet, maar ik heb compressie en het loopt. Ga zaterdag hem eens proberen om af te stellen, kijken oftie nog wat power heeft..

voor zover ik weet ergens begin jaren 90. maar ze zijn gemaakt tot 2004 (als monstertruck)

nog ff een kwijlfoto:

397078505_5_O5oY.jpeg

Laatst bewerkt:
Het lijkt wel of je wel erg ver de trekstarter uittrekt..maar goed dat kan ook mierenneuken zijn. Maar wat springt erweg op 0.25 sec in jouw rijdende filmpje?

Heb je hem ook vooverwarmd met het starten met bv een fohn oid? Misschien niet echt handig op een parkeerplaats, maar met het wat koudere weer kan het wel schelen...

Het lijkt wel of je wel erg ver de trekstarter uittrekt..maar goed dat kan ook mierenneuken zijn. Maar wat springt erweg op 0.25 sec in jouw rijdende filmpje?

Dat van de trekstarter te ver uittrekken viel mij ook op , kortere rukjes zijn waarschijnlijk beter voor de veer ;)

Als ik het filmpje bekijk gok ik op het luchtfilter ofzo :?: :rolleyes:

dat van die trekstarter, daar hebben jullie gelijk in. Het oude touwtje was gebroken en heb er zelf een nieuw touwtje ingezet, zonder eerst te kijken hoe lang het oude touwtje was. de veer is dus gebroken. Maar aan de andere kant, ik kon ook niet anders omdat het lagertje niet helemaal funktioneerde zoals het moet. je ziet me ook iedere keer 2 rukjes geven

En wat er nou wegsprong?? ik heb werkelijk geen idee, maar het was zeer zeker niets van de auto. Er lag nogal wat rommel op die parkeerplaats, en je kunt ook zien op het filmpje dat dat stukje er al lag.
De reden dat ik hem ff een rondje voor mij liet rijden, had te maken met een servo die kapot ging ( gas / rem) en niet veel later ging mijn ontvanger ook storen.
Ik gaf de hele tijd vol gas, en je hoort duidelijk dattie met rukjes rijdt.
Heb inmiddels al een nieuwe in bestelling.

Laatst bewerkt:
ik was de oude motoren zat, kreeg een tip van mijn broertje dat er op marktplaats een leuk motortje te koop stond.
duss volgende week word de pirate voorzien van een nieuw, (hopenlijk) goedlopend 2.5cc motortje

vanavond ff flink met geld lopen smijten (heerlijk gevoel is dat toch)

nieuwe schokdempers rondom gekocht, ontvangertje extra besteld, luchtfiltertje met toebehoren en een mooie nieuwe vleugel op de achterkant.

Nu alleen nog een setje nieuwe banden op de kop zien te tikken en its ready for action.

alhoewel ik al een week zit te wachten op het nieuwe blokje........

vanochtend wassie er dan toch eindelijk: het nieuwe motortje.
Helaas voor mij had de vrouw andere plannen en moest er eerst nog gewinkeld worden en een kast in elkaar gezet worden :(

Dan eindelijk om elf uur s'avonds tijd voor de pirate, en om middernacht (ja, je moet wat over hebben voor de hobby) eindelijk de eerste start..

waar al die rook vandaan komt weet ik nog niet :) maar ik vermoedt dat de uitlaat of de tank een beetje lekt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als dat motortje nieuw is is het wel de verkeerde manier om hem al zo te behandelen.

Een nitro motortje rook altijd heel erg; er zit 10% olie in de brandstof...

Als ik jou was zou ik eens goed het sticky topic lezen over het inrijden van een motor; want als dit de eerste start was van een nieuw motortje, dan zal je heel kort plezier ervan hebben. Wat jij doet (een nieuwe motor onbelast veel toeren laten maken) is 'killing' voor elke motor en zal de levensduur aanzienlijk verkorten...

Dus: rij het motortje correct in (minstens 1 liter) en daarna kan je echt gas gaan geven..

Ik ben ook benieuwd of het blokje nou nieuw is of nieuw nieuw (nog niet gelopen)
Je had het via MP? Misschien heeft het al paar Liter/tankjes gelopen.....

het blokje is natuurlijk NIET nieuw, anders zou ik het nooit zo doen......
het blokje heeft al een litertje of 6 voor zijn kiezen gehad, dus ik mag aannemen dattie nu wel ingelopen is.
Ik was bezig met hem een beetje fatsoenlijk af te stellen, er zit namelijk een andere carb op.

Kwam er alleen achter dat de stationaire naald niet te bereiken is, evanals de stationaire loop, doordat de uitlaat tegen het stelschroefje aanzit.

Foto-EE8K3VWS.jpg

Foto-W8HSIGUP.jpg

Verder die rook komt dus via de andere kant van de uitlaat, moet ik dus ook nog iets op verzinnen.
en de pakking van de uitlaat is lek, dus daar moet ook een nieuwe op.
Al met al nog een hoop te doen (lees: leuk winterprojectje)

Maar het belangrijkste voor mij is: het blokje loopt en heeft ook behoorlijk veel power (vingertest = auw)

Laatst bewerkt:
vanavond weer even tijd gehad om aan de buggy te werken.
Omdat ik niet tevreden was over de uitlaat die tegen de stelschroef aan zat, heb ik de uitlaat maar eens onder handen genomen.
Eerst de boel stevig verhitten en dan er maar voorzichtig een deuk in slaan met de hamer.
Nu heb ik voldoende ruimte om bij de schroefjes te kunnen komen.

Foto-N73GMY4Q.jpg

En als we dan toch tijd over hebben.....ook maar even de uitlaat weer mooi opgepoetst met staalwol

tis weer een plaatje:

Foto-G8WPKM3J.jpg

helaas was alleen de pakking gesneuveld tijdens het sleutelen, en ik had geen nieuwe meer liggen. Dan maar op de oude methode: pakking snijden uit karton en een nachtje of wat laten weken in motorolie

Foto-43AG38XM.jpg

vroeger werkte dit ook altijd goed, dus waarom nu niet meer ???

Die deuk in je uitlaat zal de prestatie niet bevorderen aangezien de uitlaat een heel belangrijk onderdeel is voor je motor. De luchtstroom zal aanzienlijk verhinderd worden. Beetje jammer dit want dat was nou echt een vraag zijn geweest voor op het forum, dan zouden er zeker een aantal mede forummers dit afgeraden hebben. Misschien had je beter je carb wat kunnen draaien of had er iemand anders een andere oplossing. Maar in ieder geval hij ziet er weer blinkend uit;)

Dat zal wel meevallen, het is toch al niet de meest optimale uitlaat en een deukje hier en daar is zelfs bij een optimale uitlaat niet merkbaar dus bij deze zeker niet.

daar maakte ik me het minst druk om. Ik heb nog nooit gereden met deze uitlaat, dus om het kleine beetje vermogenverlies maak ik me niet zo druk. Ik zal het toch nooit merken.
En aangezien het een fun-modelletje wordt, is het voor mij ook niet van belang.

Ik was meer bang dat tijdens het kloppen van de deuk, ik de uitlaat kapot zou slaan, of dat ik de inlaat-mond (of hoe dat ding ook heten mag) zou beschadigen.

en laat dat nou net gebeurt zijn......extra beetje werk, de zooi opnieuw gevlakt

Back