Buggy of truggy

Klopt. De drijfstang van mijn Speed was op en toen heb ik een Technopower gebruikt. Het was een T02T, die is speciaal voor een truggy(.23).

Ik heb gisteren meegedaan met de buggycup in Almelo.
Alles goed en wel, als 3e gekwalificeerd, hele race op p3 gelegen. Het eerste tankje waar ik mee gestart ben heeft de motor iets meer als 8 minuten op gelopen, en de paar seconden voor de start. Echter na 14 minuten stond ik halverwege de baan stil met brandstof tekort, en dus niet door naar de volgende ronde. Kan het zijn dat een motor.meet verbruikt naar mate de race langer duurt, of moet ik dit zoeken in een lekje ergens, of zelfs niet goed getankt bij de stop?

Groeten Bas

Niet goed getankt kan altijd gebeuren natuurlijk... Daarom hield ik altijd een iets ruimere marge aan voor mn tankstops. Jij had 1 minuut , ik werkte altijd met 1,5 tot 2. Beter 1x meer tanken dan stilvallen ;)

Op het moment dat je echt aan het door rijden bent gaat je verbruik ook vaak wat omhoog.
Die halve of hele minuut kan dan net het verschil zijn.

Bas, dat lag niet aan je auto, motor of afstelling...maar aan de baan layout en wellicht (in mindere mate) aan het weer. Normaal kan ik met mijn Alpga Dragon bijna 10 minuten rijden op een tank, gisteren was 7 en een halve minuut de max. Ik moest een extra stop maken in de hobby finale waarop ik bijna mijn 1e plek kwijt was na de volledige finale met 1 ronde voorspong op het hele veld te hebben gereden.

Bij mijn extra stop 1 minuut voor de finish viel de motor uit tijdens het wegrijden...de tank was zo leeg dat er al lucht in de brandstofslang zat ;)

wij hadden precies hetzelfde. Op zaterdag 11.38 op een tank , en op zondag net 10 min , met het risico stil te staan.In de race gaat het gewoon sneller, dus verbruik is hoger.

Een andere luchtdruk en/of luchtvochtigheid kan dit verschil maken.

Oke snelle henk,

Wist niet dat de verschillen zo groot per baan waren. Maar ff ter verduidelijking, het verschil met rijtijd per tank was in de zelfde race.. 1e tankje 8 minuten, na de pitstop 6 minuten en motor uit.. ik had meer als een ronde voorsprong op nummer 4, dus stop had makkelijk gekunt, we wisten alleen niet beter als dat t met gemak ging..ach doe er nu toch niks meer aan.

Ik rijd zelf sinds eind juni een beetje met de RC auto's, heb mijn Sworkz afgelopen week binnen gekregen en gisteren voor t eerst gebruikt tijdens de kwalificatie... auto was door de vorige eigenaar wel best fijn afgesteld moet ik zeggen, en wat een verschil met een rtr auto qua gedrag en ligging. Ik stond een beetje met knikkende knieën bij de inschrijving en start van de race.alles was me redelijk onduidelijk over wat nu hoelang en wanneer zou zijn en was bang dat ik absoluut niet kon meekomen.
Maar t smaakte iig wel naar meer. Heb een truggy te leen gekregen van een maatje van de baan, maar eens zien of we meedoen met de truggy masters wedstrijd te hengelo.
Als iemand een setje twisters overheeft mag ie zich rustig melden hoor :-)

Groeten Bas

Als je op de eerste tank 8 minuten haalt en op de 2de tank maar 6 en je hebt geen lek is de wagen gewoon niet vol getankt. Het verbruik verloopt onder normale omstandigheden niet.

Ik had op Zaterdag het gevoel dat mijn tank zeer snel leeg was, maar had niet getimed. Na de quali's (die duren in totaal van tanken tot in de pits rijden een 7 tal minuten) nog 3cm brandstof in de tank, dus verbruik valt dan toch mee. Dus 10 minuten zou mss net mogelijk zijn maar tank vrij standaard op 8 minuten (zowel buggy/truggy).
Ik vertrouw er ook redelijk op dat ik de pits met volle tank verlaat, pitters in het team zijn daar ervaren genoeg voor.

Mocht je niet aan de juiste band komen voor de Truggy Masters, loop dan even bij me (Mario Koolmees, staat achter op mijn rug) langs ik heb wel een setje banden te leen. Twisters zal men niet zo snel uitlenen vrees ik die slijten vrij snel ;)

Oke snelle henk,

Wist niet dat de verschillen zo groot per baan waren. Maar ff ter verduidelijking, het verschil met rijtijd per tank was in de zelfde race.. 1e tankje 8 minuten, na de pitstop 6 minuten en motor uit.. ik had meer als een ronde voorsprong op nummer 4, dus stop had makkelijk gekunt, we wisten alleen niet beter als dat t met gemak ging..ach doe er nu toch niks meer aan.

Ik rijd zelf sinds eind juni een beetje met de RC auto's, heb mijn Sworkz afgelopen week binnen gekregen en gisteren voor t eerst gebruikt tijdens de kwalificatie... auto was door de vorige eigenaar wel best fijn afgesteld moet ik zeggen, en wat een verschil met een rtr auto qua gedrag en ligging. Ik stond een beetje met knikkende knieën bij de inschrijving en start van de race.alles was me redelijk onduidelijk over wat nu hoelang en wanneer zou zijn en was bang dat ik absoluut niet kon meekomen.
Maar t smaakte iig wel naar meer. Heb een truggy te leen gekregen van een maatje van de baan, maar eens zien of we meedoen met de truggy masters wedstrijd te hengelo.
Als iemand een setje twisters overheeft mag ie zich rustig melden hoor :-)

Groeten Bas

Bedankt voor de antwoorden.

Lenen hoeft ook niet hoor, wil er rustig een vergoeding voor betalen, maar ik vindt bijna 100 euro voor een setje voor een eenmalig iets ietwat te veel van t goede moet ik bekennen.
Wellicht is meedoen in de vrije klasse met mn buggy ook nog een optie.
Groeten Bas

Man, staar je niet blind op twisters voor de laatste wedstrijd van het seizoen, met een setje AKA's Supersoft of LRP's ga je net zo goed de baan rond. Misschien scheelt het in je snelste rondje een halve seconde, maar dat weegt niet op tegen de kosten... En je rijdt maar één keer je snelste rondje; één foutje en je bent het kleine voordeel die de twisters je geven net zo hard weer kwijt....

Voor een beginner is AKA wss de beste keuze omdat deze band veel vergeefelijker is. Een verkeerde afstelling/maneuver met twisters en je ligt op je dak of in het decor.

Maar die twisters schelen op een halve finale of finale zeker wel wat tijd in het voordeel van de twisters. Niet voor niets dat bijna iedereen daarop rijdt.

Hetzelfde zie je in de buggycup, zeer weinig deelnemers rijden nog op andere banden dan de spirals. Ze waren afgelopen weekend veruit de snelste band.

En dat afstellen is t m net. Nog compleet nul komma nul verstand van, ik heb geen idee waar andere diff olie voor zorgt, wat de werking is van dikkere of dunnere schock olie, camber, toe in, verschillende diktes swaybars, noem maar op. ik moet alles nog uitproberen. Bij de buggycup had ik de banden wel, zowel de aka's als de spirals, en alle geluk van de wereld dat de vorige eigenaar t ding leuk had afgesteld. In de 3e quali kreeg ik ook echt last van grip roll, ben van spirals overgegaan op de aka's. . geen flauw idee wat ik moet doen om dit tegen te gaan. weet niet eens welke olie waar in zit bij de buggy. De Serpent truggy is ook nog eens niet van mij, heb geen idee nog hoe t ding ligt. Ik heb hier iig aka's soft voor, en zie t wel met de cup. Als we maar plezier hebben :-)

Laatst bewerkt:
Je had gelijk jaap, met de aka's kun je idd best rondkomen. Was leuk om eens mee te doen, en smaakt absoluut naar meer.

Ja best wel.
Heb zaterdags mn eerste echte rondjes gemaakt met de truggy, maar door omstandigheden 2 tankjes leeggereden en toen naar huis. Zondag fris gestart als rookie, ben na veel te veel fouten in de hobbyfinale uiteindelijk 4e geworden. Viel me niets tegen.

Je hebt heel goed gereden Bas, hier en daar nog wat foutjes...soms wat onbeheerste acties maar dat hoort erbij. Veel rijden en vooral kalm proberen te blijven tijdens de heats helpt. Volgens mij kwam je in de hobby finale langzamerhand steeds meer in je ritme en ging het steeds lekkerder.

Gewoon lekker mee blijven doen, ervaring op doen dan wordt je vanzelf sneller. Kijk naar Bas Beunis, in 2013 begonnen als rookie en nu 2e in de hobby klasse. Daarbij heeft hij zelfs een aantal masters klasse rijders achter zich gehouden.

We hopen je vaker te zien tijdens wedstrijden!

Back