Buigzaamheid Polystyreen

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Sybe Rebel, 9 nov 2021.

  1. Sybe Rebel

    Sybe Rebel

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo, ik ben bezig met het ombouwen van een Italeri Scania R620 4x2 trekker naar een 6x2 bakwagen en hiervoor heb ik plastic platen nodig. Ik heb me een beetje ingelezen en polystyreen blijkt een goed materiaal te zijn. Ik weet alleen niet welke dikte ik moet kiezen. 0,5 mm lijkt me erg dun en buigzaam, maar is 2 mm dan de goede keuze? Graag iemand die me een beetje de weg kan wijzen.
     
  2. EUSIV

    EUSIV Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2021
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Nootdorp
    Hi Sybe,

    Volgens mij is dit een truck in schaal 1:24. Afhankelijk van welke onderdelen je wilt gaan maken is inderdaad 0,5mm misschien te dun, maar lijkt mij 2mm weer erg dik. Ik heb alle maten plaatmateriaal en 1mm werkt prima wat mij betreft. Voor grote oppervlaktes zou ik dikkere plaat gebruiken. Bij verlijming kan een en ander gaan kromtrekken. Ik ben daar in mijn bouwproject ook achtergekomen. Dun lijkt dan een goede optie (makkelijk te bewerken) maar dat moet je dan later weer corrigeren. In alle gevallen niet te veel lijm gebruiken want het is een zachte kunststof soort. Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt en misschien krijg je nog meer reacties op je vraag. Succes met de bouw cq ombouw van je truck.
     
  3. Sybe Rebel

    Sybe Rebel

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Utrecht
    Je hebt helemaal gelijk wat betreft de schaal. Ik heb wel het een en ander gebouwd volgens voorbeeld, maar ik heb niet veel ervaring met het zelf verbouwen van modellen. Vandaar dat ik even wat advies vraag.

    Ik wil het chassis verlengen en er een laadbak opzetten. Als ik het goed begrijp is 1 mm prima, maar moet er ook een soort profiel van worden gemaakt? Ik zit een beetje vast aan een budget, dus ik wil zoveel mogelijk uit een stuk plaat halen. Denk je dat 1 mm dik genoeg is om een laadbak uit te maken of kan ik beter ietsje dikker gaan en de nadelen voor lief nemen?
     
  4. EUSIV

    EUSIV Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2021
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je voor merkloos gaat zijn de platen niet zo duur. Een goede modelbouw zaak heeft die dan meestal wel op voorraad. Ga dan afhankelijk van je budget voor 2 diktes. 1,5mm is dan ook nog een optie.
     
  5. Sybe Rebel

    Sybe Rebel

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Utrecht
    Oke ik denk er nog even over na. Bedankt in ieder geval!
     
  6. Leonardus

    Leonardus

    Lid geworden:
    5 okt 2020
    Berichten:
    25
    Locatie:
    't Harde
    Sybe,
    Ik heb net 2 verbouwprojecten achter de rug waarin ik veel abs en pvc heb verwerkt, beide 1 mm. dik. Bevalt prima.
    Voor zover ik ervaring heb met polystyreen vind ik het te bros om lekker te boren en zagen, en dat gaat met abs en pvc als een zonnetje. Buigen (met verhitting), schuren,schilderen, geen probleem; het werkt erg lekker.
    Een groot voordeel van ps en abs: Je kunt heel kleine onderdeeltjes ook lijmen met aceton, thinner, of chloroform (die laatse is wat lastig te verkrijgen omdat het bij de fabricage van heroine wordt gebruikt)( wat je al niet leert in het modelbouwforum...). Gaat met pvc dan weer niet.
    Die 1 mm. dik vond ik voor een schaal 1:10 nog acceptabel, en waar het wat te soepel bleek zijn er haakse verstevigingen achter gelijmd.
    Veel succes!
    Leo
     
  7. Sybe Rebel

    Sybe Rebel

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Utrecht
    Dankjewel voor je tip! Heb nu polystyreen in huis, maar in een volgend project zal ik zeker iets verder in abs/pvc duiken!
     
    EUSIV vindt dit leuk.
  8. Hessel H

    Hessel H

    Lid geworden:
    14 okt 2011
    Berichten:
    11
    Ik werk al jaren met polystyreen en heb daar al veel modellen mee gebouwd. Veelal 1mm maar ook 0,5; 1,5 en 2 mm heb ik wel gebruikt. Bij andere vragen kun je ook bij Dutch Model Truck Club (DMTC) terecht. We (ik beb één van de leden) hebben een grote data-base met alle mogelijk informatie over modelbouw en alles wat daar mee te maken heeft. Het is georienteerd op 1:24/25. Ook zijn we te vinden op Facebook.
    Hessel
     

Deel Deze Pagina