[build] Flugmodell Chopper in 3mm XPS - sub250

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Maarten-Corsair, 28 sep 2022.

  1. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat is nog eens slim idee. Er zijn ook 11 mm stiften met "lowmelt" dus dan kan ik van mijn 11mm KWB pistool met een dimmer eventueel nog een 2de lowmelt lijmpistool maken.

    Voordeel van de 11mm stiften is dat er veel lijm uit kan komen, ik kan me voorstellen dat bij een groter vliegtuig je soms wel wat meer lijm kan gebruiken als ik die lui van bijvoorbeeld Flitetest die hele grote Foamboard Master serie vliegtuigen in elkaar zie lijmen.
     
  2. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Volgens de bouwinstuctie moet er een 21,5 grams Pulsar Shocky 1700KV in.....nou....op de Pichler site is de "1700KV" niet te vinden, allicht een ouder model inmiddels.

    Dus gekeken naar de Shocky 1800KV...en laat die nou in een mooi setje zitten :)

    https://shop.pichler.de/PULSAR-Shocky-Pro-Power-Set-2204-1800-KV

    shocky1.jpg

    shocky2.jpg



    Dat was goedkoper dan de onderdelen los, én ik krijg er een extra prop bij.;-)

    Straks nog even wat ander spul halen zoals wat verschillende maten scharnieren, verenstaal voor het onderstel, de 7x6 slowflyer prop uit de handleiding et cetera.

    en een propsaver is misschien ook wel handig als groentje :)
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2022
  3. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    In afwachting van wat onderdelen voor mijn Chopper hoogdekkertje ben ik alvast begonnen met het snijwerk voor een forsere, wat crashbestendigere Depron warbird uit de WW2.

    Het wordt een Focke Wulf FW190.


    Dit keer niet uit de groene 3mm maar de dikkere 6mm XPS ondervloer van de Kwantum.
    Het dikkere XPS snijd in elk geval al veel prettiger, 2 volle platen wegen 144 gram dus ook dit wordt een lekker licht toestel en zal waarschijnlijk met dezelfde motor-setup gevlogen kunnen worden.

    De romp bestaat niet uit een box-constructie zoals de Chopper, maar wordt verlijmd uit schijven, dus een gelaagde opbouw (sandwich-constructie). Lekker licht en stevig verlijmd met zelfs carbon-strips voor de stevigheid.

    Het toestel krijgt ook geen onderstel maar is een buiklander. De lucht in.....gaat middels handlancering.

    Ik heb ook nog de P51 Mustang, Mitsubishi Zero, SuperMarine Spitfire, Messerschmit BF109 en de Douglas SBD3 gedownload........en de kleinere Pitts dubbeldekker.


    Bron voor de plannen https://depronrcplans.com/
     
  4. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Gister nog even verder met de Focke Wulf FW190

    De sandwichconstructie van de romp kun je hier goed zien. In de middelste "plak" van het vliegtuig zit een carbon-strip verlijmt zodat de romp niet zwabbert. Dit werkt heel erg goed, na het verlijmen van de strip is de romp erg stijf.

    Op een vlakke plank heb ik de eerste 2 rompdelen op elkaar gelijmt met UHU POR, insmeren, samenvoegen, even lekker wat heen en weer schuiven om de lijm te verdelen, even lostrekken, 10min wachten (het is contactljm) en daarna weer samenvoegen, vastdrukken en voor de zekerheid met wat reststukjes MDF (om de druk te verdelen op het zachte XPS) en wat zware pannendragers van onze defecte gaskookplaat aangedrukt gehouden.

    Op de plank zie je ook nog spijkers die ik heb gebruikt voor het uitlijnen van de onderdelen.

    Door de spanning in het XPS materiaal merk je dat de uitgesneden onderdelen niet geheel vlak meer zijn.
    Met het verlijmen is dit in elk geval mooi te verhelpen.

    Vanochtend in alle vroegte al even de romp bekeken en hij is kaarsrecht en lekker stevig.

    Vanmiddag maar even mooi afwerken en dan eens langzaam aan de vleugels beginnen.
     
  5. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
  6. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    kleine update voor de Focke Wulf

    het eerste vleugeldeel zit op zijn plek om uitgelijnd te worden met de romp.

    FW fuse and wings.jpg

    Met de Chopper ben ik ook verder. De wielen zitten op het onderstel en ik ben bezig met de elevator en rudder. Fototjes daarvan volgen gauw.

    Leuk om 2 toestellen te bouwen, Dan heb ik wat om handen als er lijm of verf droogt ;-)
     
    E.hof vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina