Build MiMI shortkit

Lo,

Hierbij de start van een nieuwe MiMi draadje. tis alweer (;-)) een jaar geleden dat we druk met mimi's aan het zwiepen waren. Toch nu weer een nieuw kitje besteld, wel een shortkit. Ik heb mijn hobbykot nl. vol liggen met mimi spullen, dus ik hoef niet alles in mn kitje.

Het doel is een MiMi te bouwen voor de volgende mimi cup. Daarnaast is deze mimi bedoeld voor Mees, dies pas 13 maar wil ik toch ook wel voorzien van een eigen dlg. We gaan dus kijken of we'm een beetje samen kunnen bouwen.

Misschien maken we er ailerons op..ik heb begrepen dat men bij de mimi cup niet zo nauw kijkt op mimi kenmerken ;-)

twaaide vandaag net iets te hard voor de edelweiss, dus dan maar mn hobbyhok opruimen en ff chillen met een rose-tje en een kaasje in de tuin. bijt opruimen ook gelijk twee staartjes voor de mimi gevonden, nog van vorig jaar.

2eva3egy.jpg

Een Mimi met ailerons vind ik geen Mimi; juist het feit dat de Mimi is bedacht als 2-asser geeft 'm z'n charme....

Tis eigenlijk meer in elkaar passen en vasplakken. Past allenmaal goed. Hier en daar een schuurpapiertje erover

de3ese5y.jpg

Ik gebruik witte houtlijm....de express versie droogt snel , en tblijft een beetje flexibel.

e6eza8ug.jpg

Ik heb aan de onderkant van het rompje ook wat balsa geplakt en in vorm geschuurd...ben niet zo'n fan van platbodems ;-)

2egytuvy.jpg

ff proefpassen staartje...past lekker strak !

Laatst bewerkt:
4udu8ybu.jpg

ik heb de stukjes met een stukje tape aan elkaar geplakt, dat schuurt makkelijker

8u5a2uja.jpg

daar waar het pennetje van de vleugel in de romp gaat toch klein beetje glas op het spantje, ik heb het idee dat ik anders de mini iets te snel aan barrels gooi. Tis maar een gevoel.

Laatst bewerkt:
jubysa5y.jpg

soortig profiel, best goed gelukt.

Het balsa in de kit is overigens prima, precies de juiste hardheid en gewicht voor alle delen.

Laatst bewerkt:
nypuvyge.jpg

he! dies een paar mm te kort (F20) niet zon probleem, schuur je makkelijk passend

Dan heeft de frees mogelijk de binnenkant van de lijn genomen in plaats van de buitenkant, gaat wel eens mis. Is het toevallig 2x de snede dikte?

Dan zou hij overigens ook te smal moeten zijn.

*edit*

Ik heb het even nagemeten op mijn shortkitje, F20 is inderdaad aan de binnenkant van de lijn gefreesd. De extremen van de frees zijn exact de maten die het deel zou moeten hebben.

Het direct ernaast liggende broertje, F22, is wel goed op maat.

ute4y2aq.jpg

kleine aanpassing aan de onderkant van het richtingroer. zoals het bij mij uitkwam stak de onderkant van het ri roer een beetje uit. dat is met landen niet handig, dus iets aangepast. Op de tekening staat het overigens goed.

Laatst bewerkt:
ypeby2e6.jpg

aan de le van de onderkant van het ri roertje een smal streepje cf, anders straks bij het kleinste takje een deuk in je roer, en dat willen we niet.

Laatst bewerkt:
6evy4a4y.jpg

mooi rood is niet lelijk, en vliegt ook nog eens beter. Dus hup kleurtje erop. Na nog een schuurtje 1000 grid erover vind ik het welletjes voor vandaag. En 4 gram dus das prima zo

Laatst bewerkt:
Ik heb voor de zekerheid even alle onderdelen gecheckt tegen de tekening en "gelukkig" alleen F20 klopt niet.
Het lijkt erop dat de freescompensatie aan de verkeerde kant stond voor dit onderdeel.

full

snelste oplossing is net wat Franck heeft gedaan, een nieuw deeltje maken van rest balsa.
Sorry voor het ongemak.

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
Back