Build-off contest II - 1/6 Scale de Havilland DH.88 Comet

Jan, ik kan u verzekeren dat het ongelooflijk veel voldoening geeft. Zeker als het model dan nog goed vliegt!

De stabilo is op de romp geplakt. Alles ziet er goed recht uit.
Het vaste stuk van de staart is ook bijna klaar om te bekleden. Het moet enkel nog geschuurd worden.

Ik ben ook al begonnen met nieuwe motorspanten te maken. Diegene die ik had laten laseren zijn van 3mm lightply gemaakt. En dat vind ik precies niet sterk genoeg. Dus nu ben ik triplex van 1.5mm tegen elkaar aan het lamineren voor de spanten.

Hier zijn de fototjes van het stabilokleven :D

SIMG5294.jpg

SIMG5295.jpg

SIMG5299.jpg

Ziet er super goed uit! Zo'n stabilo voor eeuwig recht (of krom) lijmen vindt ik altijd een spannend iets.

Waarom kijkt niemand vrolijk op de foto's? :-)

Groeten,
Bart

Ik vind het ook altijd spannend. Het is echt zo een definitieve mijlpaal bij het bouwen van het model.

Geen idee waarom mijn moeder zo raar kijkt. Waarschijnlijk omdat ik weer heel de living aan het inpalmen was ;)

Tom

Hey Tom !

Ik ben even uit de roulatie geweest, dus een beetje een late reactie.

Maar super mooie kist ! :thumbsup:
Ik wilde hem zelf ook al bouwen (ik heb van Wouter de CAD tekeningen ontvangen)....maar door andere projectjes is het bouwplan naar achteren geschoven.

Enfin....ik ben best jaloers op je :wink:
Ik blijf het volgen !

Succes met de verdere bouw !

Groet,

Bob

Yep Ron, die heb ik al dikwijls bezocht. Het is een goede bron om de verschillende kleurenschema's te bekijken en om het verhaal van de 5 Comets te leren kennen.
Bedankt om hem hier nog eens to posten. Dan kunnen mensen die alles hier lezen daar ook eens gaan kijken. Of eens een ander kleurenschema zien.

De staart is bijna af. Het houtwerk is allemaal gedaan. De stalen stang om te sturen zit in het roer. De gaten voor de scharnieren zijn geboord. Nadat ik fotos had genomen van het model met de staart heb ik een paar kleine gaatjes toegeplamuurd. De plamuur is nu aan het drogen.

De motorspanten zijn ook op hun plaats gelijmd met epoxy. Ik had motorspanten laten laseren maar deze waren gemaakt uit 3 mm lightply. Ik vond deze precies toch wat te licht dus heb ik er maar nieuwe gemaakt. 4 lagen 1.5mm triplex gelamineerd.Dat zal wel sterk genoeg zijn.
Op de fotos kan je zien dat de motorspanten nogal diep onder de langsspanten uitkomen. Dit kimt omdat ik de verkeerde versie van die langsspanten heb laten laseren. :s:s:s het driehoekig gat tussen de motorspant en die langsspant ga ik dus nog opvulen met een 3mm triplex stuk.

Ik ben ook al begonnen met het monteren van de spanten van de motorgondels. De motorgondels splitsen volgens een schuine lijn, die op de echte ook te zien is.

u997491195-12.jpg

Het achterste stuk wordt aan de vleugel gekleefd. Het voorste blijft los en wordt met een paar vijsjes op het frame gemonteerd. Als ik dan aan de motor, regelaar of landingstel moet zijn kan ik het voorste stuk eraf vijzen. Het frame van het voorste stuk van de gondels steekt nog maar droog in elkaar. Het achtereste stuk, op de foto, dat plakt al wel in elkaar. In het achterste stuk komt ook het landingstel. Daarom zijn de spanten in 2 helften. Om de spanten dan op de vleugel uit te lijnen wordt dit moeilijk. Daarom heb ik de halve spanten met zachte balsa stukjes aan elkaar verbonden. Als ik ze nu op de vleugel plak staan ze mooi in lijn. Achteraf kan ik de balsa stukjes er dan tussenuit halen.

SIMG5316.jpg

Motorgondel frames

SIMG5317.jpg

Motorgondel spanten

Nadat de epoxy voor de motorspanten droog was heb ik de motoren al eens gemonteerd. Ik heb er dan enkele schroeven op gevezen om te zien hoeveel speling er was tussen de schroef en de romp en de schroef en de grond.

SIMG5315.jpg

Links een 13 inch schroef rechts een 10 inch

SIMG5318.jpg

13 inch schroef ground clearance

Meer fotos

SIMG5313.jpg

SIMG5314.jpg

SIMG5319.jpg

SIMG5320.jpg

SIMG5321.jpg

Tom

Slecht :s

Niet echt verdergedaan. De voorbije 2 weekends zijn wij gaan hellingzweven op Cap Blanc Nez. Het was heel leuk alleen was er nauwelijks tot geen wind uit de verkeerde richting.
En nu eist school al mijn aandacht spijitg genoeg op. Ik ga hem niet meer afgewerkt krijgen voor het einde van de wedstrijd. Met een beetje chance op school nog net vliegend, naakt dan wel. Maar dus zeker niet afgewerkt.

Tom

Owww jammer man! Ja ach ja, misschien kan het toch nog steeds als kit worden uitgebracht...? Is wel heeeeel mooi hoor, mooier dan Spruce Goose, die is alleen maar ingewikkeld...

Merci mannnen ;)

Er komt zeker een kit als ze goed vliegt.
En die Spruce Goose gaat het waarschijnlijk ook niet halen. Die heeft het ook al aangekondigd. In mijn categorie gaat maar 1 iemand het halen waarschijnlijk. Die beech baron, want die vliegt al.

Build Off II - 42" Baron 58 - RC Groups

Bij de amateurs zijn er wel een hoop die het halen. Met hele mooie dingen.

Build-Off II - Potez 621 'Dunkerque' - RC Groups

Build Off II - Zeppelin-Staaken XIV “R” Bomber - 92inch - RC Groups

Build Off II, Savoia Marchetti S65 ; Schneider Trophy Racer - RC Groups

Build Off II - Lockheed L1649 Starliner parkflier - RC Groups

Contest - Build Off II - Dornier Wal - RC Groups

Tom

Wow, wat een prachtig model, jammer dat hij niet op tijd af komt...Ik zag je bouwthread bij rc groups, is er een manier dat ik aan die bouwtekeningen kan komen?

Het is NOG geen kit... Tom heeft de tekening etc natuurlijk... Het prototype vliegt ook nog niet he... Tom heeft examens een gaat hellingzweven in Frankrijk... Pas daarna gaat hij verder met bouwen... Zal denk ik wel snel gaan gezien zijn bouwtempo...

Hoi Calmato Crasher

Wat Gary zegt klopt exact.
Ik heb de week die komt nog 2 examens en dan ga ik 14 dagen hellingzweven op de Menez Hom in Bretagne. Beetje ontstressen na de gedane inspanning ;)

Als ik terug kom begin ik verder te bouwen. Als de proto goed vliegt dan komt er een shortkit met lasergesneden stukken, plan en vacuumstukken en dan gaat het plan ook apart beschikbaar worden.

Vanaf begin juli zou hier dus terug leven in de brouwerij moeten komen :D

Tom

Ik denk het wel

Als je ziet hoe mijn motoren op hun firewalls gemonteerd zijn in mijn laatste post met fotos.

Ik ken alleen niets van brandstofmotoren en ik heb geen flauw benul van hoe groot/zwaar/sterk die dan moeten zijn.

Tom

Ieder toestel kan in principe brandstof worden uitgevoerd of vice versa.

Hou wel rekening met meer trillingen bij brandstofmotoren. Het zou dus kunnen dat je hier en daar wat verstevigingen zal moeten aanbrengen om het geheel wat stugger te maken.

Stevo

Daar zat ik ook aan te denken; ik ben in principe een brandstof-man, maar ik wil uiteindelijk ook elektro(impellor) kisten vliegen... Kan je toch een mooie schaalkist hebben die niet zo groot is, en je kan een jet vliegen zonder turbine... Van electriciteit en electro heb ik echter bitter weinig kaas gegeten, ik had ook nooit goede cijfers voor natuurkunde... weet daarom ook niet of ik deze kist in benzine of elektro zou moeten bouwen, ik weet niet hoe "lastig" de elektronica is...
Maar Tom, hoe komt het dat je 1-motorige kisten met een bungee gestart moeten worden...? Snap wel dat ze niet genoeg startsnelheid hebben om uit de hand te kunnen starten, maar zijn er geen motoren die sterk genoeg zijn? En hoe komen ze zo zwaar..? Komt het door het hout en plamuur? Zijn ze niet lichter te maken voor een handlaunch?

Elektro is niet zo moeilijk. Enkele stekkertjes insteken en vliegen :D :D :D
Het probleem is dat er tegenwoordig overvloedig veel nieuwe motoren uitkomen met allemaal andere type aanduidingen en dat men door het bos de bomen niet meer ziet.

Ik start mijn warbirds graag met een bungee omdat het zeker werkt. Ik heb ook 2 balsacraft warbirds en de Mig werd in het begin ook met de hand gelanceerd. Zowel de Mig en de Balsacraft Bearcat zijn eens slecht gelanceerd door iemand zodat er schade was. En verschillende keren slecht gelanceerd dat ik het nog maar net kon redden. Met de bungee heb je dat niet (zolang je niet cross wind schiet ;)) Daar heeft het model direct en deftige beginsnelheid en heb je de volle controle. Veel mensen hebben de verkeerde indruk dat je bij een bungee launch niet kunt corrigeren als er iets mis gaat. Dat is niet zo. Je kan heel de tijd sturen en het moet echt al serieus mis gaan wil je het niet kunnen corrigeren. Je moet wel snel genoeg reageren aangezien het ff heel snel gaat :)

Doordat ik ze met glasmat bekleed, in plaats van met japans papier of gewoon eerst met porienvuller schilder voor ik de verf doe, wegen ze wel wat zwaarder. Het voordeel is wel dat ze ook robuster worden. Als je eens een slechte landing doet wordt dit niet direct afgestraft. En omdat ik de bungee gebruik speelt het beetje extra gewicht toch geen rol.

Ook gebruik ik redelijk grote batterijen. Op het moment kan ik met de Dewoitone 15 minuten volgas vliegen. Daarna heb ik nog genoeg over om enkele circuits te maken moest de 1ste landing niet lukken.

De motoren die beschikbaar zijn zijn zeker sterk genoeg. Mijn warbirds, zoals ik ze vlieg, zijn echter meer op snelheid gemotoriseerd dan op trekkracht. De Dewoitine is eens op 140 km/h geclockt. Dat zou 1200 km/h zijn voor de echte. Om schaal te vliegen zou volgas dus half zo snel moeten zijn als nu. Ik vlieg met een relatief kleine schroef met grote spoed en een hoog toerental. Hierdoor starten de modellen niet goed uit de hand omdat die schroef in het begin, bij lage snelheid niet goed werkt. Als ik een trager lopende motor steek, een grotere schroef met een kleinere spoed, dan gaat het model beter trekken en makkelijker uit de hand starten. Snelheid gaat dan ook veel meer schaal zijn. Het ding is dat ik zo graag snel en dynamisch vlieg :D

Als ik mijn afwerking anders doe, en de motorisatie a la RBC kits (typhoon 29/20/10; 3s 1550mAh lipo) dan starten ze waarschijnlijk vanzelf uit de hand.

Ik zal het bij de volgende warbird eens proberen ;) Dat wordt een nieuwe Mig-3 of een Heinkel He 100

Tom

Back