Elektro is niet zo moeilijk. Enkele stekkertjes insteken en vliegen

Het probleem is dat er tegenwoordig overvloedig veel nieuwe motoren uitkomen met allemaal andere type aanduidingen en dat men door het bos de bomen niet meer ziet.
Ik start mijn warbirds graag met een bungee omdat het zeker werkt. Ik heb ook 2 balsacraft warbirds en de Mig werd in het begin ook met de hand gelanceerd. Zowel de Mig en de Balsacraft Bearcat zijn eens slecht gelanceerd door iemand zodat er schade was. En verschillende keren slecht gelanceerd dat ik het nog maar net kon redden. Met de bungee heb je dat niet (zolang je niet cross wind schiet

) Daar heeft het model direct en deftige beginsnelheid en heb je de volle controle. Veel mensen hebben de verkeerde indruk dat je bij een bungee launch niet kunt corrigeren als er iets mis gaat. Dat is niet zo. Je kan heel de tijd sturen en het moet echt al serieus mis gaan wil je het niet kunnen corrigeren. Je moet wel snel genoeg reageren aangezien het ff heel snel gaat
Doordat ik ze met glasmat bekleed, in plaats van met japans papier of gewoon eerst met porienvuller schilder voor ik de verf doe, wegen ze wel wat zwaarder. Het voordeel is wel dat ze ook robuster worden. Als je eens een slechte landing doet wordt dit niet direct afgestraft. En omdat ik de bungee gebruik speelt het beetje extra gewicht toch geen rol.
Ook gebruik ik redelijk grote batterijen. Op het moment kan ik met de Dewoitone 15 minuten volgas vliegen. Daarna heb ik nog genoeg over om enkele circuits te maken moest de 1ste landing niet lukken.
De motoren die beschikbaar zijn zijn zeker sterk genoeg. Mijn warbirds, zoals ik ze vlieg, zijn echter meer op snelheid gemotoriseerd dan op trekkracht. De Dewoitine is eens op 140 km/h geclockt. Dat zou 1200 km/h zijn voor de echte. Om schaal te vliegen zou volgas dus half zo snel moeten zijn als nu. Ik vlieg met een relatief kleine schroef met grote spoed en een hoog toerental. Hierdoor starten de modellen niet goed uit de hand omdat die schroef in het begin, bij lage snelheid niet goed werkt. Als ik een trager lopende motor steek, een grotere schroef met een kleinere spoed, dan gaat het model beter trekken en makkelijker uit de hand starten. Snelheid gaat dan ook veel meer schaal zijn. Het ding is dat ik zo graag snel en dynamisch vlieg
Als ik mijn afwerking anders doe, en de motorisatie a la RBC kits (typhoon 29/20/10; 3s 1550mAh lipo) dan starten ze waarschijnlijk vanzelf uit de hand.
Ik zal het bij de volgende warbird eens proberen

Dat wordt een nieuwe Mig-3 of een Heinkel He 100
Tom