Building a woodstrip canoe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door picklewars, 1 okt 2019.

  1. picklewars

    picklewars

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Breda
    Aantal jaren geleden heb ik het boek "Canoecraft" van Ted Moores gekocht omdat ik van plan was zelf een houten kano te bouwen. Helaas is het daar (nog) niet van gekomen.
    Aangezien ik nog steeds bezig ben met een scaler op basis van een Axial SCX10 II en de meeste accessoires zelf maak, lijkt het me leuk een kano te bouwen in schaal 1:10 (ongeveer).
    Ik heb redelijk veel ervaring met houtbouw, ook in modelbouw, maar nog geen boot gebouwd. Daarom probeer ik het volgens de richtlijnen van een 1:1 te bouwen.
    Ik volg geen exakte bouwtekeningen, alleen de voorbeelden van een mal (rechts op de eerste foto) die ik in ongeveer 1:10 heb uitgeprint en daarna uitgezaagd en geschuurd heb.
    De mal is op een basis van MDF gezet. De mal zelf is van balsa. Niet het meest stevige hout, maar dan hoef ik de spijkertjes of naalden om de plankjes vast te zetten er niet in te timmeren, maar kan ik ze er gemakkelijk induwen.
    De beplanking van 3.0x0,6 mm is een mix van mahonie-, linden- en notenhout om wat kleurverschil te krijgen. De boeg (een binnenste en een buitenste) is van 3 lagen 2.0x1.0 mm beuken.

    Inmiddels is de mal waterpas en uitgelijnd (alles lijkt scheef op de foto, maar is niet zo...)
    Heb de beuken latjes voor de boeg een nacht laten weken in (aanvankelijk heet) water, maar heeft ze niet echt meer buigbaar gemaakt. Heb ze aan elkaar gelijmd en langzaam meer en meer gebogen totdat deze op de mal paste. Hoewel het eerste latje gelijk brak lijkt het toch te lukken en ligt het nu te drogen.

    De ervaren modelbootbouwer zal zich vast niet kunnen vinden in deze ondoordachte en onervaren manier van bouwen, maar het is voor mij ook maar een test. Bovendien hoeft het vaartuig niet te kunnen varen...
    Wordt vervolgd...

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    ozy vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    alvast welkom en succes met de bouw.
    Hout te lang in water onderdompelen maakt het bros ipv flexibel. Je kan beter trachten het latje 10 min in (gekookt) water onder te dompelen
     
  3. picklewars

    picklewars

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Breda
    Begint een beetje vorm te krijgen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Marc w en wimo100 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina