buiten temperatuur tekoud???

  • Topicstarter Topicstarter kawasaki60
  • Startdatum Startdatum
Gewoon in de schuur verwarming op 21 graden, autootje op de bok en inrijden met WOT. Moet alleen ff kijken of de buren nog happy zijn na 1ste tankje, O ja zorg voor goede ventilatie:D

PS heb nog een zootje onderdelen liggen van de mp 7,5 sport 3 intresse stuur pm

Met dit weer een motor met WOT inrijden? Ik onderschrijf de opmerking van Roelof, dit is echt niet slim. Zelfs met aftapen moet je erg voorzichtig zijn ivm niet evenredige opwarming van de zuiger / cilinder waardoor er vervorming optreed.

Niet slim...

Shepherd IDM Benelux


Posted via Mobile Device
 
Ik heb hem ook met dit weer ingereden.

Alleen die modelbouwzaak in Elst (Hobma) rijd ze ook in met dit weer, en die gebruikt ook geen bescherming voor over de motor :/
 
Lees goed wat Roelof aangeeft: ...wat voor de komende zomer wanneer het wat warmer wordt nadelig kan zijn...

Je kan in theorie met elke temperatuur een motor inlopen, het gaat er om wat het gevolg is.
Een motor die je nu inloopt zal snoeihard lopen in de kou, mede vooral door de hoge luchtvochtigheid van de tijd in het jaar. Die zelfde motor zal tijdens warm weer niet veel presteren...

Shepherd IDM Benelux
 
Dus... Als de zomer komt, heb ik niet veel meer aan mijn motortje?

En wat als ik hem nu armer zet, en een paar tankjes wat 'heter' ga rijden, zal dit enig verschil maken?

En lees dit eens:

If you are still idling at least a tank through during break-in, you're using the old-school accepted method (still works well for some!) but it's not the method that the top engine guys (Ron Paris, Dennis Richey, Rody Roem, Michael Salven are just a few I've spoken personally with about this) recommend anymore.

From the very 1st time you start your engine, plop the car on the ground & begin running it in a parking lot in 2-3 minute intervals, tuned only *slightly rich* getting the temps up in the 200F range on a normal day. Every 2-3 minutes, shut the engine down & let it cool completely with the piston at BDC, and then fire it back up; continue this cycle until you've run 15 min or so, and then bump up to 3-4 minute intervals. Vary the RPM and don't be afraid to get the temps in the 200's. What you want is heat cycling of the components without the incredible stress that comes with breaking an engine in when it's overly rich & cold. After cycling the engine in this mannerfor about 20-25 total minutes, it'll be ready for the track and race tuning. I realize this method goes against the old-school "idle on the box" routine, but you'll be amazed once you've completed this break-in routine, your OS will still have amazing pinch w/out sticking at the top AND your OS's compression will last far longer than it will with the "old school" method.

You say you run the engine at "factory settings" for the first FIVE tanks? That alone causes lots of stress, as the factory OS settings are very rich on every OS I've ever owned or tuned. The piston & sleeve haven't expanded to operating temps, and every time the engine turns over, the piston slams into the pinch zone at TDC. The not-so-surprising result can be a cracked con-rod at the crank pin--that's where the majority of the stresses occur as the engine turns over. I've only heard of about 6-8 OS engines breaking con-rods, and they're ALWAYS during the first gallon...and almost every time it's because the guys have performed the break-in procedure you described. Doesn't seem like a mystery as to why it's happening. Drawing out the break-in routine really stresses the engine & actually wears away compression along the way. This method I've outlined will feel weird at every step, but after you try it once, you'll notice a big difference in your engine's performance & lifespan.



Tegen mij werd gezegd dat ik 'em 2 tankjes stationair moest laten lopen, en dat ie niet warm mocht worden. Naar wie of wat moet ik nu luisteren? Iedereen zegt weer wat anders.
 
Ja maar toch... Hmm, zal wel aan mij liggen. We zullen zien hoe lang de motor presteert.
 
Tja moeilijk... Ik heb geen ervaring met OS motoren en weet niet wie dit hierboven geschreven heeft. Wat een feit is dat metaal krimpt bij kou en uitzet bij warmte, door de conische opbouw van de cilinder en zuiger bij dit soort motoren is dit punt erg belangrijk.

Wat hierboven beschreven wordt is een manier wat een goede perfecte "passing/klem" tot gevolg heeft, maar wat heb je daaraan als dat alleen bij 6 graden is...

Je kan je motor naar 120 graden brengen, al zal dit een hele toer worden om dat vast te houden in de koude wind. En dat geldt niet alleen voor de koelkop.
 
Ik zal em wel proberen in te pakken, wil het motortje nu niet echt naar de klote helpen, 't was al duur genoeg.
 
Leuk he dat inlopen en de vele methodes waar de meningen over verdeeld zijn en uiteindelijk allemaal hetzelfde doel hebben.

Belangrijk bij een inloop is een rijke afstelling en niet veel toeren wat helaas ook geen hoge temperaturen geeft. Vrees niet, bij de 1e paar tankjes zal de zuiger zich niet echt naar de temperatuur zetten maar is het wel belangrijk om gedurende de inloop naar een goede temperatuur te komen wat natuurlijk nooit lukt als de huidige temperaturen 15 tot 20 graden lager liggen dan in de zomer.
Ook is het zo dat dat de zuiger in het begin zich makkelijker laat vormen dan na een paar tankjes, het opwarmen en afkoelen doet het materiaal in het begin structureel iets veranderen. Om precies te zijn groeien sommige zuigermaterialen iets waardoor de zgn. heatcicle methode meer wordt aanbevolen maar uiteindelijk zal het eindresultaat hetzelfde zijn. Omdat geen ene motor hetzelfde is (toleranties in maatgeving en poorttiming) is een goede of slechte ervaring bij een bep. inloop nooit echt reproduceerbaar tenzij je echt geen geduld hebt gehad want dat sloopt ten alle tijden de fit van de zuiger.

De laatste trend welke ik steeds vaker zie is de inloop starten zonder een koelkop. Wedstrijdmotoren werken altijd met een losse burnroom waardoor de kop te verwijderen is. Dan kan je rijk inlopen en toch de motor op bedrijfstemperatuur krijgen (gebruik een IR thermometer !) wat ook mogelijk is als je de koelkop inwikkeld in tape of een soort van koker overheen klemt. Deze truken zijn met deze kou zeker aan te bevelen.
 
Maar dan nu de hamvraag; Is het wel goed mogelijk om een motortje met deze temperaturen goed in te kunnen rijden?
 
Ja hoor maar neem voorzorgmaatregelen om de motor meer op temperatuur te brengen.
 
Das' mooi om te horen. Ik zal hem wel iets armer zetten, en zal er wel wat hittebestendige tape omheen wikkelen.

Dus zo lang ik 'em maar fatsoenlijk op temperatuur houd, moet alles goed komen? (mits ik er normaal mee omga natuurlijk).
 
Niet té uiteraad. Maar ik rijd altijd wat rijker, ook met m'n vorige modellen. Maar omdat het zo koud is, toch wat armer zetten.
 
Wat voor gloeiplug kan ik het beste gebruiken met deze temperaturen?

Medium R3?
OS Turbo plug 3, Ultra hot of super hot?

Ik ben van plan dingen te bestellen op de site van Pk racing, dus 't zal fijn zijn als de aanbevolen pluggen daar te koop zijn.

Mijn Traxxas plug is namelijk bij het 10e tankje kaduuk gegaan. Alleen nu heb ik een Rossi R3 plug meegkregen, alleen het draadje die verbonden is met de elektrische starter past hier niet goed op, veel te los...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met die kou daar buiten weet ik wel warmere plekjes om met dat soort speeltjes met een vrouwelijke inhoud te spelen. Ik snap ook niet dat je met de huidige kou (rond vriespunt) lekker buiten wilt spelen om een motor in te lopen, je staat alleen de kou-kleumen.
 
Back
Top