buitenboordmotor

• Topicstarter Topicstarter offroader
  • Startdatum Startdatum
g2337.jpg

Buitenboord motor (modelbouw krikkem) GTX 800 Speedline voor 99 euro.

Hierin zit 'n Speed 820 BB turbo race e-motor.
U nom. = 20 V, onbelast 24000 rpm

Hiermee gaat je de 50 km/h niet redden hoor in zo'n grote boot. Met 2 stuks wellicht wel echter dan heb je een korte vaartijd of je stopt 'm vol met accucellen, maar dat gaat weer ten koste van de snelheid.

maar hoe moet je dat doen met die regelaar als dat 2 motoren zijn?

en er staat ook niet bij hoeveel voltage en amperes die motor nodig heeft

de vorige 2 berichten had ik er op gezet zonder tegoed te kijken , sorry

hoeveel vaartijd zou ik hebben als ik er 2 accu's van zo'n 4000mah in steek???

GTX 800 van Graupner is geschikt van 16V .. 24V. Met andere woorden als je met NiMH-cellen gaat varen vanaf 13 tot 20 stuks. De nominale motorspanning is 20V (16 a 17 cellen). Hoe meer cellen hoe meer snelheid.

Hoe groter de prop hoe meer stroomverbruik (let op de accu-, regelaar en motortemp) en hoe hoger de topsnelheid zal liggen. Denk dat je rekening moet houden met ongeveer 10 tot 12 min. vaartijd bij een capaciteit van 4200 mAh (1 accu, 1 buitenboordmotor).

maar hoe doe ik dat dan met die regelaar (met 2 motoren en 2 accu's)

Tja, da's een goeie vraag. Ik denk dat het synchroon lopen van deze borstelmotoren wel eens lastig kan zijn. Het mooi rechtuit varen zal wel problemen kunnen geven, mede doordat beide props/motoren dezelfde draairichting hebben. Aan te passen in 1x linksom + 1x rechtsom?

Heb zelf gevaren met 2 e-motoren (binnenboord) op 1 uitgaande as, aangestuurd d.m.v. een dikke regelaar. Dat ging prima (2 accu's in serie + 2 motoren in serie). Doordat de motoren mechanisch gekoppeld zijn liep dit als een trein.

hoeveel amperes trekt die motor?
hoe zet je die 2 motoren en 2 accu's in serie?

maar hoe doe ik dat dan met die regelaar (met 2 motoren en 2 accu's)

Ik weet niet wat voor een zender/ontvanger je hebt maar op bijv de mx12 kan je op de 2 kanalen tegelijk gas geven. In ieder kanaal een regelaar en dan kan je volgens mij de ene met de andere mixen als er vermogens verschillen zitten tussen links en rechts (zodat ie rechtuit blijft varen). Sommige vliegtuigen hebben wel 4 motoren......

Weet alleen niet wat er gebeurd als je twee accus aansluit op een motor ieder en in de ontvanger stopt (ga je twee keer spanning lever via de bec naar de ontvanger), maar volgens mij kan dat gewoon en blijft de spanning in de ontvanger hetzelfde. Stroom enzo is niet mn sterkste kant......

hoeveel amperes trekt die motor?

Die vraag had ik laatst ook maar daar is niet echt een simpel antwoord op gekomen. Hangt allemaal samen met prop, weerstand, capaciteit accu etc.

Op de site roepen ze 21 amps bij maximale belasting (maar ik heb een kleinere automotor al 25amps zien trekken door een foute as, en dat was buiten het water).

Blockierstromaufnahme 166 A staat op de site , maar ik kan geen duits dus wat dat voor die 166 A staat kan ik niet lezen
maar is 166 A niet heel veel???

@Vliegeniertje,
Blockierstrom is de totale stroom die de moter trekt bij volledige blokering.
Dwz. bij blokering van het schroef door een koord die er in draaid of iets dergelijks.

@Vliegeniertje,
Blockierstrom is de totale stroom die de moter trekt bij volledige blokering.
Dwz. bij blokering van het schroef door een koord die er in draaid of iets dergelijks.

Ok, maar ga je dat dan als uitgangspunt nemen voor je regelaar of ga je toch uit van de 21 amps bij optimale belasting? In dat geval heb je niet eens zo'n hele dure regelaar(s) nodig.

Blockierstromaufnahme 166 A staat op de site , maar ik kan geen duits dus wat dat voor die 166 A staat kan ik niet lezen
maar is 166 A niet heel veel???

Als je een paar letters wijzigt, krijg je 'blokkeerstroomopname', da's Nederlands voor 'dan gaat 'ie de hens in'

Een 820 kun je watergekoeld zo'n 25-30A continue laten trekken, daarboven word de boel te warm.

Groeten, Jan.

maar moet ik nu een regelaar kiezen van 166 of van 30 ofzo???

maar moet ik nu een regelaar kiezen van 166 of van 30 ofzo???

Volgens pompebled zou je in principe genoeg moeten hebben aan 30a en da's dan continue. +50% voor sleepboten (dus ik zou iets meer pakken voor een speedbootje), dus miiiiiiiiinimaal 50amps, 70 amps iets veiliger. Persoonlijk heb ik al een paar dingen "te klein" gekocht (en dus verbrand), voor een paar euro meer zou ik een 120 amps continue kopen nu.

Back