Buitenloper start niet door koper op motorschot

Het lijkt wel 1-0 voor Lorentz: Met de ringetjes doorgesneden werkt alles perfect.
20200214_231404.png


Ik heb een kleine video gemaakt met een overzicht van de experimenten tot nu toe.


Hieronder nog een paar foto’s van de motor met het originele aluminium kapje.
20200214_233444.png

20200214_233523.png


Groet, Sinan
 
Nu zie je de constructie ook mooi inzichtelijk.
Wel! Nou ik met fiets en al het straatputje in. Die Lorenz!

Maar ik zal eens een opstelling achter een koperen plaatje maken. En een printplaat.
Wellicht tref ik het zelfde, mooi om dan te zien.

Of dat het juist het ‘raster patroon’ van de printplaat het opwekt, en het een soort gaas is geworden?

Kooi van Faraday denk ik dan aan, echter geen elektronica kunner, en zeker geen theoretische kennis...

Gr Bas
 
Ik heb het vermoeden dat de alu spinner er ook iets mee te maken heeft.
Maar ik ben geen natuurkundige, ik vind het allemaal heel apart.

GJ
 
Ik heb het vermoeden dat de alu spinner er ook iets mee te maken heeft
Ja ik ook, die ring bevind zich in het elektromagnetisch draaiveld van de stator dat wekt inductie op in die ring.
Hendrik Lorentz doet hier ook in mee.
Dat wisselende magnetisme wekt in de koperen ringetjes ook een inductie op, het zijn spoeltjes van 1 wikkeling dat wekt ook weer wat magnetisme op en dat werkt elkaar tegen.
Een beetje natuurkunde met wervelstromen.
 
Dit is een mooie demonstratie van de wet van Biot-Savart:
Ja en? ga je voor ons een magnetisch veld berekenen en met welk doel?
Hoe groot de minimale afstand tot het inductiemateriaal moet zijn om geen invloed te hebben/krijgen op het rendement van het draaien van de motor?
 
Ah.. dit effect kende ik al maar niet als Lorentz maar als EMK.

Hier uitgelegd op joeptuup


GJ
 
Ik kom ook niet aan bouwen toe, vergeet ik weer een knelfitting voor de waterleiding, weer heen en weer naar Bitburg.
En het zonnetje schijnt zo mooi, het wordt vliegweer.

GJ
 
Ja ik ook, die ring bevind zich in het elektromagnetisch draaiveld van de stator dat wekt inductie op in die ring.
Hendrik Lorentz doet hier ook in mee.
Maar die ring draait samen met het draaiveld rond, dus zou geen invloed moeten hebben, hoogstens door het slip-verschil in toerental.
 
Veel magnetisch strooiveld zal er niet zijn, dat zou het rendement van de motor niet ten goede komen. Omdat we sensorless motoren gebruiken wordt de tegen emk na bekrachtiging van de spoelen van de motor (waarschijnlijk) gebruikt om de positie van de rotor te bepalen, dit zal de mist ingaan door de kortsluitwikkelingen in het strooiveld.
Na bekrachtiging ondergaat elke spoel telkens een poolwisseling (noord-zuid van de magneten). Op dat moment zal deze spoel veel gevoeliger kunnen zijn voor een magnetisch veld dat extern wordt opgewekt en dat kan dan zijn door de kleine kortsluitstromen in de ringen van de printplaat nabij elke spoel op dat moment.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd alleen kunststof montageplaat te gebruiken, met geen enkel metaal aanwezig, glasvezelversterkte epoxy plaat bijvoorbeeld. Eventuele aanwezige koperlagen kunnen mechanisch verwijderd worden met een vijl.
 
Laatst bewerkt:
Wat Hans hierboven uitlegt lijkt mij de meest logische verklaring. Heel kort gezegd dus een verstoring van het terugmeldingssignaal.
Een egaal kopervlak heeft volgens mij nauwelijks of geen invloed omdat het ontstane magnetisch veld één groot oppervlak is dus de "velddichtheid" heel gering. Hierdoor zal het geen invloed hebben. Die kleine ringetjes vormen kleine kortgesloten wikkelingen heel dicht bij de spoelen van de motor. Omdat er meerdere dicht bij elkaar zitten krijg je dus meerdere kleine velden die elkaar gaan versterken omdat ze de zelfde richting hebben. Dat kan de invloed dus zelfs vergroten.
Maar het is simpel uit te testen of een egaal kopervlak wel of geen invloed heeft.
 
Een egaal kopervlak heeft volgens mij nauwelijks of geen invloed omdat het ontstane magnetisch veld één groot oppervlak is dus de "velddichtheid" heel gering. Hierdoor zal het geen invloed hebben.
In theorie. In deze opstelling zit in zo'n egaal oppervlak enkele gaten 2 of meer voor de bevestiging en 1 voor de as.
In de practicum is dat lastig uit te voeren.
Maar de één zal de andere tegenwerken of juist versterken of er een zooitje van maken.
De aluminium ring speelt ook een rolletje mee, de luchtspleet wordt hiermee verkleint.

Maar dat de regelaar hiervan over de zeik gaat, dat geloof ik wel.
 
Ik vind de constatering van de starter van dit onderwerp interessant en zou zelf verder op safe spelen, ook in een egaal koperoppervlak worden, als dit klopt, stromen opgewekt en kan het een klein verlies betekenen in de vorm van een remmende kracht.
 
..... De aluminium ring speelt ook een rolletje mee, de luchtspleet wordt hiermee verkleint.
Dat denk ik niet. Probeer het maar eens met een stukje ijzer tegen de buitenkant van de rotor (de "can"). Er treedt zo goed als geen magnetisch veld naar buiten en dat hoort ook zo. Alles wat buiten de can komt is in principe verloren en draagt nauwelijks bij aan de kracht van de motor. Daarom is de can ook van een goed magnetisch geleidend materiaal zoals ijzer (staal).
Ja in die can ontstaan ook wervelstromen (eddie current) die verliezen opleveren. Helaas is daar niet veel aan te doen behalve de can ook op te bouwen zoals de stator ook is. Dat is praktisch echter heel lastig te realiseren en dat zie je dus niet vaak.
 
Het gekke is dat het niet de eerste keer is dat dit me overkomt. Daarom ben ik relatief snel gaan kijken naar het metaal in de buurt.

Een kort verslag van oud geëxperimenteer voor zover ik het me kan herinneren:
Onderstaand middenstuk was bedoeld voor een compacte, superlichte klap-prop voor een zwevertje. Het is gemaakt van een stukje aluminium T-profiel met een uitsparing waar de motor precies tussen paste. Ook liepen de poten van de T wat langer naar beneden langs het belletje.
Ook deze kombinatie wilde niet lopen maar bleef schudden.

20200216_202252.png

20200216_202352.png


Eerst dacht ik dat het iets(?) met de geleiding te maken kon hebben. Dus voor de isolatie overal tape tussen gezet maar het had geen effect. Intussen heb ik gezien dat het iets beter ging als het middenstuk wat verder op de as gemonteerd werd. Daarom heb ik de poot van de T aan alle kanten zodanig getrimd dat er wat meer ruimte kwam tussen het middenstuk en de motor maar het hielp maar een beetje.

Wat wel hielp was het omgekeerd monteren van het middenstuk. Dan draaide de motor zonder enig probleem. Denkend hieraan heb ik de poten onder de scharnierpunten zoveel mogelijk getrimd en voilà, toen begon het te draaien.
Ik was dus gewaarschuwd.

Wat ik me afvraag is, hoe vaak we suboptimale performance halen uit onze motoren door dit soort problemen. We hebben het meteen door als een motor niet wil starten maar als het ongemerkt 20% minder rendement heeft... Waarschijnlijk gaan we er dan voor zorgen dat er meer koelgaten en/of een grotere motor komt.

Groet, Sinan
 
Dat denk ik niet. Probeer het maar eens met een stukje ijzer tegen de buitenkant van de rotor (de "can"). Er treedt zo goed als geen magnetisch veld naar buiten
Waarom zou ik met een stuk ijzer bij een motor gaan staan?
Als ik iets uitprobeer, dan wil ik daar ook altijd graag een referentie bij.
De variabel factor en vraag is, heeft een aluminium ring die voorbij de "can" zit, invloed op het magnetisch strooiveld.

Dat kun je alleen in de praktijk, dynamisch dus met draaiende motor constateren.
ipv met een stuk ijzer, kan dat ook met het elektronisch kompas van een mobieltje.
Ik gebruik dat sensortje ook wel eens om spoeltjes van magneetklepjes op werking te testen en bij relais werkt dat ook prima.

Het strooiveld van een aangestuurde borstelloze motor, dat ga ik echt niet met een stuk ijzer of een magnetosensor testen.

Veel handiger is een elektrisch geleidend draadje door het magneetveld te draperen.
En daar een ampèremeter op aan te sluiten, die dan wel overweg kan met een blokkerige stroom in de wat hogere frequenties.

En dan gaan knutselen met een aluminium ring over de "can".

Dan krijg je een dergelijke opstelling:
Voor met een verschuifbare huls over de "can" moet ik ff een ander motortje pakken en op zoek gaan naar een passende huls of vice versa en dan ook nog een exemplaar waar de draadjes er aan de achterzijde uit komen.

Mocht ik in de komende dagen tijd en zin hebben dan wordt het een dergelijke opstelling met een ander type motortje verwezenlijkt.
Waarbij de motor op een vaste positie blijft zonder wasknijper en het draadje door het veld ook op een vaste positie blijft zonder de wasknijpers of met andere wasknijpers.
En wat variabel is, is een aluminium huls.

Oh ja het metertje kan in het 20mA bereik een bak ellende verwerken tot zo'n 45kHz.


meet opstelling.jpg


Bij maximale open sturen regelaar en onbelaste as.
loopt dit stroompje door het rode draadje.
draadje is 1mm²
Rommel die in de witte balk staat, niet op letten, niet interessant.

motor max.jpg
 
Geeft wel te denken.
Wie kiest er niet liever een aluminium spinner voor zijn mooie kist ipv een budget "plastik"?
Best de moeite waard om eens te vergelijken.
 
Je moet inderdaad niet met een stukje ijzer bij een draaiende motor komen. :eek:
Dat is ook niet wat ik bedoel. Doe het bij een stilstaande motor! Misschien had ik dat er bij moeten schrijven. :rolleyes:
Het is de bedoeling dat het magnetische veld binnen de motor blijft voor het hoogste rendement en de grootste kracht. De dikte van de can en het gebruikte materiaal wordt zo gekozen dat dit ook het geval zal zijn. Mogelijk dat er bij die "Chinese" budget motoren exemplaren zijn die hier niet (helemaal) aan voldoen maar daar ga ik in dit geval niet van uit.
 
Het is de bedoeling dat het magnetische veld binnen de motor blijft voor het hoogste rendement en de grootste kracht. De dikte van de can en het gebruikte materiaal wordt zo gekozen dat dit ook het geval zal zijn.
Bij een stilstaande motor detecteer je alleen het magneet veld van de permanente magneten en ja die fladdert ook gewoon naar buiten door de can en er onder en boven uit.
Ik leg daar een stroomoppikdraadje langs en draai de motor met de hand rond, dat resulteert in een stroompje in dat draadje, dus er is lekkage van magnetisme.
Ik heb Europese motoren liggen (Kontronik) waar het magneetveld vrijelijk naar buiten fladdert.
Van de permanente magneten maar ook van het draaiveld in de stator.
Ik verwacht zelfs dat de regelaar met een binnenloop motor over de zeik gaat als er een verstoring optreed in het magnetisch strooiveld.
 
Back
Top