Burt Rutan’s Triumph business jet

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Pauls, 8 feb 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    prachtig vliegtuig. Al enig idee wanneer dit af gaat zijn?

    Heb je plannen om naar de schaalmeeting in Oss te komen? evt met andere toestellen? is een aanrader!
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat zou dan alleen statisch kunnen daar jets op Oss met de schaalmeeting niet worden toegestaan.



    VErder een schitterende kist met een mooi bouwverslag :yes:
     
  3. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Raar Vliegtuig

    Wat een raar vliegtuig, het lijkt wel of het ding achteruit gaat vliegen.
    Heb ik nou begrepen dat die Starschip al 22 jaar oud is...dat ze in die tussentijd geen ARF bouwdoos op de markt hebben gebracht! Blijkt wel dat witte constructielijm van Frenken toch de beste lijm voor je modelvliegtuig was.
     
  4. Pauls

    Pauls

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nederweert
    Romp beplanken

    De romp is nu voor de helft beplankt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De spanten voor het neuswiel zitten er nu ook in. De positie van het neuswiel wordt van al de rest afgeleid. Ik let dus ook op de instelhoek van de vleugel (nul graden).

    [​IMG]

    Alvorens de romp wordt beplankt met balsa 1,5mm, krijgen verschillende plekken een laagje epoxy met glasweefsel. Als versteviging maar vooral om spanningsconcentraties af te leiden naar een groter stuk van de beplanking. Zodoende voorkom ik dat het vliegtuig op een zwakke plek gaat inscheuren ten gevolge van kleine schades, zoals een uitschuiver in de beek, na een te snelle landing.

    [​IMG]

    Het beplanken begint bij de staart. Het balsa komt hier in de sandwich: eerst een laagje glasweefsel 80 gr/dm2 diagonaal, dan balsa en straks weer glas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit dient voor de torsiestijfheid van de nogal dunne staartboom.

    Alvorens het beplanken komt er ter plaatse van het deurtje een laag glasweefsel onder het hout. Maar niet AAN het tempex ! Dus er zit een laag plastic tussen. Terwijl het weefsel (aan de randjes) nog wel aan het tempex vastgelijmd wordt. (snap je het nog ?)

    [​IMG]

    Om straks het deurtje er gemakkelijk uit te kunnen snijden, moet je goede voorbereidingen treffen. Dit zijn ze:

    Aftekenen waar het deurtje moet komen. Met een papiertje (vastgeplakt aan de romp), kan ik NA het beplanken terug vinden waar alle voorbereidende werkzaamheden terug te vinden zijn. Vandaar dat loshangende vel papier!

    [​IMG]

    omdat het deurtje een enorme verzwakking van de romp wordt, komt er een koolstofversterking onderhuids.

    [​IMG]

    Overal waar geen vezels komen, wordt met Epoxy geijmd, op de andere plaatsen met Latex kontaktlijm.

    [​IMG]

    (op de romp)

    [​IMG]

    (en op de plankjes)

    [​IMG]

    Onderhuids het deurtje komt een overmaatse glasweefsel


    Maar EERST komt er een stuk plastic te liggen dat overal 1 cm kleiner is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier wordt het natte glasweefsel aangebracht.

    [​IMG]

    De rand van elk balsaplankje wordt met witte houtlijm verlijmd.

    [​IMG]

    En dan zijn de plankjes aan de beurt…


    In zo een deurtje zit veel werk in. Het is nog maar de vraag of zoveel voorbereidend werk loont ten opzichte van een het maken van een nieuw deurtje, van andere materialen.

    [​IMG]

    Aan Alphamax iets over berekeningen: Dieter Schall heeft ook een Excel-programma geschreven, genaamd ENTEX. Misschien dat dat jou verder helpt.

    Ik hoor jullie reacties graag.

    Paul
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Reactie??

    1 woord ..... GAAF !!!!!!!!!!!
     
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    En leerzaam !!!!!
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Top werk!:p
     
  8. alphamax

    alphamax

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    41
    Hallo Pauls

    Entex gevonden op www.model-aviator.de/content/download/entex_basic_106.xls.

    Helaas is het niet mogelijk om profieleigenschappen in te vullen, en wordt er geen instelhoekverschil berekend.

    Vraagje, hoe kom jij aan de combinatie van canard- en vleugelprofielen, is dit een bekende/favoriete/bewezen combinatie, of is dit de beste combinatie van profieleigenschappen uit een hele collectie (boek schall?).

    Trouwens ik vind dit een zeer interessant project, je bouwt met dezelfde methode als Rutan (schuim en polyester).

    groeten alphamax
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2009
  9. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Oeps

    De laatste foto`s geven een mooie indruk van het geheel.
    Het is een behoorlijke kist geworden, ik ben benieuwd of de berekeningen ook rekening hebben gehouden de omvang van de doorsnee personenauto.

    Ik heb ook wel intresse in een model van Burt Rutan. Ik begrijp echter niks van al die berekeningen. Vraagje aan Alphamax, misschien dat je over de berekeningen van canardmodellen een appart hoofdstuk op dit forum kan plaatsen. Iedereen die daar iets over weet kan hun kennis dan op dit punt delen. Ik heb eens naar het programma van die Dieter Schall gekeken maar dat is toch niet eenvoudig te noemen. Kortom lastig.........

    En dat maakt het dus problematisch om vanuit het niets een dergelijk canardmodel te bouwen. Dat maakt dit project extra mooi, ik zal het blijven volgen...

    mrlavo
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Paul, waar haal jij die latex contact lijm?
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ? Heb je opeens 3 handen ?
     
  12. alphamax

    alphamax

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    41
    Hallo MrLavo

    Pauls is bij mijn weten de expert op het gebied van het ontwerpen en bouwen van canards en hybrides (triplanes).
    Ik ben op dit moment in het stadium van berekeningen (ik ben een redelijke piloot, dus ik wel zeker weten dat het niet aan het toestel ligt).
    Ik kan je wel helpen om Entex te verduidelijken.

    Groeten alphamax
     
  13. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Alphamax

    Bedankt voor je geweldige aanbod, ik ga materiaal verzamelen en zal zeker van je aanbod gebruik maken, waar zit je ergen in Nederland?
     
  14. alphamax

    alphamax

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    41
    Midden-Limburg
     
  15. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Alphamax

    Dat is niet ver weg, misschien kan ik je eens wat schetsen doen toekomen van een toestel van Burt Rutan dat ik komende winter graag zou willen bouwen. Ik denk voor de afmetingen van deze kist aan een ZG 62. Om dit bouwverslag niet verder te vervuilen stuur mij maar een keer een emailadres daN stuur ik je een schets met optionele afmetingen toe.

    Alvast bedankt voor je inzet,

    MrLAVO
     
  16. Pauls

    Pauls

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nederweert
    DEURTJE, DEKSEL, CABINEKAP en VLEUGELUITEINDEN

    [​IMG]

    Over het deurtje dus…
    De plek van het papiertje (met de positie van de deuropening) wordt verwijderd nadat ik het heb overgetrokken op de beplanking. Niet ingewikkeld: ik bedoel alleen maar dat je in de goede volgorde de plankjes moet oplijmen.

    [​IMG]

    Na het beplanken Komt er nog een laag glasweefsel op de plek des heils. Let hier op dat ik de plek van het deurtje al heb overgetrokken van het papier. Het papier is inmiddels weg.

    [​IMG]

    En dan wordt het deurtje uitgesneden. Door een paar lagen glasweefsel heen, dus het is een zwaar karwei, zelfs met een scherp scalpelmesje.

    [​IMG]

    Het deurtje komt gewoon los en blijft in de originele kromming staan !!!! Deze sandwich lust ik zo wel ! (wat een geweldig licht deurtje is dit toch geworden)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tussen de 2 glasweefsellagen komen de Kavan scharniertjes.

    [​IMG]

    De binnenkant van het deurtje krijgt een spant om alle appendages in te bouwen: tankontluchting / vullen. Perslucht voor landingsgestel. Gas om de turbines te starten. CAT-aansluiting voor Wren-C.U. Aan/uit schakelaar.
    Dit spant wordt ook weer met weefsel en epoxy behandeld.

    [​IMG]

    Als je het helemaal hebt begrepen (vorige pagina) dan weet je dat er nog 5 a 15mm plastic folie onder de romp beplanking is blijven zitten. Die wordt ertussenuit gepulkt en daar komt 0,5mm triplex in als afwerking van het deurkozijn.

    [​IMG]

    En er komt een scheidingsspant op, dus als brandstof door de ontluchting vloeit, kan het niet gemakkelijk bij de electro-helft terecht komen. Aan de onderkant van dit deur-compartiment zit een water-afvoerbuisje. Lekkende brandstof raakt dan niet de bekleding van het vliegtuig. Dit buisje dient tevens als ontluchting van de tanks, want ik ben van plan om het deurtje straks op siliconenkit af te dichten en dat is aardig luchtdicht.

    [​IMG]



    DEKSEL

    [​IMG]

    Aan de onderkant van het vliegtuig komt een luik (deksel) om toegang te krijgen tot drie compartimenten: (van voor naar achter) servo’s + ontvanger; de natte ruimte (pompen en pneumatiek) ; tanks. De ontvangeraccu’s worden straks, onder het neuswiel door, in de neuskegel geschoven.

    [​IMG]

    Op deze foto’s zie je de spaghetti samenkomen uit het kielvlak en de hoofdvleugel.

    [​IMG]


    CABINEKAP


    [​IMG]

    Volgens mij hoort er geen poppetje in de cabine, want als mensen naar een modelvliegtuig kijken, staat het model op de grond. En in geparkeerde toestand van het vliegtuig zitten de piloten niet in de cockpit. Toch moet het dit keer (van de vriendin: ) En ze heet: Jasmin (eigenlijk gewoon Barbie hoor).

    [​IMG]

    Jasmin & Co-pilote komen op het ontvangerspant te zitten. Er is niet gerekend op extra gewicht voor stoelen, dus heb ik (stiekem) het onderlijf en de de benen er af gesneden. Het mes snijdt (zogezegd) aan twee kanten !

    [​IMG]

    Zo hier en daar worden wat kledingstukken en ledematen vastgelijmd met secondenlijm, want ik wil niet uitleggen waarom de haren in de war zitten als ik (!) een harde landing gemaakt heb.

    [​IMG]


    VLEUGELS


    [​IMG]

    Er komen mooie scharnierlijsten in het vliegtuig. Onder de beplanking komt nog een balsa driehoekje en aan de bovenkant een glasweefseltje.

    [​IMG]

    Aan de tippen komen deze blokken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier wordt een opening gesneden voor de servo. Tevens zie je hoe het rolroer geworden is.

    [​IMG]

    De werkzaamheden aan de vleugels gebeuren op de achtergrond…. Als lijm van de romp aan het drogen is.

    [​IMG]

    Een paar antwoorden:
    Aan Niek: ik heb VIER handen ! Ook nog eentje om de camera te bedienen. Als je vierkanaals vliegt, is het handig om vier handen te hebben. Ik heb trouwens ook twee hoofden.

    [​IMG]

    Aan Theo: Bison Jutex, textiellijm is niet meer te koop, dus gebruik ik Wilsor (vd.Goor modelbouw in Helmond) of LatexMallenGerei (firma Robbelien in Swalmen), links op de foto. Die spullen zijn niet bestemd om te lijmen, maar het werkt prima. Al decennialang heb ik van alles gecrasht, maar aan de beplanking ligt het niet en na de crash zit de beplanking nog goed vast op het tempex.

    ---paul---
     
  17. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Hey Paul,

    goed bezig! Ik ben erg benieuwd naar de kist in 't echt.
    Vliegen gaat helemaal goed komenm - ik zou me met die span en gewicht zeker geen zorgen om vleugelbelasting maken. (mn MB339 is nog geen twee meter, en weegt al 11 kg)
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    abbo tje

    Mooi project, Erg knap!

    Even een abbo dus!
     
  19. Pauls

    Pauls

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nederweert
    start de afwerking !

    De kabinekap (perspec 0,5 mm) wordt eerst met de heteluchtfohn voorgevormd alvorens het aan de romp gelijmd wordt met siliconenkit.

    [​IMG]


    [​IMG]



    AFWERKING

    Het vliegtuig wordt klaar gemaakt om te gaan folien. Er zijn vele plekken die verstevigd worden met microballoons en glasweefsel:

    [​IMG]



    [​IMG]

    Deze plekken met ronde hoeken worden geverfd met witte verf, want dan hoeft de folie niet helemaal tot in de hoek te gaan.
    • Cabinekap
    • Vleugelovergang (alle 3 vleugels)
    • Neuskegel en neuswiel


    [​IMG]


    Dat verf spuiten bestaat uit: Primer (transparant) (omdat er een epoxy onderlaag is), spuitplamuur (grijs) (om de putjes in het glasweefsel dicht te krijgen), witte basis lak en dan 2 componenten blanke lak op waterbasis.

    Dit witte lakwerk is heel veel werk (en 100 euro’s armer) en het dient er alleen maar voor om met de witte folie niet de hoek om te gaan. Het model wordt er een slechts heel klein beetje mooier van.

    [​IMG]

    Omdat we nu voor de afwerking staan, heb ik even de massa gemeten van de onderdelen:


    romp, incl kielvlak en richtingroeren 4400
    2 hoogteroeren 101
    stabilo 176
    vleugel, Rechts 428
    vleugel, Links 424
    deksel, onderkant romp 80
    deurtje 32
    2 motorgondel 250 550
    2 luchtinlaat 25
    2 hoofdpoten + wiel 457 914
    neuspoot + wiel 313
    luchtvat + ventielen + servo 101
    2 aluminium vleugelbuis 75 150
    4 servo HS5985 62 250
    4 servo HS5085 22 100
    ontvanger + schakelaar 201
    accu's, ontvanger 501
    2 motoren 695 1390
    2 motorpomp, ecu, ventielen etc. 238 476
    2 straalbuizen 201
    2 tanks 201
    oracover + witte verf 501
    ruderhorns, stuurstangen, lijm 201
    11691 gram

    (sorry voor de lelijke tabel; in de editor zag het er een stuk beter uit)

    Een leeg gewicht van 12 kilogram en spanwijdte van 3,15m !!!

    Als dat zo door gaat, blijft het vlieggewicht onder de 15kg, zoals ik aan het begin geschat heb ! (figjam!)




    De motorkappen zijn klaar. Ik zal dat in het volgende bericht laten zien.

    [​IMG]
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Vakmanschap :thumbsup:

    erg leerzaam verslag en diep respect voor je bouwkunsten :worship:
     

Deel Deze Pagina