DEURTJE, DEKSEL, CABINEKAP en VLEUGELUITEINDEN
Over het deurtje dus…
De plek van het papiertje (met de positie van de deuropening) wordt verwijderd nadat ik het heb overgetrokken op de beplanking. Niet ingewikkeld: ik bedoel alleen maar dat je in de goede volgorde de plankjes moet oplijmen.
Na het beplanken Komt er nog een laag glasweefsel op de plek des heils. Let hier op dat ik de plek van het deurtje al heb overgetrokken van het papier. Het papier is inmiddels weg.
En dan wordt het deurtje uitgesneden. Door een paar lagen glasweefsel heen, dus het is een zwaar karwei, zelfs met een scherp scalpelmesje.
Het deurtje komt gewoon los en blijft in de originele kromming staan !!!! Deze sandwich lust ik zo wel ! (wat een geweldig licht deurtje is dit toch geworden)
Tussen de 2 glasweefsellagen komen de Kavan scharniertjes.
De binnenkant van het deurtje krijgt een spant om alle appendages in te bouwen: tankontluchting / vullen. Perslucht voor landingsgestel. Gas om de turbines te starten. CAT-aansluiting voor Wren-C.U. Aan/uit schakelaar.
Dit spant wordt ook weer met weefsel en epoxy behandeld.
Als je het helemaal hebt begrepen (vorige pagina) dan weet je dat er nog 5 a 15mm plastic folie onder de romp beplanking is blijven zitten. Die wordt ertussenuit gepulkt en daar komt 0,5mm triplex in als afwerking van het deurkozijn.
En er komt een scheidingsspant op, dus als brandstof door de ontluchting vloeit, kan het niet gemakkelijk bij de electro-helft terecht komen. Aan de onderkant van dit deur-compartiment zit een water-afvoerbuisje. Lekkende brandstof raakt dan niet de bekleding van het vliegtuig. Dit buisje dient tevens als ontluchting van de tanks, want ik ben van plan om het deurtje straks op siliconenkit af te dichten en dat is aardig luchtdicht.
DEKSEL
Aan de onderkant van het vliegtuig komt een luik (deksel) om toegang te krijgen tot drie compartimenten: (van voor naar achter) servo’s + ontvanger; de natte ruimte (pompen en pneumatiek) ; tanks. De ontvangeraccu’s worden straks, onder het neuswiel door, in de neuskegel geschoven.
Op deze foto’s zie je de spaghetti samenkomen uit het kielvlak en de hoofdvleugel.
CABINEKAP
Volgens mij hoort er geen poppetje in de cabine, want als mensen naar een modelvliegtuig kijken, staat het model op de grond. En in geparkeerde toestand van het vliegtuig zitten de piloten niet in de cockpit. Toch moet het dit keer (van de vriendin: ) En ze heet: Jasmin (eigenlijk gewoon Barbie hoor).
Jasmin & Co-pilote komen op het ontvangerspant te zitten. Er is niet gerekend op extra gewicht voor stoelen, dus heb ik (stiekem) het onderlijf en de de benen er af gesneden. Het mes snijdt (zogezegd) aan twee kanten !
Zo hier en daar worden wat kledingstukken en ledematen vastgelijmd met secondenlijm, want ik wil niet uitleggen waarom de haren in de war zitten als ik (!) een harde landing gemaakt heb.
VLEUGELS
Er komen mooie scharnierlijsten in het vliegtuig. Onder de beplanking komt nog een balsa driehoekje en aan de bovenkant een glasweefseltje.
Aan de tippen komen deze blokken.
Hier wordt een opening gesneden voor de servo. Tevens zie je hoe het rolroer geworden is.
De werkzaamheden aan de vleugels gebeuren op de achtergrond…. Als lijm van de romp aan het drogen is.
Een paar antwoorden:
Aan Niek: ik heb VIER handen ! Ook nog eentje om de camera te bedienen. Als je vierkanaals vliegt, is het handig om vier handen te hebben. Ik heb trouwens ook twee hoofden.
Aan Theo: Bison Jutex, textiellijm is niet meer te koop, dus gebruik ik Wilsor (vd.Goor modelbouw in Helmond) of LatexMallenGerei (firma Robbelien in Swalmen), links op de foto. Die spullen zijn niet bestemd om te lijmen, maar het werkt prima. Al decennialang heb ik van alles gecrasht, maar aan de beplanking ligt het niet en na de crash zit de beplanking nog goed vast op het tempex.
---paul---